چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 150956

سلامت نیوز:مدیرکل امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، ظرفیت مجاز مراتع را ۳۶ میلیون واحد دامی اعلام کرد و گفت: بر اساس برآوردها هم اکنون بیش از دو برابر ظرفیت مراتع، دام در آنها وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سید علی خلیل پور در گردهمایی مرتعداران و مدیران شهرستانی و مسئولان یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان اظهار کرد: هم اکنون ۷۰۰ هزار خانوار بهره بردار در مراتع کشور شناسایی و ممیزی شده اند که با ممیزی کل مراتع کشور این رقم به ۸۰۰ هزار خانوار می رسد.

وی با اذعان به اینکه در شرایط خشکسالی بخشی از مراتع توسط افراد و به اشکال مختلف تخریب شده و عوامل فنی متعددی در این امر دخیل هستند، اظهار کرد: از نظر سطح پوشش گیاهی هم اکنون ۶۵ میلیون هکتار از مراتع کشور فقیرند و مراتع بسیاری از مناطق کشور بویژه در محدوده های خشک و نیمه خشک بر اثر شدت بهره برداری و چرای بیش از حد دچار این فقر در پوشش شده که در صورت برقراری تعادل در بهره برداری از مراتع وضعیت پوشش گیاهی آنها بهبود می یابد.

او با بیان این‌که مساحت مراتع متوسط کشور حدود ۲۶ میلیون هکتار بوده و سطح مراتع خوب کشور هم محدود و تنها در حدود ۸ تا ۹ میلیون هکتار است، ادامه داد: هم اکنون ۷۰۰ هزار خانوار بهره بردار از مراتع شناسایی و ممیزی شده اند که با ممیزی کل مراتع کشور این رقم به ۸۰۰ هزار خانوار می رسد.

برداشت سالانه ۴ هزار تن گیاه دارویی از مراتع

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده ۵۰۰ هزار هکتار از جنگل ها، مراتع و بیابان های کشور به گیاهان دارویی اختصاص یابد، گونه های شناسایی شده گیاهان دارویی در کشور را ۸۰۰۰ مورد ذکر و عنوان کرد: عمده این گونه ها در مراتع کشورند و هم اکنون بهره برداران به طور متوسط سالانه ۴۰۰۰ تن از این گیاهان برداشت می کنند.

وی گفت: حدود ۴۰ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور توان و ظرفیت کشت گونه های گیاهی صنعتی و خوراکی را دارد اما قرار نیست همه آنها را بهره برداری کنیم.

کاهش ۱٫۷ تنی تولید علوفه در مراتع ایران

مدیر کل مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به خسارت ناشی از خشکسالی گفت: میزان تولید علوفه مراتع از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال با بروز خشکسالی به کمتر از ۹ میلیون تن رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha