در حال حاضر تقریباً تمام ذرت های وارداتی و روغن های ذرت موجود و یا روغن كانولا محصولات دانه های دستكاری ژنتیكی هستند كه میبایست پس از بررسی مخاطرات احتمالی از نظر تاثیر آن بر تنوع زیستی و ذخائر زنتیكی و همچنین تاثیر آن بر سلامت انسان و دام در كشور مورد استفاده قرار گیرند ولی تا كنون سازكار لازم برای این مهم ایجاد نشده و ظرفیت های لازم ایجاد نشده است.

هشدار جدی کارشناسان نسبت به ذرت ها و روغنهای وارداتیِ دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز:  دكتر نعمت الله خوانساری ، استاد دنشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت : هفته محیط زیست بهانه ایست كه به دولت یازدهم تبریك گفت برای حمایت های بی دریغ خود از برنامه های سازمان محیط زیست و اولویت دادن به رفع مشگلات زیست محیطی كشور .

امید است با این حمایت ها و اموزش های عمومی كه توسط فعالان زیست محیطی صورت میگیرد فرهنگ حفظ و نگهداری محبط زیست بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.

در دنیا نشان داده شده كه حفاظت از محیط زیست تنها با تدوین و اجرای قوانین بازدارنده كارایی كافی ندارد و نمیتواند تضمینی بر حفاظت محیط زیست باشد و باید آحاد جامعه وظیفه خود بدانند كه در حفظ و نگهداری محیط خود اثر گذار باشند.

یكی از ابعاد مهم حفاظت محیط زیست حفظ تنوع زیستی و ذخائر ‍‍زنیكی كشور می باشد كه بایستی مد نظر مسئولین ذیربط و جامعه باشد.

خوشبختانه قانون لازم یعنی قانون ایمنی زیستی كه تاكید حفظ تنوع زیستی و بررسی مخاطرات احتمالی محصولات تراریخته گیاهی و جانوری دارد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و سازكار لازم برای صدرات ، واردات و رها سازی موجودات و محصولات تراریخته یا بزبان ساده تر دستكاری زنتیكی شده را فراهم ساخته است ولی ابهامات موجود در این قانون و تدوین آئین نامه های اجرایی آن نیاز به توجه جدی دارد كه امید است به همت مسئولین دولت سبز یازهم و اهتمام سازمان محیط زیست مشکلات موجود را هرچه سریعتر مرتفع نمود.

در حال حاضر تقریباً تمام ذرت های وارداتی و روغن های ذرت موجود و یا روغن كانولا محصولات دانه های دستكاری ژنتیكی هستند كه میبایست پس از بررسی مخاطرات احتمالی از نظر تاثیر آن بر تنوع زیستی و ذخائر زنتیكی و همچنین تاثیر آن بر سلامت انسان و دام در كشور مورد استفاده قرار گیرند ولی تا كنون سازكار لازم برای این مهم ایجاد نشده و ظرفیت های لازم ایجاد نشده است.

البته بنا به دستور ریاست محترم سازمان محیط زیست قرار است اقدامات عاجل صورت گیرد ولی سوال اینجاست چرا تا كنون این اقدامات صورت نگرفته است. 

مسئله دیگر مشگلات موجود در خود قانون است كه متولی بررسی مخاطرات احتمالی موجودات تراریخته كشاورزی را به عهده وزارت جهاد كشاورزی گذاشته كه خود بوجود آورنده و این موجودات میباشد و نمیتواند كنترل كننده امور جاری خود باشد.

مثلی است معروف كه چاقو دسته خود را نمیبرد. امروزه بر كسی پوشیده نیست كه ژن باكتری جایگزین شده در ژنوم دانه ترایخته مفروف به بی تی كه سازند سمی است كه آفات نباتی را ازبین میبرد میتواند برای برخی موجودات سرطانزا باشد و با كاشت دانه ای كه حاوی چنین ژنی است در حقیقت  سبب تغییر اكو سیستم یا تعادل اقلیمی میشود و نهایتاً تغییر ذخائر زنتیكی و بدون شك ریسك سلامت و بهداشت جامعه را بدنیال خواهد داشت.

مجوز واردات این قبیل دانه های تراریخته را وزارت جهاد صادر میكند برای تامین میكند تا رسالت خود كه تامین مواد غذایی انسان و دام است را انجام داده باشد بنابراین اعمال كنترل چنین رسالتی توسط این وزارتخانه طبیعتاً ناممكن بنظر میرسد و به همین دلیل هم مسئولین ذیربط با اعمال نفوذ خود در قانون ایمنی زیستی دست سازمان حفظ محیط زیست را از این نظارت و كنترل كوتاه كرده اند البته شاید از بعد رسالت خود كار درستی كرده باشند ولی از بعد حفاظت محیط ریست و حفظ ذخائر زنتیكی كشور این یك اقدام ناثواب بوده كه نیاز به بازنگری جدی دارد. 

چشم امید دوست داران حفظ محیط زیست و فعالان اجتماعی حامی حراست از محیط زیست  بر این است كه دولت حامی حفظ و حراست محطیت زیست و تنوع زیستی از هرگونه اقدام اصلاحی در این زمینه فروگذار نكند و همانطوریكه ریاست محترم جمهور در آغاز هفته محیط زیست فرمودند اهداف سازنده خود را در این زمینه اعمال نمایند و مشکلات قانونی در كنترل و ارزیابی مخاطرات احتمالی موجودات گیاهی و جانوری تراریخته هرچه زودتر مرتفع نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha