سلامت نیوز:درپی مصاحبه وزیر نیرو در تاریخ ۲۴/۲/۹۳ با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، و اعلام این که در سدسازی  زیاده روی شده و سدها با بیش برآوردهای زیاد در حجم ذخیره ساخته شده­ اند، ستاد مردمی نجات آشوراده طی نامه ای به مهندس چیت چیان، وزیر نیرو خواستار پایان دادن به سردرگمی و فساد پنهان در مدیریت آب کشور شد. متن این نامه درپی می آید.

جناب آقای مهندس چیت چیان
وزیر محترم نیرو

بازگشت به مصاحبه­ ها و گفتگوهای آن وزیر محترم، از جمله در تاریخ ۲۴/۲/۹۳ با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، اعلام شد که در سدسازی  زیاده روی شده و سدها با بیش برآوردهای زیاد در حجم ذخیره ساخته شده­ اند؛ بطوریکه سدهای کشور برای تنظیم ۷۶ میلیارد مترمکعب ساخته شده اند و میزان موجود آب در پشت سدها ۴۶ میلیارد مترمکعب بیشتر نیست.

این سخنان، بیانگر گونه­ ای سردرگمی و یا حتی فساد پنهان در مدیریت آب کشور بوده و امید می­ رفت که این جریان به توقف ساخت سدها در کشور و اصلاح سیاستگزاری­های مدیریت آب کشور منجر شود.

اما با کمال تأسف شاهد ادامه روند ساخت و سازهای ناکارآمد در آبخیزها هستیم. حتی سدهایی که در دولت پیش به علت ناکارآمدی شدید آنها و علیرغم پیشرفت اجرا، گاه تا ۸۰% متوقف شده بودند، دوباره در دستورکار وزارت نیرو قرارگرفته­ اند و با سرعت زیاد و بطور شبانه روزی در ساخت آنها اهتمام می شود.

اینک با کمال تأسف شاهد اجرایی شدن چندین طرح ساخت سدهایی در حوضه­ های آبخیز بسیار بحرانی مانند شفارود از حوضه فرعی تالش انزلی هستیم که با ساخت سدهایی مانند شفارود قطعاًَ به نابودی قطعی تالاب انزلی خواهد انجامید.

اینک با کمال تأسف شاهد ادامه ساخت و ساز در حوضه کارون بزرگ و انتقال آب از سرشاخه ­های آن به دشت­های مرکزی یا عوارض بسیار ناسازگار بر کهن ­ترین بستر تمدن آبی جهان هستیم.

اینک با کمال تأسف شاهد کلید خوردن خطوط انتقال ناکارآمد حوضه ­ای از خلیج فارس به استان های حوضه مرکزی مانند فارس و کارهای نسنجیده دیگری هستیم که جز هدر دادن منابع مالی محدود کشور و جز ویرانی کامل بوم سامانه­ های آبی و حوضه­ های آبخیز و آبریز کشور اثری ندارند.

با کمال تأسف شاهد ادامه مدیریت ناکارآمد سازه ای در منابع آب کشور هستیم که سالانه به هدررفت میلیاردها مترمکعب آب محدود کشور از پشت سدها به واسطه تبخیر شدید انجامیده است.

با کمال تأسف شاهد ادامه مدیریت ناکارآمد سازه ای در حوضه­ های آبخیز کشور هستیم که خشکیدن مهمترین تالاب­ها و دریاچه­ های کشور را رقم زده است.

و سرانجام با کمال تأسف شاهد ادامه حضور این مدیریت ناکارآمد در احیای پیکره­ های آبی مانند دریاچه ارومیه هستیم، که به دلیل تفوق نگرش تصمیم­ گیری از بالا به پائین تکنوکراسی، به دلیل تفوق نگرش نابومی در  مدیریت آب، به دلیل عدم هدف اشراف تصمیم گیران به ویژگی­های اکولوژیکی، و به دلیل بی­ اعتمادی به مردم بومی و کشاورزان سرزمین، و نیز به دلیل گسست دانش مدیریت آب کارآمد ایران که زبانزد دنیاست و از بسیار سده­ های پیش سدسازی را از رویکرد مدیریت آب ما حذف کرده است، احیای پیکره­ های آبی به تعویق افتاده و می­ رود تا یک فرصت سوزی تاریخی را رقم زند.

در پایان، تجدید نظر اساسی در سیاست های کلان مدیریت آب و تغییر نگرش سخت­ افزاری به مدیریت نرم­ افزاری با حذف سدسازی و انتقال را از آن وزیر محترم درخواست می کنیم.

ا. بابک توتونچی
دبیر ستاد مردمی نجات آشوراده(سمنا)

منبع: انتخاب خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha