آلرژی در اعضای مختلف بدن به وجود می آید که ناشی از پرکاری و اختلال در تنظیم واکنش بدن نسبت به عوامل بیگانه است.

دکتر مهدی شکرابی، ایمونولوژیست و دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو باایسناضمن بیان مطلب فوق گفت: هنگامی که ماده ای خارجی وارد بدن می شود اگر پاسخ دهی بدن به صورت صحیحی صورت نگیرد ، ماده خارجی واکنش افزوده داده و موجب به وجود آمدن صدمات جسمی در فرد می شود .

وی با اشاره به اینکه یکی از این موارد آسم است افزود : آسم از استنشاق عوامل محیطی مانند دانه های گرده و آلاینده های زیست محیطی ایجاد شده و به صورت واکنش التهابی شدید بروز می کند که منجر به تنگی نفس و ایجاد خس خس در فرد شده و واکنش افزوده و ناخواسته را موجب می شود .

دکتر شکرابی بیان داشت : آسم و بسیاری از بیماری های آلرژی زمینه ارثی داشته و ژن های مستعد کننده آن به اثبات رسیده است و این در حالی است که ابتلای یکی از والدین و یا هردوی آن ها به هر یک از بیماری های آلرژی موجب احتمال ابتلای فرزندانشان تا 3 برابر به انواع آلرژی ها خواهد شد .

وی با بیان آنکه یک ناحیه ژنتیکی در بدن افراد وجود دارد که زمینه را برای بروز آسم و آلرژی مستعد می سازد اذعان داشت : فاکتورهای ژنتیکی در والدین در کودکان بسیار حائز اهمیت بوده و والدینی که دارای این زمینه باشند کودکانی مبتلا را خواهند داشت .

دانشیار گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری اظهار داشت : بهترین درمان پرهیز از آلرژن‌هاست و این پرهیز زمانی می تواند انجام شود که آن بیماری خاص را شناخته و با معاینه و سابقه بالینی و سپس با اندازه گیری پارامترهای ایمونولوژیک IgE که در افراد مبتلا 50 تا 100 برابر افراد عادی است زمینه را مشخص کنیم و IgEویژه برای آلرژن ها را نیز می توان تعیین کرد.

وی در ادامه گفت : زمانی که آلرژی مورد نظر را که موجب افزایش IgE شده است مشخص شد ، با تزریق آلرژن بر روی بدن بیمار واکنش آن را که به صورت ضایعات جلدی بروز می کند می توان مشاهده کرد که حساسیت به نوع آلرژن معلوم و برخی اوقات نیز مواد خوراکی شامل توت، توت فرنگی ، شاتوت و کلیه مشتقات آن ها نیز موجب بروز حساسیت می شود که می توان با دوری گزیدن از آنها راحت‌تر زندگی کرد.

دکتر شکرابی اضافه کرد : همچنین می توان برای درمان این بیماری از داروی تسکین دهنده که به صورت اسپری های استنشاقی است مجاری تنفسی را باز کرد که این روش به عنوان درمان های تسکین دهنده مقطعی کاربرد دارد و یا آنکه می توان با درمان توسط واکسن علائم بیماری را به تدریج کاهش داد .

وی با تاکید بر اینکه امروزه بیشتر تحقیقات به سمت درمان توسط واکسن پیش می رود افزود : می توان با استفاده از آلرژن ها واکنش بدن را تعدیل کرد تا واکنش افزوده نداشته باشد و در حال حاضر نیز این روش درمانی در دنیا در حال پیشرفت بوده و جزو بهترین و برجسته ترین روش های درمانی محسوب می شود .

این ایمونولوژیست در پایان با اشاره به تاثیر سیگار بر آسم گفت : سیگار به عنوان یک محرک خارجی موجب التهاب شده و به صورت یک محرک تشدید کننده علائم موجب تحریک شده و علائم آسم را تشدید می کند ، االبته باید گفت خود سیگار به عنوان عامل اصلی ایجاد کننده محسوب نمی شود و لی به عنوان عامل تشدید کننده بسیار مضر است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha