عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تاکید رییس مجلس شورای اسلامی به اعضای این کمیسیون برای تعیین تکلیف بدهی دولت به تامین اجتماعی خبر داد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تاکید رییس مجلس شورای اسلامی به اعضای این کمیسیون برای تعیین تکلیف بدهی دولت به تامین اجتماعی خبر داد.

محمد ابراهیم سعیدی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی دولت 93 هزار میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است افزود:این بدهی ها در طول چندین دهه از دولت های قبل تاکنون به این سازمان تحمیل شده است و در این سال ها دولت به منابع آن دست اندازی کرده است.


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت برای پرداخت بدهی های خود به تامین اجتماعی درسال های گذشته اقداماتی انجام داده است اظهار داشت:دولت کارخانه ها و شرکت هایی که در اصل 44 می بایست به بخش خصوصی واگذار کند،آن ها را به تامین اجتماعی در قالب تهاتر بدهی های خود واگذار کرد که این کار درستی نبود.


وی توضیح داد:این شرکت ها در حین واگذاری سود ده بودند اما به دلیل سوء مدیریت های موجود در تامین اجتماعی،در برخی موارد شرکت ها ضرر ده شده یا سود دهی آنان تا 25 درصد کاهش یافته است.
سعیدی اضافه کرد:دولت می گوید بخشی از بدهی خود را با تهاتر این شرکت ها به تامین اجتماعی پرداخت کرده است و از سوی دیگر این شرکت ها اینک تبدیل به باری بر دوش سازمان تامین اجتماعی شده و هزینه های آنان این سازمان را با مشکل مواجه کرده است.


بدهی های دولت باقی مانده است


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی دیونی که دولت مدعی تهاتر آن با تامین اجتماعی است هنوز به دست این سازمان نرسیده است گفت:سهام نیروگاه تبریز بیشتر از 3 سال است که بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده اما تاکنون این شرکت در اختیار تامین اجتماعی قرار نگرفته و عملا بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.
 سعیدی وضعیت کنونی سازمان تامین اجتماعی و بدهی های دولت به آن را نگران کننده عنوان و خاطرنشان کرد:در صورتی که بودجه های دولتی در نظر گرفته شده  توسط مجلس به تصویب نرسد،تامین اجتماعی نمی تواند بر مبنای درآمد خود هزینه هایش را تامین کند و عملا با مشکل مواجه می شود که این وضعیت برای صندوق های بازنشستگی نیز مصداق دارد.


دولت قبل باری از بدهی به تامین اجتماعی کم نکرد


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این این موضوع که دولت قبل در روزهای پایانی فعالیت خود اعلام کرد که بخش بزرگی از بدهی هایش را به تامین اجتماعی پرداخت کرده با رد این موضوع افزود:حتی یک ریال به صورت نقدی به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بدهی های دولت قبل به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و ادعای پرداخت بدهی ها مربوط به تهاتر شرکت های دولتی و ارزش گذاری آن به صورت ریالی بوده است.


سعیدی با بیان این مطلب که اگر دولت 93 هزار میلیارد تومان بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند ارزش خدمات این سازمان افزایش چشمگیری پیدا می کند اظهار داشت:حتی اگر نیمی از این مبلغ به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود،این سازمان می تواند با سپرده گذاری آن در بانک ها،سود بالایی دریافت و از محل سود آن خدمات خود را افزایش دهد.


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با ارایه 2 راهکار برای خارج کردن تامین اجتماعی از وضع فعلی گفت:سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ هایی که مرتبط با این سازمان هستند باید اصلاح ساختار کرده و روش مدیریتی خود را تغییر دهند و از سوی دیگر در هزینه های خود مدیریت بهتری کنند.


30 درصد اقتصاد کشودر در دست 2 صندوق بیمه ای


وی با اشاره به نقش سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در اقتصاد کشور گفت:هم اینک تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 30 درصد اقتصاد کشور را در دست دارند و اگر اصلاح ساختار در این مجموعه ها انجام شود شود آن ها می توانند بخش قابل توجهی از کمبود منابع خود را حل کنند.


سعیدی با انتقاد از اینکه هرگز هیچ کدام از مسئولان دولتی درمورد عملکردها  بازخواست نشده اند و همین موضوع سبب شده است اشتباهات بزرگی مرتکب شوند و به منافع عمومی جامعه خسارت وارد کنند خواهان اصلاح این رویه شد و افزود: مدیران دولتی بعد از رفتن از سازمان ها و نهادهایی که مسئولیت در آن دارند میراثی به جا می گذارند و به کسی نیز پاسخگو نیستند که چرا شرکت ها و سازمان های تحت مدیریت آن ها از سوددهی به ضرردهی رسیده اند و این مسئله همچنان نیز ادامه دارد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،دریافت وام برای جبران کمبودهای مقطعی در سازمان ها را راحت ترین کار برای درمان مقطعی مشکلات در سازمان هایی مانند تامین اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد:راحت ترین راه این است که وام بگیرند و وام هم باید مدیر بعدی از منابع خودش بدهد و این باعث می شود که گرفتار مشکلات پی در پی و پیچیده ای شود که برون رفت از آن بسیار پیچیده است.


دولت زمانبندی برای پرداخت بدهی خود ارایه کند


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقسط بدهی دولت به تامین اجتماعی و مشخص کردن روش باز پرداخت دیون به این سازمان تاکید کرد و گفت:با توجه به حجم بالای بدهی دولت به تامین اجتماعی امکان پرداخت آن در چند سال وجود ندارد و به این دلیل،ضرورت دارد دولت با برنامه ای مشخص این بدهی را تقسیط و روش پرداخت آن را قانون مند کند تا منافع بیمه شدگان به عنوان صاحبان اصلی تامین اجتماعی تامین شود.


اجازه برداشت جدید از منابع تامین اجتماعی از سوی دولت را نمی دهیم


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که دولت همچنان از تامین اجتماعی و منابع آن برداشت نکند گفت: نگرش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به گونه ای است که با قانون گذاری تلاش دارند که این دولت و هیچ دولتی در آینده نتواند و مجاز نباشد که از منابع تامین اجتماعی برای رفع کسری های خود استفاده کند و بر این موضوع تاکید جدی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha