چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 151005

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: مصرف گوشت ناسالم، امکان ایجاد مسمومیت​های شدید غذایی را فراهم می‌کند.

سلامت نیوز: مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: مصرف گوشت ناسالم، امکان ایجاد مسمومیت​های شدید غذایی را فراهم می‌کند.

مصطفی کنارکوهی در گفت​وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقش گوشت قرمز و مرغ در تامین سلامت و رشد طبیعی بدن و عملکرد سیستم دفاعی بسیار مهم است ولی باید توجه داشت که بسیاری از بیماری​های مشترک انسان و دام و نیز مسمومیت​های شدید غذایی می​تواند از طریق مصرف گوشت قرمز، ماهی و مرغ در انسان ایجاد شوند.

وی با بیان این‌که یکی از راه​های تشخیص انواع گوشت​های سالم و بهداشتی توجه به برخی خصوصیات ظاهری آنهاست، گفت: گوشتی سالم و بهداشتی است که رنگ آن قرمز و روشن بوده و تیره نباشد؛ تغییر رنگ گوشت از قرمز به سبز، قهوه​ای، خاکستری و سیاه نشانگر فساد آن است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: وجود پوشش لزج و چسبناک روی سطح گوشت نشانه فساد آن است و نباید هیچ​گونه بوی غیرطبیعی، ترشیدگی و تعفن از گوشت به مشام برسد. سطح خارجی گوشت نباید خیس و مرطوب باشد و خون​مردگی، قارچ​زدگی و ذرات خارجی نباید در آن مشاهده شود.

کنارکوهی تصریح کرد: گوشت خریداری شده باید دارای مهر دامپزشکی بوده و گوشت منجمد بسته​بندی شده هم باید دارای تاریخ تولید و تاریخ مصرف باشد و در دمای 18- درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و تنها با درخواست مشتری و در حضور وی چرخ شود.

وی اظهار کرد: گوشت مرغ باید دارای سفتی طبیعی و ظاهر سالم باشد. در گوشت مرغ تازه، رنگ پاها باید سفید مایل به قرمز و سینه​ سفید مایل به زرد و پوست آن کاملا عاری از هرگونه پارگی، خون​مردگی و تغییر رنگ و خراش باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: گوشت مرغ باید فاقد قارچ​زدگی و بوهای غیرطبیعی مانند بوی ترشیدگی باشد، لاشه مرغ باید شکم خالی بوده و نگهداری و عرضه گوشت مرغ تازه باید به صورت بسته​بندی و در داخل یخچال​های ویترین​دار و در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد صورت گیرد.

وی افزود: نگهداری و عرضه گوشت منجمد باید داخل فریزر و در دمای 18 درجه سانتیگراد زیر صفر انجام شود و بر روی بسته​بندی مرغ باید مشخصات کامل شامل نام کشتارگاه، تاریخ تولید و تاریخ مصرف و کد رهگیری نوشته شده باشد. دل، جگر و سنگدان مرغ هم باید در ظروف یک‌بار مصرف و دارای برچسب مشخصات کامل شامل نام شرکت تولید کننده، تاریخ تولید و تاریخ مصرف بوده و در یخچال نگهداری و عرضه شوند.

کنارکوهی عنوان کرد: ماهی تازه سالم و بهداشتی باید دارای ظاهری درخشنده، شفاف بوده و فاقد مواد لزج و کثافت باشدو همچنین دارای چشم​های شفاف، روشن، درخشان و برجسته و فلس​ها درخشان، محکم و چسبنده به پوست باشد. بدن آن محکم باشد به طوری که در برابر فشار انگشت مقاومت کرده و اثر انگشت روی بدن باقی نماند و بوی گندیدگی و فساد از آن به مشام نرسد.

وی درباره ویژگی‌های تخم​مرغ تازه، سالم و بهداشتی بیان کرد: بسته​بندی تخم​مرغ باید دارای نام، آدرس تولیدکننده و تاریخ تولید و مصرف بوده و در درجه حرارت 7 تا 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. پوسته تخم​مرغ نیز باید بدون ترک و شکستگی باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تخم​مرغ سالم باید بیضی شکل و فاقد بوهای نامطبوع و غیرطبیعی باشد، تاکید کرد: از خریداری هرگونه تخم​مرغ کثیف، شکسته و یا نگهداری شده در خارج از یخچال خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha