مسوول شورای عالی داروخانه‌ها در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر «فقدان نظارت كافی بر فروش غیرمجاز و بدون نسخه ترامادول و هشدار نسبت به سوءمصرف بی‌رویه ترامادول به ویژه میان جوانان»، گفت: ترامادول از داروهای نسخه‌ای بوده و تحت كنترل معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است. این در حالی است كه در برخی مناطق از جمله داروخانه‌های نزدیك به كمپ‌های معتادان به دلیل عدم احساس امنیت ناگزیر به عرضه آن هستند.

دكتر رهبر مژدهی آذر، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان، در گفت‌وگو با ایسنا، ترامادول را از جمله داروهای نسخه‌ای عنوان كرد و گفت: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت چند قلم دارو را به عنوان داروهای تحت كنترل اعلام كرده كه ترامادول یكی از آنهاست. به این ترتیب داروخانه‌هایی كه خریدهای بالا و فروش بیش از حد متعارف این داروها را داشته باشند، در قبال بازرسان پاسخگو هستند.

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر عموما داروخانه‌ها به دلیل تبعات اجتماعی و بازرسی، تمایل چندانی برای عرضه بدون نسخه داروهای تحت كنترل از جمله ترامادول ندارند.

مسوول شورای عالی داروخانه‌ها گفت: در برخی مناطق، از جمله داروخانه‌های نزدیك كمپ‌ها و گرمخانه‌ها، معتادان به روش‌هایی مانند ارایه كارت‌ها پزشكی، برگه‌های پزشكی و حتی تهدید در ساعات پایانی شب به داروخانه‌ها مراجعه كرده و نسبت به دریافت داروی مورد نظر خود از جمله ترامادول اقدام می‌كنند. به این ترتیب داروخانه‌ها به دلیل عدم احساس امنیت ناگزیر به عرضه داروی بدون نسخه هستند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با اشاره به نظارت‌های انجام شده بر فعالیت داروخانه‌ها گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها به داروخانه‌های تحت پوشش خود نظارت كامل دارند و بازرسان آنها به صورت مرتب به داروخانه‌ها سركشی می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha