معاون وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ، گفت که کمتر از 50 درصد از پرونده های شکایت بیماران علیه پزشکان درمحاکم قضایی منجر به صدور رای می شود.

کمتراز 50 درصد از شکایت بیماران علیه پزشکان منجر به صدور رای می شود

سلامت نیوز: معاون وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ، گفت که کمتر از 50 درصد از پرونده های شکایت بیماران علیه پزشکان درمحاکم قضایی منجر به صدور رای می شود.

محمود خدا دوست روز پنج شنبه در سمینار قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور ، افزود : هرچند وضعیت آداب منشور اخلاقی در کشور ایران اسلامی نسبت به سایر کشورها مطلوب است ولی با توجه به اسلامی بودن کشور ، همان شماراندکی از بیماران که علیه پزشکان شکایت می کنند برای کشور ما بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد :بخش عمده این پرونده ها عدم رابطه درست در میان پزشک و بیمار برمی گردد و تعداد درصدی که منجر به صدور رای علیه پزشکان می شود کمتر از 50 درصد است.

معاون وزیر بهداشت درمان ، آموزش پزشکی ، گفت : توجه کردن به آموزش پزشکی جهت آشنا شدن بیشتر با منشور اخلاقی ضروری است و اکنون بسیاری از پزشکان با منشور اخلاقی آشنا نیستند و این مهم ترین خلاء است.

خدادوست افزود : دراین حوزه نقش دانشگاه ها بسیار مهم بوده که در زمان تربیت دانشجویان رشته پزشکی بایددراین بخش اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی اظهارداشت :باید در تربیت جامعه پزشکی با توجه به دیدگاههای رییس جمهوری حکیم پروری شود یعنی باید حکمت در آموزش پزشکی گنجانده شود که خیلی مهم است.

وی ، گفت که امروز بیشترین شکایات علیه پزشکان به رابطه بین پزشک و بیمار برمی گردد و اگر بتوانیم ارتباط بین بیمار و پزشک درست تعریف کنیم و پزشک وقت گذاری کند و درست برخورد کند منجر به شکایت علیه او نمی شود.

وی افزود : امروز پزشکان در برخورد با بیماران باید با صبر وحوصله حرف های بیماران گوش کند .

وی ، گفت : اکنون در اجرای طرح تحول نظام سلامت شاخص هایی که دراین طرح تعریف شده این است که یک پزشک در هرساعت بیشتر از هشت بیمارمعاینه نکند این نشان از آن دارد که قبل از طرح بیش ازاین تعداد معاینه می کرد.

وی ، اظهارداشت : بیشترمراجعه بیماران و قصوری که رخ می دهد مربوط به جراحان زنان و جراحان عمومی است که با رویت کامل این پرونده ها اگر رابطه درستی در میان پزشک و بیمار برقرار می شد منجر به شکایت نمی شد.

وی گفت : رسیدگی به قصور پزشکی در حوزه قانون خلائی وجود ندارد و چنین همایش هایی نقش زیادی برای آشنا سازی پزشکان از منشورحقوقی و اخلاقی بیماران دارد و با آگاه سازی می توانند تکالیف خود را بدانند که چه وظایفی در ارایه خدمات به بیماران دارند .

سیمنار قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی از روز گذشته درشهرستان نورآغاز شده و امروز پنجشنبه نیز ادامه دارد.

شهرستان نور درغرب مازندران واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha