چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 151019

یک کارشناس طب سنتی گفت: سردردهایی که در جامعه ما به نام میگرن نامیده می‌شود در بسیاری از موارد از طبع سرد افراد ناشی می‌شود که با مصرف دم‌نوش‌های گرم یا خوراک‌های گرم بهبود می‌یابد.

سلامت نیوز: یک کارشناس طب سنتی گفت: سردردهایی که در جامعه ما به نام میگرن نامیده می‌شود در بسیاری از موارد از طبع سرد افراد ناشی می‌شود که با مصرف دم‌نوش‌های گرم یا خوراک‌های گرم بهبود می‌یابد.

دکتر فاطمه محمدبیگی درباره خواص استفاده از دمنوش‌های گیاهی در گفت‌وگو با سینا اظهار داشت: در طب سنتی برای خواص گیاهان دارویی ارزش‌های زیادی قائل هستیم و هر کدام را نه تنها به عنوان یک دم‌نوش بلکه به عنوان یک دارو استفاده می‌کنیم.

این پزشک عمومی گفت: ما باید به فرهنگ ایران قدیم برگردیم، حدود 25 تا 30 نوع دم‌نوش ایرانی داریم که هر کدام خواصی متفاوت دارند.

محمدبیگی درباره دم‌نوش‌های مناسب برای فصول گرم توضیح داد: در فصل‌های گرم سال استفاده از دم‌نوش‌هایی با طبع خنک مانند بنفشه، تخم‌شربتی و تخم‌خرفه برای از بین بردن عطش بسیار مفید است.

وی افزود: برای درست کردن شربت در ظروف لعابی یا پیرکس آب را می‌جوشانیم بعد تخم شربتی‌ها را اضافه می‌کنیم و برای شهد این شربت‌ها ترجیحاً عسل را پیشنهاد می‌کنیم.

این کارشناس طب سنتی در ادامه گفت: در فصول گرم باید از آبلیمو و زعفران در شربت‌ها استفاده شود و در فصل سرما دم‌نوش‌ها را با نبات و زنجبیل مصرف کنند.

محمدبیگی دمنوش‌ بابونه را به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد حساسیتی برای فصل بهار بسیار مناسب دانست.

وی با اشاره به خواص زعفران تصریح کرد: زعفران شادی‌بخش و تقویت کننده قلب است و ضد اضطراب و افسردگی است و در فصولی مانند بهار و پاییز که افراد بیشتر مستعد افسردگی هستند بهتر است که از زعفران در دمنوش‌هایی که برای این فصول طبخ می‌شود استفاده کنند.

این کارشناس طب سنتی گفت: برای خانم‌هایی که اختلال هورمونی و قاعدگی دارند از چای زعفران می‌توان به عنوان درمان مفتح استفاده کرد.

وی افزود: دمنوش بومادران برای درمان سندروم‌های قبل و بعد قاعدگی مانند سردرد، اضطراب، دردهای شکمی بسیار تأثیرگذار است.

محمدبیگی درباره خواص دمنوش رازیانه و بابونه برای خانم‌ها بیان کرد: این دمنوش‌ها را باید به جز ایام قاعدگی روزانه از هر کدام یک قاشق غذاخوری دم‌ کرده و منظم استفاده کنند در نتیجه اختلالاتی مانند کیست‌های تخمدان، سینه و سندروم پیش‌قاعدگی با خوردن این دم‌نوش‌ها برطرف می‌شود البته باید چند ماه استفاده شوند تا خاصیت دم‌نوش دیده شود.

این کارشناس طب سنتی گفت: باید در میزان استفاده از دم‌نوش‌ها دقت داشته باشیم به دلیل این‌که استفاده بیش از حد از دم‌نوش‌ها می‌تواند تأثیرات سوء داشته باشد به عنوان مثال استفاده افراطی از نعناع، پونه و آویشن اسپرم مردان را ضعیف می‌کند ما توصیه می‌کنیم به طور متناوب و هفتگی این دم‌نوش‌ها استفاده شوند.

محمدبیگی اظهار داشت: برای کسانی که طبع سرد دارند توصیه می‌کنیم دمنوش‌های دارچین و زنجبیل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

وی درباره سردرد‌های میگرنی بیان کرد: سردردهایی که در جامعه ما به نام میگرن شیوع پیدا کرده است در خیلی از موارد از طبع سرد افراد ناشی می‌شود که با مصرف دم‌نوش‌های گرم یا خوراک‌های گرم بهبود پیدا می‌کند.

محمدبیگی برای افرادی که طبع گرم دارند استفاده از دم‌نوش بنفشه، عناب یا شربت خاکشیر را توصیه کرد.

این کارشناس طب سنتی درباره نوع طبع خانم‌ها توضیح داد: امروزه بیشتر خانم‌ها طبع بلغم و سودا دارند به همین دلیل بیشتر دم‌نوش‌های گرم برای خانم‌ها مفید است.

محمدبیگی با اشاره به طبع گرم آقایان توضیح داد: به طور معمول اکثر آقایان طبع گرم و صفراوی دارند برای آقایان استفاده از دم‌نوش‌های سرد مانند کاسنی، شاطره، بنفشه و خاکشیر را توصیه می‌کنیم.

وی افزود: البته شایان ذکر است که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، استفاده از غذاهای آماده طبع آقایان هم به سردی تغییر کرده است.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به دم‌نوش‌های درمانی گفت: در گذشته از دمنوش‌ چای ترش برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و از دم‌کرده برگ گردو برای پایین آوردن قندخون استفاده می‌کردند، همچنین دم‌نوش آلبالو و زغال لخته برای کنترل فشار خون بسیار مفید است.

محمدبیگی درباره درمان بیماری‌های روماتیسمی اظهار داشت: 90 درصد دردهایی که حالت روماتیسمال دارند یعنی بیماری‌هایی که روماتیسم نیستند اما به دلیل سردی زیاد بدن شباهت به روماتیسم پیدا می‌کنند را می‌توانیم با استفاده از دمنوش‌های گرم مانند هل و دارچین و زنجبیل درمان کنیم.

وی برای تسکین دردهای استخوانی شربت زنجبیل و عسل را عنوان شربتی که مفاصل را گرم می‌کند و گرفتگی عضلات را از بین می‌برد پیشنهاد کرد.

این کارشناس طب سنتی خاطر نشان کرد: ما باید اصول سردی و گرمی غذاها رابه زنان و دختران ایرانی یاد بدهیم می‌توانیم از اصول طب سنتی به عنوان یکی از پاشنه‌های استحکام و سلامت خانواده و پاشنه اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha