معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محافظت محیط زیست با اشاره به حادثه واژگونی قایقش در هورالعظیم گفت: تا پای جان برای دفاع از کشور و محیط زیست ایستاده‌ایم.

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محافظت محیط زیست با اشاره به حادثه واژگونی قایقش در هورالعظیم گفت: تا پای جان برای دفاع از کشور و محیط زیست ایستاده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در هفدهمین جلسه شورای عالی استان‌ها که روز پنجشنبه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به سفر خود به خوزستان اشاره کرد و گفت: در سفری که به خوزستان داشتیم از بخش‌های مختلف این استان و تالاب هورالعظیم بازدید کردیم. متاسفانه در دولت گذشته برخلاف مصوبه‌ای که داشتیم هورالعظیم خشک شده و به کانون گردو غبار تبدیل شده بود اما ما از نیمه سال گذشته آب را وارد این تالاب کرده و نیزارها در آن رشد کردند که خوشبختانه در پی آن کانون گرد و غبار برخواسته از هورالعظیم از بین رفت.

ابتکار با اشاره به حادثه واژگونی قایقش در تالاب هوزالعظیم خاطرنشان کرد: این غرق شدن نشان می‌دهد که هورالعظیم امروز آب دارد و از سوی دیگر نیز بیانگر این است که ما تا پای جان برای دفاع از کشور و محیط زیست خوزستان ایستاده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته پیرامون محیط زیست اظهار کرد: فرمایشات ایشان و مطالباتشان یقینا برای سه قوه راهگشا و نشان دهنده مسیر است.

دولت تدبیر و امید به دنبال کم کردن اختیارات شوراها و تضعیف آنها نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این دولت شورا را نه رقیب خود بلکه همراه خود می‌داند اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال کم کردن اختیارات شوراها و تضعیف آنها نیست. این دولت حامی شوراهاست چرا که شوراها نقش مهمی در مردم سالاری دینی و توانمندسازی جامعه دارند.

ابتکار با بیان اینکه شوراها باید توانمندی کافی برای انجام وظایف خودشان را داشته باشند گفت: مهمترین مساله‌ای که به نظر من شورای عالی استان‌ها باید به آن توجه داشته باشد مساله توسعه پایدار است.

وی درادامه به برخی اقدامات دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست را تشریح کرد و افزود: به فاصله حدود یک سال از تحویل گرفتن دولت تدبیر و امید تمام استانداردهای زیست محیطی خودروسازی که متاسفانه هشت سال بر اجرای آن مقاومت شده بود در دولت تدبیر و امید اجرا شد و خود من خط تولید پنج خودروی آلاینده را متوقف کردم.

وی با بیان اینکه اعضای شورای عالی استان‌ها و شوراها باید در جریان اخبار محیط زیست باشند اظهار کرد: از تمام خطوط تولید خودرو در کشور بازرسی می‌کنیم و امروزه استاندارد یورو 4 برای تمامی خودروها الزامی و اجرایی شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در سال 83 ودر زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی با کمک آقای جهانگیری که وزیر صنایع بودند خط تولید پیکان را متوقف کردیم اما در هشت سال بعد آن را تحت عنوان وانت پیکان تولید کرده و تا پایان دولت پیشین نیز این روند ادامه داشت که ما آمدیم و دوباره جلوی تولید وانت پیکان را نیز گرفتیم.

ابتکار در شورای عالی استان‌ها

ابتکار با بیان اینکه حتما کار ما نیز دارای ایراد است و ما نمی‌خواهیم بگوییم که بی عیب و نقض هستیم گفت: بیایید این ترین‌ها ، بهترین‌ها و اولین‌ها را از سخن‌هایمان خارج کنیم و به دنبال راهکارهای عملی و درست باشیم.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه محیط زیست دارد گفت: مدیریت پسماند یکی دیگر از مسائل مهمی بود که باید مد نظر شوراها قرار بگیرد. این موضوع جزو وظایف و اختیارات شوراهاست و دولت نیز باید از آن حمایت کند که حمایت نیز کرده است.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که شب گذشته در دولت مطرح شد موضوع مدیریت پسماند در استا‌ن‌های شمالی بود که دولت تاکید کرد در این استان‌ها و کل کشور مدیریت پسماند را با کمک شهرداری‌ها انجام دهد و این برای نخستین بار است که دولت اقدام به مدیریت پسماند شهری و تولید نیروگاه‌های پسماند انرژی کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور ما و منطقه به لحاظ زیست محیطی شرایط دشواری است گفت: آن زمانی که با رای مستقیم مردم در صندلی شورای شهر تهران نشسته بودم لحظه به لحظه فکر می کردم که نباید خود را مدیون مردم کنم و این روحیه باید در تمامی اعضای شوراها نیز وجود داشته باشد، چرا که تک تک ما مسئولیم در بحث محیط زیست و توسعه پایدار به شورای عالی استان‌ها کمک کنیم.

شوراها به مسائل محیط زیستی ورود کنند

ابتکار از شوراها خواست که به مسائل محیط زیستی ورود کنند و گفت: دراین مورد تکلیف و وظیفه قانونی شوراست که وارد موضوع شده و وظایفشان را ایفا کنند. شوراها در خصوص آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و ... نیز مسئولیت دارند.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیونی در دولت اظهار کرد: در این کمیسیون مدیریت شهری و شوراها عضو بوده و حتی ما تلاش کردیم که حق رای نیز داشته باشند.

وی همچنین از مصوبه دولت در خصوص فضاهای سبز شهری خبر داد و گفت: در این مصوبه ساز و کارهای حمایتی برای توسعه و تقویت فضاهای سبز و نیز استفاده بهینه از پسماند فاضلاب‌ها و غیره تصویب شد و ما تمام تلاش‌مان حمایت از مدیریت شهری و شوراهاست.

ابتکار بر ضرورت آموزش و توانمندسازی شهروندان و نقش شوراهای شهر در این حوزه تاکید کردو گفت: ما ابتدا باید آماری داشته باشیم که چه تعداد از روستاهای ما ساختار محیط زیستی و برنامه برای محیط زیست خود دارند و علاوه بر آن نیازمند کارگاه‌های مشورتی با شوراها و تدوین سازوکاری برای همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون محیط زیست شورای سوم شهر تهران که خود ابتکار مسئولیت آن را برعهده داشت گفت: این مصوبه و الگو را به شهرهای دیگر و شورای عالی استان‌ها نیز پیشنهاد می‌دهیم.

ابتکار در بخش دیگری از سخنانش موضوع تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها و جاده‌ها اشاره کرد و گفت: نخاله‌های ساختمانی شهر و محیط زیست را نابود می کنند و من در سفری که چندی پیش با تعدادی از اعضای شورای شهر به نقاط حاشیه یکی از شهرها داشتم، دیدیم که یکی از بهترین مناطق زیست محیطی به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی بدل شده بود که در این خصوص نیز شورای شهر می‌بایست نظارت کافی را داشته باشد و شهرداری نیز برای نخاله‌ها برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه شهرداری موظف به حمایت از حریم پارک‌های ملی است گفت: در خصوص آلودگی‌های صوتی نیز شوراها و شهرداری نقش موثری برعهده دارند.

شوراها به موضوع های پارازیت‌ها ورود کنند

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد در موضوع امواج و سیاست گذاری در این خصوص نیز شورای شهر می‌بایست ورود کرده و ببیند که در کدام بخش‌ها امکان نصب آنتن‌های بی‌تی اس وجود دارد و همچنین اینکه شوراها می‌توانند بر امواج پارازیت‌هایی که بدون هیچ نظارتی بر شهرها وجود دارد ورود کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص کیفیت محصولات غذایی نیز گفت: شوراهای شهرها در این حوزه نیز مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: یک موضوع دیگری که ما آن را تصویب کردیم این بود که پارک‌های سطح شهر تهران می‌بایست 10 درصد از روشنایی خودشان را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند که در این خصوص نیز این موضوع اجرا شده و گرچه ممکن است موضوع ساده‌ای به نظر برسد این یک موضوع ملی است و با این شیوه اگر خدایی نکرده بحرانی نظیر زلزله در شهری رخ دهد آنگاه تمام شهر در تاریکی مطلق فرو نخواهد رفت.

ابتکار با بیان اینکه امسال یکی از اتفاقا مهم دنیا مساله اهداف توسعه هزاره و توسعه پایدار است گفت: شوراهای شهر و شهرداری‌ها قطعا در این خصوص تاثیرگذارند.

ابتکار افزود: یکی از کارهای خوبی که در دولت یازدهم انجام گفت موضوع جلب مشارکت اقشار مختلف مردم و گروه‌های مختلف جامعه نظیر هنرمندان، ورزشکاران، فعالان اجتماعی و ... بود.

معاینه فنی در کشور یکپارچه می‌شود

ابتکار یکی دیگر از مواردی که شوراها می توانند در آن تاثیر بگذارد را بحث معاینه فنی خودروها دانست و گفت: این موضوع برعهده شهرداری‌هاست اما متاسفانه در بحث معاینه فنی کارآمدی لازم را نداشتیم و انشاالله طی چند ماه آینده با همکاری وزارت کشور ،محیط زیست، راهور ناجا و ... معاینه فنی به شکل یکپارچه به بهره‌برداری خواهد رسید.

ورود 700 میلیون متر مرکب آب به هامون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشک شدن تالاب هامون خاطرنشان کرد در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار عالی‌ترین شخص مسئول در محیط زیست با عالی ترین مقام کشور مقابل دیدار کرده و نتیجه آن وارد شدن بیش از 700 میلیون متر مکعب آب به هامون است. به طوری که در سال گذشته با اقداماتی که دولت نجام داد هامون بیش از هفت ماه پر آب بود.

ابتکار که سخنانش با واکنش حضار و تشویق‌های آنان روبرو شده بود، به موضوع گرد و غبار اشاره کرد وگفت: این یک موضوعی است که تمام دستگاه ها می‌بایست وارد عمل شوند البته در این خصوص نتیجه یک روزه و یکشبه نمی‌توان گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اظهارت عده‌ای که وی را متهم به فرافکنی کرده بودند گفت: من دیدم که عده‌ای می‌گویند خانم ابتکار فرافکنی می‌کند این یعنی چه؟ این که ما بیاییم و بگوییم برابر تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های علمی منشاء گردو عبار از عراق و عربستان به سمت کشور ماست فرافکنی است، این که ما گفته‌ایم که در کشورهای منطقه ناامنی وجود دارد فرافکنی است، اگر آن وضعیت درعراق نبود قطعا می‌شد برای مهار ریزگردها در آن کشور اقدامی انجام شود و این‌ها هیچ کدام فرافکنی نیست و ما باید واقع بین باشیم.

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه نیز گفت: بیش از 90 سد به روی دریاچه ارومیه زده شد و گفتند که علت آن برای توسعه کشاورزی است حالا کشاورزی توسعه پیدا کرد اما به چه قیمی به قیمت خشک شدن دریاچه ارومیه. از آن طرف آمدند و آن پل را به روی دریاچه احداث کردند و این کار هم باعث شد تا گردش آب در دریاچه ارومیه به مخاطره بیفتد. بنابراین ما باید برای تمام اقداماتمان یک برنامه ریزی محیط زیستی نیز داشته باشیم که خوشبختانه در دولت یازدهم این امر میسر شده.

معاون رئیس جمهور در خاتمه بار دیگر تاکید کرد: امروز مجموعه دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهور به مجموعه شوراها به عنوان یکی از مولفه‌های مردسالاری دینی باور و تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha