چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 15101

جدیدترین نوع از پروتزهای شنوایی که در ساقه مغز(بصل النخاع) کاشته می شوند ، امروز در مرکز تحقیقات گوش و گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مغز خانمی 24 ساله قرار داده شد.

بصل النخاع پائین ترین بخش مغز است که مراکز حیاتی و حسی حرکتی انسان در آن قرار دارد.

در این عمل جراحی 4 ساعته ، پس از باز شدن جمجمه ،الکترود شنوایی بر مرکز شنوایی در مغز کاشته می شود.
 
دکتر محمد فرهادی رئیس قطب گوش و گلو و بینی کشور که در بیمارستان حضرت رسول مستقر است ، گفت: این جراحی کاری مشترک با جراحان مغز و اعصاب است.

دكتر فرهادی افزود : کاشت پروتز شنوایی بر ساقه مغز به افرادی که به علت تومور مغزی یا در اصطلاح پزشکی ، نوروفیبروماتوز ، به واسطه فشار تومور بر عصب شنوایی یا آسیب عصب پس از خارج کردن تومور  ناشنوا شده اند کمک می کند که به تدریج شنوایی از دست رفته خود را بازیابند.
 
وی افزود : الکترود این پروتز داخل مغز و بخش دیگری از آن به شکل سمعک در خارج از بدن قرار می گیرد که حاوی باتری این الکترود است .

به گفته دکتر فرهادی: کودکانی که به صورت مادرزادی اختلالی در عملکرد یا آناتومی عصب شنوایی دارند یا این عصب به شکل کامل در آنها تشکیل نشده است و همچنین بیمارانی که به علت تصادف یا سانحه ای دچار قطع دو طرفه عصب شنوایی شده اند ، افراد دیگری هستند که این شیوه جراحی می تواند به درمان ناشنوایی یا اصلاح کم شنوایی آنان کمک کند.

بنابر این گزارش این عمل جراحی با همکاری پروفسور لنارز رئیس گروه گوش و گلو و بینی دانشگاه هانوفر آلمان انجام گرفت .

دکتر لنارز به تازگی با تصویب شورای دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان استاد افتخاری به عضویت گروه گوش گلو و بینی این دانشگاه در آمده است .

دکتر فرهادی گفت : در صورتی که پروتز این وسیله که از تجهیزات پزشکی مدرن و های تِک است ، در کشور تامین شود ، امکان انجام دادن ماهانه دو تا سه مورد از این جراحی پیشرفته در این مرکز تحقیقات وجود دارد .

وی هزینه این جراحی را برای بیماران ، به این علت که دولت از طریق هیئت امنای ارزی ، قسمت اعظم مبلغ پروتزهای شنوایی را پرداخت می کند ، حدود شش میلیون تومان در کشور اعلام کرد و گفت : این در حالی است که قیمت این پروتز اكنون در خارج کشور حدود 40 هزار دلار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha