رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: هزینه‌های متعارف بیمارستان‌ها پاسخگوی مراجعه زیاد مردم نبوده و با تعرفه های پزشکی موجود، اداره خودگردان بیمارستانها ناممکن است.

دکتر باقر لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با بیان این که واحدهای درمانی به ویژه واحدهای مسئول آموزش و پژوهش، جهت ارتقاء خدمات خود دچار مشکلات جدی هستند؛ گفت: بیمارستان های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران مرجع بسیاری از بیماران از اقصی نقاط کشور هستند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان قادر به پرداخت هزینه درمانی خود نیستند و در این میان عمده درآمدهای این بیمارستان‌ها بر پایه وصول درآمدها از بیمه هاست و به دلیل چالش هایی که در پرداخت درآمدها از سوی بیمه ها وجود دارد بیمارستان ها برای ادامه و یا حتی ارتقاء خدمات دچار مشکل هستند.

وی با بیان که تعرفه‌های خدمات درمانی در بسیاری از قسمت ها از جمله ICU و CCU نمی تواند هزینه های بیمارستان را پوشش دهد؛ گفت: کمبود تعرفه‌ها به ویژه در بخش هایی که مرجع بیماریهای پیچیده است بیشتر به چشم می خورد و هزینه های متعارف بیمارستان ها پاسخگوی مراجعه زیاد مردم نیست.

وی ضمن اشاره به ناکارآمدی تعرفه‌ها به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: با وجود این که حمایت دولت از بخش سلامت راضی کننده است اما اصلاح تعرفه های پزشکی و تسهیل بودجه ها که توسط دولت پیشنهاد شده، می تواند تا حدودی مشکلات بیمارستان ها را حل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: چنانچه تا یک سال آینده تعرفه های پزشکی و سهم مشارکتی بیمه ها تسهیل نیابد حوزه درمانی کشور دچار چالش جدی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با وجود تسهیلاتی که در بحث بودجه صورت گرفته و نیز مصوبات آینده دولت و مجلس تا حدودی مشکلات درمانی واحدهای درمانی به ویژه واحدهایی که علاوه بر درمان به بحث آموزش و پژوهش می پردازند؛ حل شود.

دکتر لاریجانی در ادامه تشریح کرد: خودگردانی بیمارستان ها در کشوری مشابه ایران مفهومی ندارد چرا که در ایران سعی شده خدمات و یارانه ها از بخش های مختلف کسر شود در حالیکه در دنیا مرسوم است زمانی که یارانه ها از بخش های دیگر کسر و یا حذف می شود حوزه سلامت مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

وی افزود: حوزه سلامت حوزه ای نیست که بتوان با بحث های اقتصادی ساده آن را اداره کرد.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: برخی از واحدهای درمانی از جمله بیمارستان های امام خمینی(ره)، دکترشریعتی و سینا میزان مراجعه کننده بسیار بالایی دارد و آنها قادر به دادن جواب منفی به مراجعه کنندگان خود نیستند.

وی افزود: نباید به دنبال بحث خودگردانی به معنای خاص خود باشیم بلکه باید به دنبال خدمات متعالی و استانداردهای خوب برای بیماران باشیم.

دکتر لاریجانی با بیان این که مفهوم اداره بیمارستان به صورت هیات امنایی، همان خودگردانی نیست؛ گفت: مفهوم هیات امنایی که سه بیمارستان امام، دکتر شریعتی و سینا بدین گونه اداره می شوند؛ این است که بتوان با تدابیری خاص، اختیارات بیشتری به واحدهای درمانی داد و به عبارتی مسئولیت فعالیت ها را به خود بیمارستان محول کرد.

وی افزود: ما باید بتوانیم با اخذ کمک هایی حتی از افراد خیر و دادن اختیارات اداری و مالی به این واحدهای درمانی چرخه امور را تسهیل کنیم.

دکتر لاریجانی در پایان یادآور شد: بحث اداره بیمارستان ها به صورت هیات امنایی و ویژگی آنان ربطی به تعرفه ها ندارد، هرچند که تصویب و ارتقاء تعرفه ها می تواند به چرخه امور در بیمارستان ها کمک شایانی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha