عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، معتقد است که بخش خصوصی در تفکرات دولت یازدهم جایگاهی ندارد و هر قدر هم گفته شود که به این بخش توجه ویژه داریم، در حد همان شعار است.

وزارت بهداشت نقص خود را به گردن نظام پزشکی می اندازد

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، معتقد است که بخش خصوصی در تفکرات دولت یازدهم جایگاهی ندارد و هر قدر هم گفته شود که به این بخش توجه ویژه داریم، در حد همان شعار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر عبدالرسول صداقت با اشاره به اینکه در تعیین تعرفه های پزشکی به مصوبات و خواسته های شورای عالی نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی توجهی نشده است گفت: دولت در شعار می گوید با مشورت کارها را انجام داده در حالی که خواسته خود را با توانمندی اش تطبیق داده و به عنوان تصمیمی که با شورای عالی و انجمن ها گرفته به جامعه القا می کند.

وی افزود: شورای عالی نظام پزشکی باید در قبال تصمیم دولت در رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون اعتراض خود را با شهامت اعلام می نمود و چون عکس العمل واضحی از این شورا دیده نشده اتفاق نظرها براین است که شورای عالی نظام پزشکی صد در صد نظر وزیر بهداشت و دولت را در خصوص تعرفه ها قبول کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیستم های دولتی ما از تریبون های شناخته شده ای مثل صدا و سیما استفاده کرده و آماری را به مردم ارائه می دهند که واقعیت ندارد ، ادامه داد :     این تریبون ها حق مسئولین نظام پزشکی و شورای عالی است که نه تنها در تعرفه بلکه درخصوص آمار مسئولان بهداشت و درمان هم اظهار نظر کرده و منفعلانه در این زمینه عمل کنند.

صداقت با اشاره به مصاحبه های اخیر مسئولان وزارت بهداشت در خصوص سلب اختیار نظارت از سازمان نظام پزشکی، گفت: مسئولان این طور وانمود می کنند که نظام پزشکی وظیفه نظارتی دارد و در صورت عملکرد نادرست این اختیار از او سلب می شود و باید گفت آیا نظام پزشکی در سایر موارد نقش خود را خوب انجام داده است؟

وی با اشاره به قانون مترقی نظام پزشکی و فضاهای زیادی که برای فعالیت ایجاد کرده افزود: نظام پزشکی چه در طول سالیان گذشته و چه در زمان حال نتوانسته از توان و امکانات قانونی خود استفاده کند و اگر چنین حقوقی از این سازمان گرفته شود مسئولینی که در راس نظام پزشکی هستند باید جوابگو باشند.

به گفته صداقت، اگر توافقی بین سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت در خصوص سامانه ثبت شکایات تعرفه ای ۱۶۹۰صورت گرفته در قانون نوشته نشده است و در این ماجرا احساس می شود که وزارت بهداشت از فرصت استفاده کرده و نقص های خود را به گردن نظام پزشکی می اندازد.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی مکلف به دفاع از حقوق و منافع جامعه پزشکی است ادامه داد : جدای از مساله توافق نظام پزشکی باید با پزشکانی که خطا می کنند برخورد کند زیرا کسانی که سالم خدمت می کنند نباید فدای تعداد اندکی که خطا می کنند شده و حقوقشان پایمال شود .

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی کرج بزرگ با بیان اینکه کسانی که از کلمه رشوه برای دریافتهای غیرمتعارف برخی پزشکان استفاده می کنند باید بدانند که کلمات بار قانونی دارند اذعان داشت : رشوه عملی است که اگر وقوع آن رخ دهد فرد باید در دادگاه کیفری محاکمه شود و همانند دادگاه حقوقی نیست که مجرم به پرداخت جریمه محکوم شود بلکه در کنار جریمه مالی فرد به زندان هم می رود .

وی با بیان اینکه رشوه گرفتن پول در قبال کاری است که باید قانونا انجام شود ؛ افزود : وقتی دانسته یا ندانسته از این کلمه استفاده می شود یعنی هم از معنا و مفهموم آن مطلع نیستند و هم بار قانونی و حقوقی.

صداقت با اشاره به اینکه کلمه زیرمیزی هم معنایی ندارد ادامه داد : وقتی پزشک خدمت خود را گرانتر از قیمتی که قانون برای او مشخص کرده به بیمار می فروشد در واقع گرانفروشی انجام داده است .

وی با اشاره به اینکه یک اکثریت و اقلیت در جامعه پزشکی وجود دارد گفت: بالغ بر ۹۰ درصد جامعه پزشکی را اکثریتی تشکیل می دهند که پایبند به قانون بوده و در مسائلی مانند پرداخت مالیات و عوارض شهرداری پیشگام هستند.

وی تصریح کرد: اقلیت جامعه پزشکی شامل ۱۰ درصدی می شود که بدون توجه به قانون خطا می کنند و شورای عالی نظام پزشکی و رئیس کل آن سازمان باید به این نکته توجه کنند که ۹۰ درصد اکثریت فدای ۱۰ درصد اقلیت نشوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha