پژوهشگران 9 نسخه ژنتیكی جدید را شناسایی كرده‌اند كه عامل بروز حمله قلبی هستند.

پژوهشگران آمریكایی می‌گویند: این 9 منطقه ژنتیكی تازه كشف شده خطر بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهند. دكتر سكار كاتیرسان از بیمارستان عمومی ماساچوست در این باره اظهار داشت: تحقیقات ما بر اساس اطلاعات بدست آمده از حدود 26هزار نفر در 10 كشور مختلف جهان انجام گرفته است.

كاتیرسان در بیانیه‌ای اعلام كرد: تا چندین دهه، محققان می‌دانستند كه خطر بروز حمله قلبی در خانواده‌ها ریشه وراثتی دارد و در برخی از موارد این خطر در اثر ترتیبات مولكول وراثتی دی ان آ تشدید می‌شود. ما در در این پژوهش تفاوتهای خاص و منفرد را در ژنوم افراد مستعد مورد مطالعه قرار داده و آنها را كشف كردیم.

این یافته‌ها نشان داد كه تفاوتهای كشف شده ممكن است عامل وراثتی تشدید كننده خطر بروز حمله قلبی باشد. شرح این پژوهش در مجله نیچر ژنتیك منتشر شده است. محققان به ارتباطات مهمی بین اولین نشانه‌های خطرزادی حمله قلبی و نوكلئوئیدهای پولومورفیسم منفر در 9 منطقه ژنتیكی در ژنوم افراد مورد مطالعه پی برده‌اند.

به گزارش ایسنا، گفتنی است كه سه نمونه ازاین نسخه‌های ژنتیكی پیش از این هرگز شناسایی نشده بودند. همچنین در پژوهش جداگانه‌ای مشخص شده است كه یكی از این نسخه‌های ژنی مخصوصا باعث تشكیل پلاك‌های ایجاد كننده تصلب شرائین در عروق كرونری می‌شوند.

این پژوهش گسترده روی منطقه ژنی منجر به حصول دیدگاهی مهم درباره بیولوژی تصلب شرائین و حمله قلبی می‌شود كه نتیجه آن دستیابی به روشهای درمانی دارویی موثرتر و مفیدتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha