چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 150972

یکی از مسئولیت‌های خطیر پرستاران تجویز دارو برای بیمار است که متاسفانه می‌تواند با اشتباه همراه بوده و بیماران را در معرض خطراتی قرار دهد که قابل پیشگیری هستند. اتفاقی که نمونه آن در یکی از بیمارستان‌های اصفهان افتاد و طی آن زن 47 ساله‌ای که به‌منظور انجام عمل ERCP در این بیمارستان بستری شده بود، به‌دلیل تزریق یک داروی اشتباه، از روز یک‌شنبه هفته گذشته به کما رفت و تا این لحظه نیز وضعیت او تغییری نکرده و هوشیاری خود را به‌دست نیاورده است.

تزریق یک داروی اشتباه، بیمار را به کما برد

سلامت نیوز: یکی از مسئولیت‌های خطیر پرستاران تجویز دارو برای بیمار است که متاسفانه می‌تواند با اشتباه همراه بوده و بیماران را در معرض خطراتی قرار دهد که قابل پیشگیری هستند. اتفاقی که نمونه آن در یکی از بیمارستان‌های اصفهان افتاد و طی آن زن 47 ساله‌ای که به‌منظور انجام عمل ERCP در این بیمارستان بستری شده بود، به‌دلیل تزریق یک داروی اشتباه، از روز یک‌شنبه هفته گذشته به کما رفت و تا این لحظه نیز وضعیت او تغییری نکرده و هوشیاری خود را به‌دست نیاورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: به منظور بررسی علل و عوامل بروز این اتفاق دقایقی را با رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:


آقای دکتر نوع بسته‌بندی داروها تا چه اندازه در وقوع اتفاق مربوط به بیمارستان شهر اصفهان موثر بوده است؟ آیا نمی‌توان تدبیری اندیشید که داروهای کم خطر و پرخطر با یک بسته‌بندی ارائه نشوند؟

اولا که بروز این حادثه همه ما را ناراحت کرد. اما توجه به این نکته ضروری است که داروهایی که در این مورد خاص باعث این اتفاق شدند، در بسته‌بندی مشابه ارائه نمی‌شوند. در ضمن ویال‌های تزریقی یک معیار و اندازه استاندارد دارند. یعنی شکل آنها استاندارد است و نمی‌توان آنها را به اشکال عجیب و غریب تولید کرد، به گونه‌ای که صرف ظاهر آن بتواند بیانگر محتویات آن باشد. درکل خطوط تولید این داروها به همین شکل است.

یعنی در سایر کشورها نیز وضع به همین ترتیب است؟

بله. این مساله مربوط به همه دنیا است.

پس علت این حادثه چیست؟

ببینید این 2 دارو دارای اسامی متفاوت هستند و مردم و بیماران به هیچ‌عنوان انتظار ندارند کسی که قصد تزریق آنها را دارد، سواد خواندن نداشته باشد. در حالیکه نام دارو علاوه‌بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز بر روی محصول درج شده است و او باید بتواند آن را بخواند. مطلب بعدی این است که رنگ این داروها نیز متفاوت است. اما دارای ظاهر مشابه هستند. یعنی هردو ویال 50 سی‌سی هستند و درواقع اینطور باید بگوییم که تنها کسی که کوررنگ باشد یا سواد نداشته باشد، آنها را اشتباه می‌گیرد.

راهکار رفع این معضل چیست؟

می‌توان ازطریق برچسب‌ها، برخی اختلاف‌ها را در داروهای مشابه ایجاد کرد که این اختلاف‌ها می‌تواند از طریق اسم باشد و همچنین رنگ.

آیا در آینده اقدامی در این خصوص انجام می‌دهید؟

بله. ما دستور دادیم که یک بازنگری در این زمینه انجام شود. هم‌اکنون کارشناسان اداره کل نظارت‌بر دارو درحال بررسی هستند و حتما اختلاف داروهای مشابه را بیشتر از وضع موجود می‌کنند. یعنی علاوه‌بر اینکه ظاهر برخی ویال‌های پرخطر را تا حدامکان تغییر می‌دهند، دستورالعمل تزریق آنها را نیز جابه‌جا می‌کنند تا برای تزریق در دسترس نباشند. علاوه‌بر آن برنامه‌ای داریم که طی آن سعی می‌شود در بیمارستان‌ها، ویال‌های پرخطر در کنار ویال‌های معمولی چیده نشود و قفسه خاصی برای آن درنظر گرفته شود تا برای برداشتن از آنها فرایندی متفاوت از وضع موجود تعریف شود.

موضوع دیگر این است که فرایند تزریق ویال پتاسیم نیازمند گرفتن دو امضا است. کاری که در سانحه اخیر اتفاق نیفتاده است. آنچه مسلم است در این جریان یک تخلف صورت گرفته است. مقصر اصلی کیست؟

بله قطعا سهل‌انگاری و قصور محرز است. بدون شک این سهل‌انگاری در زمان تزریق وجود داشته و نمی‌توانیم پزشکی که دارو را تجویز یا شرکتی که آن‌را تولید کرده مقصر بدانیم. اگرچه نمی‌توانیم تقصیر را به گردن نوع بسته‌بندی بیندازیم، اما با این حال ما اصلاح بسته‌بندی را درخواست کردیم و کارشناسان درحال بررسی آن هستند که در آینده اتفاق خواهد افتاد. اما به‌جز آن فرایندهای تزریق و نحوه نگهداری آن در بیمارستان‌ها نیز نیازمند اصلاح است.

آقای دکتر اصلا چرا نرخ خطاهای پزشکی در ایران تا این اندازه بالاتر از نرم جهانی است؟

نمی‌توانیم این مساله را به این قاطعیت بگوییم. متاسفانه ما از خطاهای پزشکی ایران هیچ آماری نداریم و این یکی از نقاط ضعف ما است. آمار اشتباهات پزشکی در کشورهای دیگر نشان از بالا بودن آن دارد، اما ما نمی‌دانیم که این مساله در ایران به چه شکل است. آیا بالاتر است یا پایین تر؟ چون آماری وجود ندارد. وقتی آماری وجود ندارد، نمی‌توانیم در مورد بالا یا پایین بودن آن بحث کنیم.

آقای دکتر گذشته از این بحث، آخرین وضعیت صنعت دارویی ما به چه شکل است؟ علی‌رغم اینکه در گذشته بارها گفته بودید در زمینه تولید دارو هیچ مشکلی نداریم، اما انگار هنوز کمبودهای ما در برخی داروهای اساسی عمیق است؟

هنوز هم می‌گویم که در زمینه تولید دارو هیچ مشکلی نداریم. باید به این نکته توجه کرد که اگرچه رویکرد صنعت داروسازی تأمین نیازهای دارویی در داخل و گسترش صادرات است، اما هدف وزارت بهداشت هیچ‌گاه رسیدن به خودکفایی 100 درصدی در حوزه دارو نبوده و نیست و اصولا هیچ کشوری به‌دنبال چنین هدفی نخواهد بود.

پس وزارت بهداشت چه هدفی را در این زمینه دنبال می‌کند؟

وزارت بهداشت به‌دنبال رسیدن به تراز مثبت است. یعنی نقطه‌ای که صادرات ما بیشتر از واردات باشد. توسعه صنعت داروسازی در کشور باید درون‌زا و برون‌نگر باشد. طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، باید جوشش از درون داشته باشیم. به این معنا که ضمن تأمین نیازهای کشور، بازار خود را در سطح بین‌الملل توسعه دهیم. ما سال گذشته در تسهیل دسترسی مردم به دارو، کاهش واردات، افزایش تولید داخل به اندازه پاسخگویی به نیازهای مردم، تلاش درجهت ارتقابخشی بیش‌ازپیش کیفیت داروهای ایرانی در حد رضایت‌مندی به موفقیت‌های زیادی نائل شدیم. اگرچه قطعا هنوز مشکلاتی وجود دارد و هنوز بیمارانی هستند که در دسترسی به دارو دچار مشکل می‌باشند، اما همواره تلاشمان این بوده که این دشواری‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha