مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ریسک ازدواج‌های فامیلی را بالا دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر، نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

ریسک ازدواج‌های فامیلی برای فرزندآوری سالم چقدر است؟

سلامت نیوز: مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ریسک ازدواج‌های فامیلی را بالا دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر، نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

دکتر رضا علی‌بخشی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: توصیه می‌شود افرادی که قصد ازدواج دارند، به‌ خصوص آنهایی که نسبت فامیلی با هم داشته و سابقه بیماری خاصی در خانواده را دارند، نسبت به انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه هرچه نسبت فامیلی زوجین نزدیک‌تر باشد، احتمال بروز بیماری‌های تک ژنی و مادرزادی در فرزندان‌شان هم بالاتر خواهد بود، گفت: از نظر علمی درصد بروز بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی حداقل دو برابر سایر ازدواج‌هاست.

مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مشاوره ژنتیک در سطوح مختلفی انجام می‌شود، گفت: این مشاوره معمولا در ابتدایی‌ترین و بهترین شکل آن قبل از دوران آشنایی و ازدواج اتفاق می‌افتد و بر اساس آن در صورتی که ریسک بیماری‌های ژنتیکی بالا باشد، نسبت به انجام غربالگری در سطح بالاتر اقدام می‌شود تا میزان ریسک ازدواج را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: پس از انجام آزمایش‌های غربالگری در صورتی که ریسک خطر بالا باشد، نسبت به انجام آزمایش‌های تخصصی اقدام خواهد شد و در صورت وجود ریسک بالا، ازدواج به صلاح تشخیص داده نمی‌شود.

علی‌بخشی با بیان اینکه احتمال تولد فرزندان سالم در ازدواج‌های فامیلی هم وجود دارد، گفت: ریسک تولد فرزندانی که مبتلا به بیماری‌های غیرقابل درمان هستند در ازدواج‌های فامیلی بالاست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان، تشخیص و پیگری نیستند، به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از ایجاد هرگونه دلبستگی و برپایی مراسم مختلف نسبت به مشاوره ژنتیک اقدام کنند.

علی‌بخشی با اشاره به آمار بالای ازدواج‌های فامیلی در کشور و استان کرمانشاه، از خانواده‌ها خواست قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha