چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 150961

سلامت نیوز: دکتر شریعت طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت : سوختگی از بین رفتن لایه های مختلف بافتهای اپی درمی به علل مختلف مثل حرارت مواد شیمیایی – جریان الکتریسیته و یا رادیواکتیویته است از آن رو که این تغییرات موجب تغییر شکل و انعقاد این سلولها می شود و در نگاه ناظر هویداست در بعضی از مراجع از آن به عنوان وحشتناکترین بیماری پزشکی نام برده می شود.

صحنه های رقت بار سوختگی برای ما کم و بیش پیش آمده است.خودسوزی – تصادف منجر به آتش گرفتن وسیله نقلیه – اسیدپاشی – برق گرفتگی – سقوط یا پاشش مایعات داغ آفتاب سوختگی  از جمله این اتفاقات است که شاهد روزانه آن هستیم.

گر چه در گذشته ای نه چندان دور فقر را یکی از پارامتر های سوختگی عنوان می کردند لیکن به علت تنوع عوامل ایجاد سوختگی به سایر اقشار اجتماع نیز سرایت کرده است لیکن هنوز هم فقر یکی از پارامترهای آن است فقر در زمینه های اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و ... شاید هم یکی از عوامل نشنیدن صدای مظلومانه صدای پزشکان – پرستاران و سایر نیروهای شاغل در سوختگی به همراه بیماران سوخته این عامل باشد عاملی که باعث شده که تمامی این عزیزان در مظلومیت – مهجوریت و تغافل به کار خود ادامه داده و استثنائا" در حوادثی نظیر اسیدپاشی و حوادث گروهی سوختگی نمودی پیدا کند اسف بارتر به این عدم توجه که شاید در صورت درمان مناسب یکی از بیماریهای قابل درمان و سهل العلاج باشد در موارد متعددی بیمار سوخته به یک بیمار بدقیافه و بدشکل و دچار انواع و اقسام مشکلات روحی و روانی و جسمی تبدیل شده که اجتماع به چشم ترحم به او که شاید روزی آور خانواده بود تبدیل و به عزلت و گوشه نشینی رو آورده و به سرباری برای جامعه تبدیل می شود البته اگر جان سال بدر ببرد.

از آنجائیکه متوسط سنی بیمار بین 30-20 که اوج سن کار محسوب می شود از دست دادن این نیروهای به بهای خسران جامعه است . چندین سال پیش معاونت وقت درمان وزارت بهداشت فرموده بودند که بیماران با درصد بالای سوختگی در ایران محکوم به مرگ هستند اینک این آمار شاید پایین تر از آن زمان هم رسیده باشد یعنی شاید بیماران با متوسط سوختگی در حالات  % 60 به بالا محکوم به مرگ باشند در شرایط این میزان در کشورهای پیشرفته حدود %90 و در کشورهای نه چندان پیشرفته حدود %75 است جهت افزایش جمعیت گرچه افزایش میزان موالید یک راه است ولی برای کمک به این افزایش میتوان کاهش مرگ و میرها را به علل سوانح – سرطانها – بیماریهای قلبی و مغزی و ... داشت که سوختگی در این میان به علت سن پایین در پایین سوانح و سایر علل از اهمیت خاصی برخوردار است که شاخص daly در این میان گواه خوبی است این نظرات در عقل سلیم لازمه تحول اساسی را در روند موجود سوختگی کشور ایجاد می نماید. در حالیکه جمود و تحجر اصراری بر تغییر ندارد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha