چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 151022

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد که استاتین ها به عنوان مهمترین داروهای کاهش چربی خون عامل کاهش کوتاه مدت حافظه نیستند.

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد که استاتین ها به عنوان مهمترین داروهای کاهش چربی خون عامل کاهش کوتاه مدت حافظه نیستند.

به گزارش ایرنا از هلث،استاتین ها گروهی از داروهای کاهش کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده اچ .ام. جی-کوآ (HMG-CoA reductase) عمل می کنند.

استاتین ها معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می شوند.

با وجود اظهارات قبلی در مورد اینکه استاتین ها موجب کاهش حافظه می شوند اما یک مطالعه جدید بر روی حدود یک میلیون نفر نشان می دهد که به احتمال زیاد خود استاتین ها عامل کاهش کوتاه مدت حافظه نیستند.

محققان دانشگاه راتگرز واقع در آمریکا در این مطالعه 482 هزار و 542 بیماری را که استاتین مصرف می کردند با 482 هزار و 543 بیماری که هیچ گونه داروی کاهش دهنده کلسترول مصرف نمی کردند و نیز 26 هزار و 484 نفری که داروهای کاهش دهنده کلسترول به غیر از استاتین مصرف می کردند، مقایسه کردند.

محققان گزارش هایی از کاهش کوتاه مدت حافظه در میان افراد گروهی دریافت کردند که استاتین مصرف می کردند.

همچنین بیمارانی که داروهای کاهش دهنده کلسترول غیر استاتین مصرف کرده بودند نیز مانند افرادی که استاتین مصرف می کردند، گزارش دادند که دچار کاهش کوتاه مدت حافظه شده اند.

اما محققان گزارش از کاهش حافظه از افراد گروهی که دارو مصرف نمی کردند، دریافت نکردند.

محققان گفتند: این موضوع که تمام داروهای کاهش دهنده کلسترول موجب کاهش کوتاه مدت حافظه می شوند نادرست است زیرا این داروها ساختارهای کاملا متفاوتی دارند از سوی دیگر مقصر دانستن یک دارو در بروز این مشکل نیز اشتباه است.

دکتر برایان استروم رییس دانشگاه راتگرز در آمریکا گفت: زمانی که بیماران شروع به مصرف استاتین یا هر داروی جدید دیگر می کنند اغلب بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و یا خودشان مراقب هستند که آیا مشکلی بر اثر مصرف این داروها در آنها ایجاد می شود یا خیر.

وی افزود: این بیماران ممکن است پیش از مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول نیز از مشکل کاهش کوتاه مدت حافظه نیز برخوردار بودند اما به آن توجهی نمی کردند ولی اکنون با شروع مصرف یک داروی جدید توجه بیشتری به خود کرده و عامل این مشکل را داروی جدیدی می دانند که مصرف می کنند حتی اگر این داروی جدید ربطی به مشکل انها نداشته باشد.

از سوی دیگر به گفته محققان ، افرادی که داروهای کاهش دهنده کلسترول نیز مصرف نمی کنند ممکن است از مشکل کاهش کوتاه مدت حافظه برخوردار باشند اما به آن توجهی ندارند.

این درحالی است که برخی محققان نظر مخالفی دراین زمینه دارند. آنها معتقدند که مصرف استاتین بر حافظه تاثیر سوء دارد.

این مطالعه در مجله Internal Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha