چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 150990

دانشمندان تا مدت‌ها معتقد بودند این انقباضات تنها به فرآیند پاکسازی کلی ارتباط دارند. تا این که چندی پیش محققین بلژیکی دریافتند که این فرآیند دارای کاربرد ثانویه‌ای هم هست.

سلامت نیوز: دانشمندان تا مدت‌ها معتقد بودند این انقباضات تنها به فرآیند پاکسازی کلی ارتباط دارند. تا این که چندی پیش محققین بلژیکی دریافتند که این فرآیند دارای کاربرد ثانویه‌ای هم هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، گاهی پیش می‌آید که در ساکت‌ترین مکان‌ها و خجالت‌آورترین موقعیت‌ها مثل جلسه‌ی امتحان یا جلسات کاری شکمتان شروع می‌کند به غرش و تولید سروصداهای عجیب! اما دلیل و هدف معده از ایجاد این صداها چیست؟ و چه رابطه‌ای بین قار و قور کردن معده و گرسنگی وجود دارد؟

وقتی همه‌ی محتویات معده هضم می‌شوند فرآیند پاکسازی کلی آغاز می‌شود. طی این روند معده شروع می‌کند به جمع شدن و این انقباضات مانند موجی تا روده‌ی کوچک می‌روند به این ترتیب معده می‌تواند تمام ذرات هضم نشده و باکتری‌ها را از خود خارج کند. همراه با پیشرفت این روند، مقدار گاز و هوای موجود در معده افزایش می‌یابد و باعث می‌شود معده‌تان شروع کند به ایجاد صداهای غریب. اما سئوال مهم این است که رابطه‌ی این صداها با گرسنگی چیست؟

دانشمندان تا مدت‌ها معتقد بودند این انقباضات تنها به فرآیند پاکسازی کلی ارتباط دارند. تا این که چندی پیش محققین بلژیکی دریافتند که این فرآیند دارای کاربرد ثانویه‌ای هم هست: همزمان با انقباض معده و افزایش ترشح هورمون موتیلین، هورمونی که این انقباضات را کنترل می‌کند، سیگنالی نیز به مغز فرستاده می‌شود که نیاز به غذا را به آن اطلاع می‌دهد. این یافته‌ها با باور پیشین مبنی بر این که سیگنال گرسنگی همزمان با کاهش مواد مغذی در خون به مغز فرستاده می‌شود در تضاد است با این وجود همچنان تنها راهی که برای آرام کردن معده‌ی پرسروصدا وجود دارد پر کردن آن با غذا است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha