شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 151199

توجه ویژه به برنامه غذایی در صورت ابتلا به دیابت جز مهم ترین اقدامات پیشگیری از عوارض این بیماری است. علاوه بر كنترل مقدار قند خوراكی ها باید نیازهای تغذیه ای جبران و وزن نیز همواره كنترل شود. توصیه می شود نزدیكان بیماران دیابتی نیز این توصیه های سلامتی را رعایت كنند تا بیمار راحت تر بتواند با این شرایط كنار بیاید.

سلامت نیوز: توجه ویژه به برنامه غذایی در صورت ابتلا به دیابت جز مهم ترین اقدامات پیشگیری از عوارض این بیماری است. علاوه بر كنترل مقدار قند خوراكی ها باید نیازهای تغذیه ای جبران و وزن نیز همواره كنترل شود. توصیه می شود نزدیكان بیماران دیابتی نیز این توصیه های سلامتی را رعایت كنند تا بیمار راحت تر بتواند با این شرایط كنار بیاید.

سه وعده غذایی در روز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ زمانی كه فردی به دیابت مبتلا می شود باید به طور منظم غذا بخورد و سه وعده غذایی در روز داشته باشد تا نیاز بدن در طول روز تامین گردد. 2 برش نان، یك منبع پروتئینی مانند ماست، پنیر یا برشی از ژامبون سفید و یك نوشیدنی برای وعده صبحانه نمونه خوبی است. برای ناهار وشام نیز یك بشقاب كوچك با یك قاشق سوپخوری روغن زیتون، غذای پروتئینی مانند گوشت، ماهی یا تخم مرغ، یك بشقاب حبوبات و سبزیجات سبز، مقداری لبنیات و یك میوه توصیه می شود.

بهتر است بدانید در صورت ابتلا به دیابت نوع 2، باید مراقب بود كه دریافت نشاسته در تمام وعده ای روز تقسیم شود و فقط یك وعده را شامل نشود.

كنترل دریافت گلوسیدها

برای كنترل قند خون لازم است تا به میزان دریافت گلوسیدها یا كربوهیدرات ها توجه خاصی داشت.  این مواد باید 50% دریافت كالری كلی روزانه را در برگیرد. از همین رو مصرف خوراكی های دارای شكر اضافی مانند قند، عسل، مربا و... باید بااحتیاط و در كنار یك غذای كامل باشد. همچنین باید در مصرف خوراكی های حاوی قندهای پنهان مانند غذاهای آماده و سس ها نیز دقت كرد.

غلات سبوس دار نیز نسبت به غلات تصفیه شده ارجحیت دارند. به علاوه غذاهای با شاخص قند پایین مانند نان های سبوس دار، غلات غنی از فیبر، سیب زمینی شیرین و... و غذاهای با شاخص قند متوسط از جمله نان گندم سبوس دار، برنج قهوه ای و سیب زمینی مفید خواهند بود.

اهمیت مصرف چربی های مفید

برای مقابله با چاقی و افزایش كلسترول كه مشكل رایجی در بیماران دیابتی است، باید دریافت روغن ها محدود شود و ارجحیت با چربی های مفید باشد. این توصیه غذایی همچنین به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز كمك می كند كه جز عوارض شایع دیابت است. نكات زیر در این مورد بسیار مورد تاكید است:

    مصرف چربی های اشباع و اسیدهای چرب اشباع موجود در بسیاری از خوراكی های صنعتی مانند غذاهای آماده، بیسكوییت ها، شیرینی جات و... تا حد ممكن محدود شود.
    ماهی های چرب مانند تن، آزاد، ساردین و ماكرو كه سرشار از امگا 3 هستند حداقل دو بار در هفته مصرف گردد.
    روغن های گیاهی از جمله كلزا و زیتون نسبت به چربی های حیوانی ارجحیت دارند. بهترین مقدار مصرف 1 قاشق سوپخوری در هر وعده غایی است.

افزایش دریافت فیبرها

تغذیه سرشار از فیبرها به خصوص فیبرهای حل شدنی موجب كند شدن جذب قند در روده باریك  شده و به همین دلیل قند خون بعد از صرف غذا بهتر كنترل می شود. این غذاها همچنین به مقابله با كلسترول بد خون نیز كمك می كند كه معمولا در بیماران دیابتی بالاست.

بهترین خوراكی های حاوی فیبرهای حل شدنی عبارتند از:

    ‌بعضی از غلات مانند جو، گندم سیاه، چاودار
    سبزیجات از جمله شلغم، مارچوبه، بروكلی، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین
    میوه هایی مانند زردآلو، هلو، سیب با پوست، انبه، پرتقال، گریپ فوروت

بهتر است بدانید كه سبوس جو دوسر یكی از بهترین منابع فیبرهای حل شدنی است. می توانید خود را عادت دهید كه یك قاشق چایخوری از آن را همراه با غلات صبحانه با ماست میل كنید.

در نظر گرفتن میان وعده

برای كنترل بهتر قند خون توصیه می شود بین غذاهای اصلی میان وعده نیز میل گردد. البته به این شرط كه میان وعده سالم و متعادل باشد. چنین میان وعده ای شامل حدود 15 گرم گلوسید، مقدار كافی فیبر و پروتئین است و نباید بیش از 150 كیلوكالری داشته باشد.

1 سیب یا 1 گلابی، 100 گرم كمپوت بدون شكر همراه با دو عدد بادام، 100 گرم ماست یا پنیر سفید، 200 میلی لیتر شیر كم چرب همراه با 2 قاشق سوپخوری كاكائو بدون شكر و 2 عدد هویج نمونه هایی از میان وعده های سالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha