از جمع 7 نفره ردصلاحیت‌شدگان شورای مركزی نظام پرستاری، اكنون تكلیف دو نفر از رد صلاحیت‌شدگان نامعلوم است و هنوز نتیجه تجدید نظر به آنها اعلام نشده، در حالی كه از امروز و به مدت یك هفته تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود و ادامه دارد.

واقعیت رد صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پرستاری چه بود؟

سلامت نیوز: از جمع 7 نفره ردصلاحیت‌شدگان شورای مركزی نظام پرستاری، اكنون تكلیف دو نفر از رد صلاحیت‌شدگان نامعلوم است و هنوز نتیجه تجدید نظر به آنها اعلام نشده، در حالی كه از امروز و به مدت یك هفته تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود و ادامه دارد.


 به گزارش سلامت نیوز،محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در یادداشتی در سایت خانه پرستار نوشت:طبق ماده 25 قانون سازمان نظام پرستاری، مسوولیت برگزاری انتخابات نظام پرستاری با وزارت بهداشت است. این انتخابات هر 4 سال یك‌بار برگزار می‌شود و امسال، چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری است كه تاكنون حدود 3 هزار پرستار از سراسر كشور نامزد شركت در انتخابات شده‌اند و قرار است پس از برگزاری، اعضای 120 هیات‌مدیره پرستاری در 120 شهر كشور از بین نامزدها انتخاب شوند. در این دوره آقای حسن امامی رضوی با حكم وزیر بهداشت به عنوان رییس هیات مركزی انتخابات معرفی شده و ایشان هم روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی را به عنوان نماینده خود در ستادهای اجرایی منطقه‌ای معرفی كرده است. تركیب هیات نظارت بر انتخابات متشكل از دو نماینده از سوی وزیر بهداشت، دو نماینده از سازمان نظام پزشكی، یك نماینده از دادستانی كل كشور، یك نماینده از وزارت كشور، یك نماینده از كمیسیون بهداشت مجلس است كه این افراد مسوول نظارت بر انتخابات نظام پرستاری هستند. وظیفه هیات نظارت، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات از طریق استعلام از مراجع 4 گانه وزارت اطلاعات، پلیس اطلاعات و امنیت اخلاقی، دادستانی كل كشور و سازمان ثبت احوال است كه این استعلام غیر از بررسی شرایط عمومی نامزدها به دو محور مهم هم پاسخ می‌دهد. اینكه نامزد انتخابات محكومیت منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی نداشته باشد و اینكه نامزد انتخابات، پرونده تجاهر به فساد اخلاقی و مالی نداشته باشد.


چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری با دوره‌های قبل یك تفاوت عمده دارد و اینكه پرستاران طی سال‌های قبل به این احساس رسیدند كه مسوولان فعلی نظام پرستاری و معاون پرستاری وزارت بهداشت نه تنها برای حل مشكلات پرستاران اقدامی نكرده‌اند بلكه در تقابل با پرستاران هم قرار گرفته‌اند و متاسفانه مسوولان فعلی سازمان نظام پرستاری باعث سلب اعتماد پرستاران به خود شده‌اند و به‌خصوص، دو اقدام معاون پرستاری وزیر بهداشت در زمینه‌سازی برای اجرای طرح‌های «پرداخت مبتنی بر عملكرد» و «پرستاری 6 ماهه» باعث اعتراضات گسترده پرستاران طی ماه‌های گذشته شد علاوه بر آنكه پرستاران به این نتیجه رسیدند كه تفكر پزشك سالار قصد دارد پرستاران را از نظر منزلت اجتماعی و امنیت شغلی به حاشیه براند و تضعیف كند تا پرستارانی كه بخصوص، در مراكز درمان دولتی فعال هستند به نیروهایی مطیع و سازگار با هر شرایطی تبدیل شوند در حالی كه دانش و تجربه و مهارت آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته است. صدور حكم انتقال به دلیل اعتراضات صنفی برای بنده هم كه دبیركل خانه پرستار بودم، در زمان معاون پرستاری فعلی صادر شده و متاسفانه این حكم كه در طول 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده هیچ واكنش مخالفی از جانب ایشان نداشت.

اما آنچه كه درباره بررسی صلاحیت‌ها می‌توان گفت اینكه طی هفته گذشته جمعی از نامزدهای چهارمین انتخابات نظام پرستاری توسط هیات نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده‌اند در حالی كه اغلب ردصلاحیت‌شدگان، منتقدان سیاست‌های وزارت بهداشت بوده‌اند. این توضیح لازم است كه پرستاران در تمام اعتراضاتی كه طی ماه‌های گذشته داشته‌اند صرفا این خواسته را دنبال می‌كردند كه خواسته‌شان را به گوش رییس‌جمهوری برسانند. با همین منظور نامه سرگشاده هم خطاب به آقای روحانی نوشتیم و با مشاوران و مسوولان نزدیك ایشان هم جلساتی داشتیم و اعلام كردیم كه خواسته ما یك جمله بیشتر نیست و اینكه عدالت در پرداخت‌ها از طریق كاهش اختلاف در پرداخت پرستاران و پزشكان كه امروز به 100 برابر رسیده رعایت شود و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌تواند این خواسته را محقق كند. ما در تمام این ماه‌ها تلاش كردیم از طریق گفت‌وگو و تعامل حرف‌مان را بزنیم.

اما خواسته‌ها و حرف‌های‌مان جوابی نداشت. با وجود آنكه وزیر بهداشت هم از انتقاد و منتقدان استقبال كرد اما رد صلاحیت‌ها نشان داد كه انتقاد برخلاف میل وزارت بهداشت است. در نهایت اینكه قرار بود دوم خرداد ماه نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام شود اما با تعویق 10 روزه، بعد از ظهر 12 خرداد ماه به‌طور مكتوب به رد صلاحیت‌شدگان اعلام شد كه صلاحیت ایشان رد شده است. در حالی كه سه روز پیش‌رو هم مصادف با تعطیلات بود و عملا امكان اعتراض و تجدید نظر وجود نداشت. البته دلیل ردصلاحیت به‌طور مكتوب اعلام نشد و در تجدید نظرها هم به‌طور شفاهی علت رد صلاحیت را اعلام كردند و گفتند كه به دلیل نقض قانون و شركت در تجمعات اعتراضی رد صلاحیت شده‌ایم كه از نظر ما این شیوه اعلام غیرقانونی است. ضمن آنكه حتی علت رد صلاحیت هم قانونی نیست زیرا بر مبنای آیین نامه‌های موجود، شركت در تجمعات، صرفا در شرایطی می‌توانست مبنای رد صلاحیت قرار بگیرد كه از شركت‌كنندگان در تجمعات شكایتی صورت می‌گرفت تا بر اساس سند محكومیت كتبی، این افراد ردصلاحیت شوند. در عین حال از جمع 7 نفره ردصلاحیت‌شدگان شورای مركزی نظام پرستاری، اكنون تكلیف دو نفر از رد صلاحیت‌شدگان نامعلوم است و هنوز نتیجه تجدید نظر به آنها اعلام نشده، در حالی كه از امروز و به مدت یك هفته تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود و ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha