سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌زودی برای جزایر کشور شناسنامه تهیه می‌کند. کم‌توجهی یا به عبارتی بی‌توجهی به اهمیت جزایر، سواحل و دریاها در کشور باعث شده که ده‌ها جزیره‌ای که در کشور وجود دارد، ناشناخته باقی بمانند و زیر سایه این کم‌توجهی یا بی‌توجهی حتی حافظان محیط‌زیست کشور هم تنها نامی از آنها شنیده باشند.

جزایر کشور شناسنامه‌دار می‌شوند

سلامت نیوز: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌زودی برای جزایر کشور شناسنامه تهیه می‌کند. کم‌توجهی یا به عبارتی بی‌توجهی به اهمیت جزایر، سواحل و دریاها در کشور باعث شده که ده‌ها جزیره‌ای که در کشور وجود دارد، ناشناخته باقی بمانند و زیر سایه این کم‌توجهی یا بی‌توجهی حتی حافظان محیط‌زیست کشور هم تنها نامی از آنها شنیده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،معاون دریایی سازمان محیط‌زیست در چهارمین روز از هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که در کشور بیش از ۳۰ جزیره داریم، از شناسنامه‌دار شدن این جزایر خبر می دهد.

پروین فرشچی دراین‌باره توضیح داد: «برخی از این جزایر دارای سکنه، برخی خالی از سکنه و برخی آن‌قدر ناشناخته هستند که حتی ما به‌عنوان معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست نیز تنها نامی از آنها شنیده‌ایم. بر همین اساس به‌زودی سازمان محیط‌زیست شناسنامه جزایر کشور را تهیه خواهد کرد.»


او با اشاره به این‌که جزایر و دریاها سرمایه ملی بوده و قلب سرمایه اقتصادی کشور هستند اما متاسفانه در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته‌اند، گفت: «در کشور ما آنطور که شایسته است به مسائل دریایی توجه نمی‌شود و معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست در حد توان خود درحال حاضر زمینه‌های شناخت محیط‌زیست دریایی کشور را آغاز کرده.

درحال حاضر بیشترین فشار برنامه‌های توسعه‌ای در دریاها و سواحل کشور متمرکز است اما در بسیاری از موارد این برنامه‌ها بدون توجه به توان اکولوژیکی دریاها و سواحل اجرا می‌شود. برهمین اساس در دولت یازدهم مطالعاتی را از وضع دریاها به تفکیک آغاز کرده‌ایم که نتیجه این مطالعات تا پایان خردادماه جاری و نهایتا تا پایان تیرماه اعلام می‌شود.»


فرشچی بازنگری در قوانین محیط‌زیست کشور که کلی بوده را یکی دیگر از برنامه‌ها در زمینه شناخت محیط‌زیست دریایی عنوان کرد و گفت: «اکوسیستم‌های دریایی ما نیازمند قوانینی خاص هستند و قوانین کلی زیست‌محیطی جوابگوی حفاظت از مناطق دریایی و ساحلی کشور نیست.»


او ارزشگذاری اقتصادی در دریاها را یکی دیگر از زمینه‌های شناخت دانست و گفت: «بسیاری از آلودگی‌های دریاها و سواحل کشور منشأ غیرداخلی دارد که با این ارزشگذاری اقتصادی می‌توان غرامت‌های آن را از جوامع بین‌المللی پیگیری کرد. با ارزشگذاری اقتصادی زیست محیطی می‌توان نحوه ادعای خسارت از بابت آلودگی‌های غیرداخلی و همچنین خسارت‌های ناشی از جنگ را تدوین کرد.»


معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این‌که درحال حاضر پایش منظمی از دریاها و سواحل انجام نمی‌شود، یادآوری کرد که «معاونت دریایی سازمان درحال تدوین نظام پایش ملی در اکوسیستم‌های دریایی است.»


او درباره آلودگی دریای خزر هم گفت:  «دریای خزر در برخی از کانون‌ها هم آلودگی میکروبی دارد و هم آلودگی نفتی اما به‌طورکلی اگر بخواهیم دریاها را از نظر آلودگی طبقه‌بندی کنیم، خزر جزو دریاهای آلوده جهان محسوب نمی‌شود. با این حال براساس پایش‌های میکروبی که در این دریا صورت گرفته مکان‌ها و شناگاه‌های آلوده مشخص و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.»


کشتی‌های مستغرق در خلیج فارس و دریای عمان، که به گفته فرشچی حدود ١٠٠ فروند هستند، موضوع دیگری بود که معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره آن صحبت کرد و از مخالفت سازمان با خروج این کشتی‌ها خبر داد و گفت: «سازمان محیط‌زیست به‌طورکلی با خروج کشتی‌های مستغرق به‌ویژه آنهایی که به زیستگاهی مصنوعی برای آبزیان تبدیل شده‌اند مخالف است اما متاسفانه همان‌گونه که در مورد کشتی رافائل اتفاق افتاد هیچ مجوز رسمی از سوی هیچ دستگاهی از سازمان محیط‌زیست برای این اقدام گرفته نشده است.»


فرشچی به خروج کشتی رافائل از اعماق
خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «به‌رغم مخالفت سازمان محیط‌زیست بخشی از این کشتی قطعه قطعه و از آب بیرون کشیده شد. کشتی رافائل به مرور زمان به زیستگاه طبیعی آبزیان تبدیل شده بود و این مسأله موجب وابستگی فرهنگی اهالی به آن شده بود از این‌رو اهالی نیز با بیرون کشیدن کشتی مخالف بودند اما به دلایل مختلف ازجمله اقتصادی رافائل از آب بیرون کشیده شد.»


او با اشاره به تقاضاهای بسیار زیادی که درحال حاضر برای کشتی‌سازی، تعمیر کشتی و اوراق کشتی در کشور وجود دارد، گفت:  «صنایع اوراق‌سازی که یکی از مخرب‌ترین صنایع برای محیط‌زیست است در سواحل کشور راه‌اندازی شود. درحال حاضر در جهان ۱۰۰ کشور ساحلی وجود دارد اما به دلیل خانمان‌سوز بودن صنایع اوراق‌سازی برای محیط‌زیست با وجود صرفه اقتصادی بالای آن تنها ۴ کشور چین، ترکیه، پاکستان و هندوستان دارای صنعت اوراق‌سازی هستند. به همین دلیل سازمان محیط‌زیست با جدیت مخالف استقرار صنایع اوراق‌سازی در سواحل کشور است.»


کشند قرمز علت مرگ‌ومیر ماهیان کیش
در ادامه این نشست، داود میرشکار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست  با بیان این‌که پیگیری وضع محیط‌زیست کیش بر عهده منطقه آزاد است، گفت:  «بر اساس گزارش منطقه آزاد علت مرگ ماهیان در کیش آلودگی حرارتی و به تبع آن کشند قرمز اعلام شده است.»


اعلام هشدارهای لازم برای شناگاه‌های آلوده به وزارت کشور
فریبرز جمال‌زاد فلاح مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به فعالیت ستاد ساماندهی سواحل در وزارت کشور گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس پایش میکروبی گزارش وضع شناگاه‌های ساحلی را به وزارت کشور منعکس کرده است.


او با تاکید بر این‌که شهرداری‌های استان‌های ساحلی موظف‌اند هشدار‌های  لازم برای برخی از شناگاه‌ها را به مردم ابلاغ کنند، افزود:  شهرداری‌ها دستورالعمل معناداری برای مناطق آلوده باید تهیه کنند و تسهیلاتی فراهم کنند تا مردم خود را از این مناطق دور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha