نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با تاکید بر لزوم توجه به طرح پزشک خانواده گفت: تجویز آزمایش‌های تشخیصی متعدد از سوی پزشکان هزینه‌های زیادی به خانوارها تحمیل کرده است.

سلامت نیوز: نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با تاکید بر لزوم توجه به طرح پزشک خانواده گفت: تجویز آزمایش‌های تشخیصی متعدد از سوی پزشکان هزینه‌های زیادی به خانوارها تحمیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا عزت‌الله گل‌علیزاده درباره وضعیت پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده گفت: همکاران ما که در این طرح حضور دارند و از کلیت طرح راضی هستند. انجمن پزشکان عمومی ایران نیز تنها راه خروج نظام سلامت کشور از وضع موجود را اجرای طرح پزشک خانواده می‌داند.

وی با اشاره به اینکه قطعا هر طرحی در اجرا با مشکلاتی مواجه است، افزود: مهم این است که عزم کلی در بین مسئولان باید وجود داشته باشد که مسیر مناسب خود را طی کنند.

گل‌علیزاده تاکید کرد: اگر ما نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده را انتخاب کرده‌ایم و در دو استان فارس  و مازندران اجرای آن را آغاز کردیم، باید در ادامه نواقص طرح را مشخص و آنها را مرتفع می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات طرح، تعدادی از پزشکان عمومی ناراضی هستند، گفت: این طرح از سال 84 در کشور اجرا  شد، اما به عنوان اولویت اول نظام سلامت شناخته نشد و آموزش‌های لازم در این زمینه به مردم داده نشد و هنوز هم مردم به خوبی با این طرح آشنایی ندارند.

گل‌علیزاده تاکید کرد: بیان شده که طرح به دلیل مشکلاتی که دارد، در کل کشور اجرا نمی‌شود، اما مساله این است که طرحی که به عنوان طرح پزشک خانواده در دو نسخه اجرا شد، با آنچه مصوب شده بود، تفاوت زیادی دارد.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با تاکیدبراینکه نواقص طرح پزشک خانواده باید برطرف شود، گفت: ما معتقدیم که طرح نواقص زیادی دارد، اما با رفع آنها مزایای زیادی برای نظام سلامت به همراه خواهد داشت.

وی افزود: یکی از ایرادات اساسی به این طرح این است که در زمان نگارش آن تشکل‌های صنفی مانند سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین تشکل صنفی در حوزه پزشکان دعوت نشدند و این طرح بدون نظر ذی‌نفعان نوشته شد.

گل‌علیزاده گفت: مردم ما هنوز وقتی بیمار می‌شوند، دفترچه بیمه خود را بر می‌دارند و به متخصصان متعدد مراجعه می‌کنند و پزشک متخصص نیز بر اساس تشخیص آزمایش‌های متعددی برای بیمار تجویز می‌کند، همه اینها هزینه‌های زیادی به خانوار وارد می‌کند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: طرح پزشک خانواده در دنیا امتحان خود را پس داده است، اما در کشور ما به خوبی به آن توجه نشد و بخش‌های عمده‌ای از طرح در اجرا نادیده گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha