رئیس انجمن علمی سردرد ایران ضمن اعلام اینکه به طور متوسط آمار سردردهای میگرنی در زنان و بویژه زنان جوان 17 درصد است، گفت: مصرف بی‌رویه مسکن‌ها عامل 70 درصد سردردهای میگرنی مزمن است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی سردرد ایران ضمن اعلام اینکه به طور متوسط آمار سردردهای میگرنی در زنان و بویژه زنان جوان 17 درصد است، گفت: مصرف بی‌رویه مسکن‌ها عامل 70 درصد سردردهای میگرنی مزمن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر منصوره تقاء با بیان اینکه انجمن سردرد، زیر مجموعه انجمن متخصصان مغز و اعصاب است، اظهار کرد: حدود سه ماه پیش انجمن سردرد ایران با انجمن جهانی سردرد و اخیرا با انجمن سردرد اروپا، ارتباط برقرار کرده است.

وی افزود: تلاش ما این است که بتوانیم فعالیت‌های خود را گسترش دهیم. بخش اول فعالیت‌های این انجمن به بیماران و بخش دوم به پزشکان اختصاص دارد.

رئیس انجمن علمی سردرد ایران با بیان اینکه در نظر داریم سمینارهای دوره‌ای برای مبتلایان به سردرد به منظور آشنایی و نحوه برخورد با سردرد برگزار کنیم، گفت: مصرف بی‌رویه مسکن‌ها که عامل 70 درصد سردردهای میگرنی مزمن است، از جمله دغدغه‌های ماست که حتما در این سمینارها به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

تقاء ادامه داد: مصرف بی‌رویه مسکن‌ها می‌تواند عوارضی بر جا بگذارد، نخست آنکه می‌تواند سردرد را در فرد مقاوم و دائمی‌تر کند و از نظر گوارشی و کلیوی هم آسیب رسان باشد.

وی با بیان اینکه سردرد شایعترین شکایت بشری است و حداقل 40 تا 50 درصد افراد بزرگسال در طی یک سال حداقل یک مرتبه سردرد را تجربه می‌کنند، عنوان کرد: آمار سردرد میگرنی در خانم‌های جوان حدود 17 است و سردرد تنشی و میگرنی شایع‌ترین نوع سردرد هستند.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی سردرد در ادامه تصریح کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، میگرن در میان 10 بیماری ناتوان کننده در طول زندگی قلمداد می‌شود و یک حمله شدید میگرنی از جهت میزان ناتوانی مقطعی که در فرد بیمار ایجاد می‌کند قابل مقایسه با فلج دست و پا، مشکلات حاد روانپزشکی و فراموشی است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سردرد‌های اولیه شامل سردردهای تنشی و میگرنی اثری بر میزان مرگ و میر و عوارض قابل دید ظاهری ندارند توسط سازمان‌های بهداشتی و دولت‌ها کمتر به آنها توجه می‌شود و هزینه‌های کمتری صرف افزایش دانش عمومی و تخصصی در مورد سردرد و ارائه خدمات بهداشتی مقابله کننده با سردرد می‌شود.

رئیس انجمن علمی سردرد ایران اضافه کرد: با وجودی که این نوع سردردها تأثیری بر کاهش طول عمر افراد ندارند، اما در صورت تکرار زیاد آنها یا مزمن شدنشان عامل ایجاد ناتوانی شدید به ویژه در سال‌های فعال زندگی هستند، به طوری که منجر به از دست رفتن ساعات زیادی از فعالیت اجتماعی می‌شوند.

به گفته وی؛ شیوع مشکلاتی مثل افسردگی در کسانی که حملات شدید میگرن را تجربه می‌کنند یا مبتلا به سردردهای تنتشی یا میگرن مزمن هستند، بسیار بیشتر از دیگر افراد است.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی سردرد با بیان اینکه سردرد مساله سلامتی و بهداشتی مهمی است که باید مورد توجه مسئولان بهداشتی کشور و متولیان آموزشی، پزشکی و بهداشتی کشور است، گفت: در همین راستا انجمن سردرد ایران با هدف ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه سردرد و نیز ارتقاء سطح دانش متخصصان، پزشکان عمومی و کارکنان بخش بهداشت در مورد مراقبت‌ها و درمان‌های مربوط به سردرد فعالیت‌های خود را افزایش داده است.

چهارمین کنگره بین المللی سردرد ایران از 25 تا 27 شهریور ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha