چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 151016

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور درباره منع دریافت پول خدمات سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان از معاونت درمان وزارت بهداشت یک درخواست فوری کرد.

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور درباره منع دریافت پول خدمات سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان از معاونت درمان وزارت بهداشت یک درخواست فوری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، پس از انتشار مواضع و واکنش‌های وزیر بهداشت، معاون درمان وی و همچنین مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه متخصصان زنان و زایمان برای خدمات سونوگرافی نباید پول دریافت کنند، این موضوع با محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور پیگیری شد که وی در این باره به تسنیم عنوان کرد: مایل نیستم درباره این موضوع صحبتم کنم، زیرا این نظرات باید به صورت کارشناسی بررسی شود.

جهانگیری در نهایت و در پاسخ به روند چگونگی فرآیندهای کارشناسی درباره منع دریافت پول برای خدمات سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان که براساس قانون نیز فقط رادیولوژیست‌ها حق گرفتن این تعرفه‌ها را دارند، بیان داشت: به هر حال متخصصان زنان و زایمان را برای ارائه خدمات سونوگرافی جهت تشخیص‌های‌شان نیاز به انجام سونوگرافی دارند ولی اینکه نباید آنها پولی دریافت کنند منوط به این مسئله است که معاونت درمان وزارت بهداشت هر چه سریعتر کمیته کارگروه در این زمینه را تشکیل دهد تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه ما تاکنون بارها از معاون درمان وزارت بهداشت درخواست برگزاری این نشست را داشتیم که تاکنون میسر نشده است، بیان داشت: متخصصان زنان و زایمان نمی‌توانند گزارش سونوگرافی به دیگر پزشکان و همچنین ارجاع بیمار به آنان در این زمینه را داشته باشند.

در این زمینه محمد جهانگیری معاون نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در اظهارنظرهای قبلی خود نیز عنوان کرده بود که نخستین شرط این است که متخصصان زنان، باید فقط به‌عنوان یک ابزار تشخیصی از سونوگرافی، استفاده کنند و برای بیمار ارجاعی انجام نشود. دوم آنکه در تابلوی خود به هیچ عنوان قید نکرده باشند که سونوگرافی انجام می‌شود چون تبلیغ محسوب می‌شود. سوم آنکه در نسخه هم قید نشود. همچنین بابت سونوگرافی نباید از بیمار وجهی دریافت کنند و در نهایت چون متخصص زنان فقط باید از سونوگرافی به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده کند، نباید گزارشی هم بنویسد. بنابراین، اگر این موارد رعایت نشود تخلف است و چنانچه گزارش تخلفی به ما ارجاع شود، حتماً پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، یکی از مشکلات کنونی که اکثر زنان باردار از آن گلایه می‌کنند رویه غلط انجام سونوگرافی‌های بی‌رویه در تمام جلسات مراجعه آنان به متخصصان زنان و زایمان است، در حالی که به‌گفته متخصصان باتجربه زنان و زایمان امروزه بین برخی متخصصان زنان و زایمان باب شده است که دستگاه سونوگرافی تهیه کنند و بدون معاینه و فقط از نظر جنبه مالی سونوگرافی را انجام دهند، در حالی‌که استاندارد انجام سونوگرافی در طول حاملگی که 9 ماه و برابر با 270 روز است باید 3 بار صورت پذیرد و این در حالی است که زنان بسیاری گلایه دارند که از آنان هر ماه سونوگرافی می‌شود که در مجموع با هزینه ایاب و ذهاب بالغ بر یک میلیون و 500 هزار ریال می‌شود.

کما اینکه برخی از همین متخصصان زنان و زایمان رفع این نابسامانی را منوط بر نظارت بیشتر وزارت بهداشت و نظام پزشکی عنوان می‌کنند، در حالی‌که در کشورهایی مانند آمریکا حتماً برای انجام روش‌های سونوگرافی افراد باید واحدهای لازم را بگذرانند و این‌طور نیست که فقط به‌خاطر جنبه مالی دستگاه سونوگرافی خریداری و استفاده شود.

براین اساس محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره معضلات و مشکلات سونوگرافی‌های نابه‌جا که متخصصان زنان و زایمان بر مردم تحمیل می‌کنند و برای این سونوگرافی‌های بی‌رویه نیز باید هزینه‌های زیادی پرداخته شود، اظهار داشت: اینگونه مسائل، مباحث فنی پزشکی است که باید از حوزه مربوطه باید پیگیری شود بنابراین متخصصان زنان و زایمان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند ولی در قالب مقررات مربوطه؛ یعنی نمی‌توانند نتایج سونوگرافی را به پزشکان دیگر گزارش دهند، زیرا سونوگرافی برای این متخصصان به عنوان یک ابزار کم تشخیصی قابل استفاده است.

آقاجانی ادامه داد: به هر حال یک پزشک ابزارهای بالینی متعددی را برای تشخیص استفاده می‌کند، مانند گوشی معاینات؛ بنابراین سونوگرافی نیز به عنوان ابزار کمک تشخیصی در برخی رشته‌ها، مانند متخصصان زنان و زایمان بکار گرفته می‌شود، ولی متفاوت از کاری است که رادیولوژیست‌ها انجام می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند به صورت رسمی برای دیگر پزشکان نیز گزارش کنند، ولی در حوزه افراد غیر رادیولوژیست، خدمات سونوگرافی فقط برای تکمیل ابزار تشخیصی برای آن پزشکان و بیمار خودش باید استفاده شود.

معاون وزیر بهداشت درباره قانونی بودن هزینه سونوگرافی که توسط متخصصان زنان و زایمان گرفته می‌شود، بیان داشت: هیچ گونه تعرفه ای برای این امر تعیین نشده است، و هزینه این خدمت (سونوگرافی) متخصصان زنان و زایمان همان ویزیت‌شان است و در قالب همان ویزیت تعریف شده است، یعنی هیچگونه تعرفه اضافی برای سونوگرافی برای متخصصان غیر رادیولوژیست وجود ندارد.

وزیر بهداشت‌:گرفتن پول برای سونوگرافی توسط متخصصان زنان یک نقیصه است

در این باره سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز چندی قبل در گفت‌وگو با تسنیم درباره معضلات و مشکلات سونوگرافی‌های نابه‌جا که متخصصان زنان و زایمان بر مردم تحمیل می‌کنند و برای این سونوگرافی‌های بی‌رویه نیز باید هزینه‌های زیادی پرداخته شود، اظهار داشت: در این‌باره با معاونان درمان و آموزش وزارت بهداشت صحبت‌های داشتم تا ان‌شاءالله اگر امسال این نقیصه را نتوانستیم برطرف کنیم حداقل آن را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حین حال بیمه‌ها در این زمینه نقش خیلی ویژه‌ای دارند، اگر بیمه‌های تجاری و دولتی اعلام کنند که در طول بارداری حداکثر این تعداد (سونوگرافی) را پرداخت می‌کنند و خارج از این خلاف است و هر مؤسسه و مرکز درمانی نیز خارج از این مصوبات مبادرت کرد قطع قرارداد کنند مسلماً این نقیصه اصلاح می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین آن چیزی که مربوط به وزارت بهداشت می‌شود و متعاقب آن نظام پزشکی نیز باید آن را اجرا کند را امسال امیدواریم برای کاهش این نقیصه اقدام کنیم.

انتقاد هاشمی از سونوگرافی‌های بی‌رویه

همچنین هاشمی وزیر بهداشت درباره معضلات و مشکلات سونوگرافی‌های بی‌رویه متخصصان زنان و زایمان به زاویه‌ای دیگر از این مسئله پرداخته بود، از جمله اینکه وی عنوان کرده بود که نباید رویه سونوگرافی بی‌رویه عمومیت پیدا کند ولی متأسفانه در برخی موارد این‌چنین است. متأسفانه بعضی از مردم آگاهانه این کار را می‌کنند و حتی از دوره جنینی فرزندشان آلبوم درست می‌کنند تا در فایل‌های شخصی خودشان نگه دارند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه نباید سونوگرافی‌های نابه‌جا و بی‌رویه عمومیت پیدا کند، خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه جهت به این سمت سوق پیدا کرده است.

متخصصان زنان حق دریافت پول برای سونوگرافی ندارند

همچنین در این زمینه محمدحسین میردهقان مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است که گزارش سونوگرافی در صلاحیت حرفه‌ای متخصصان زنان نیست و متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله در مطب‌ها به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند اما حق دادن گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند چرا که در صلاحیت حرفه‌ای‌شان نیست.

دریافت وجه از سوی متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی تخلف است

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با انتقاد نسبت به دریافت هزینه‌های گزاف از سوی برخی متخصصان زنان به‌ازای انجام سونوگرافی، می‌گوید: سونوگرافی برای متخصصان زنان مانند دستگاه فشار خون برای پزشکان است که در قبال استفاده از آن موقع ویزیت نباید وجهی از مراجعان دریافت شود.

در این راستا جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران نیز به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است که متأسفانه برخی از متخصصان زنان و زایمان بابت سونوگرافی از بیمار وجه دریافت می‌کنند، آن‌ هم مبالغی بیش از تعرفه تعیین شده برای انجام سونوگرافی توسط یک رادیولوژیست. نرخ تعرفه مصوب سال 93 برای انجام سونوگرافی معمولی از جنین توسط رادیولوژیست‌ها، 13 هزار و 500 تومان است در حالی که برخی از متخصصان زنان چندین برابر بیش از این مبلغ را از بیماران خود دریافت می‌کنند، مثلاً نرخ تعرفه مصوب سال 93 برای انجام سونوگرافی 3 بعدی از جنین توسط رادیولوژیست حداکثر 120 هزار تومان است، در حالی که برخی از متخصصان زنان گاهی تا 500 هزار تومان هم اخذ می‌کنند.

رئیس انجمن متخصصان زنان‌: متخصصان زنان فعلاً پولی نگیرند

در نهایت در این باره اعظم‌السادات موسوی رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی نیز درباره دستور سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه متخصصان زنان نباید بابت سونوگرافی از بیمار هزینه‌ای را دریافت کنند، می‌گوید: واقعاً این تصمیم درست و امکان‌پذیر است؟ ما به‌عنوان انجمن متخصصان زنان به این تصمیم‌ها انتقاد داریم البته ما رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم چرا که سلامت زنان باردار و جنین آنها برای همه متخصصان زنان و مامایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما از تمام متخصصان زنان می‌خواهم تا زمانی که تعرفه این کار مصوب نشده است، بابت سونوگرافی وجهی از بیماران دریافت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha