تالاب هورالعظیم در دولت گذشته به منشأ گرد و غبار تبدیل شد، اما از نیمه ‌سال گذشته آب وارد این تالاب شده و نیزارها در آن رشد کرده‌اند. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این مطلب گفت: از نیمه ‌سال گذشته آب وارد تالاب هورالعظیم شده و نیزارها در آن رشد کردند، نتیجه این‌که کانون گرد و غبار برخاسته از هورالعظیم از بین رفت.

سلامت نیوز: تالاب هورالعظیم در دولت گذشته به منشأ گرد و غبار تبدیل شد، اما از نیمه ‌سال گذشته آب وارد این تالاب شده و نیزارها در آن رشد کرده‌اند.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این مطلب گفت: از نیمه ‌سال گذشته آب وارد تالاب هورالعظیم شده و نیزارها در آن رشد کردند، نتیجه این‌که کانون گرد و غبار برخاسته از هورالعظیم از بین رفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، ابتکار در هفدهمین جلسه شورای عالی استان‌ها افزود:  دیداری با عالی‌ترین مقام حوزه محیط‌زیست عراق داشتیم و نتیجه این دیدار وارد شدن بیش از ٧٠٠‌میلیون متر مکعب آب به ‌هامون است. به‌طوری که در ‌سال گذشته با اقداماتی که صورت گرفت، ‌هامون بیش از ٧ ماه پر آب بود.
ابتکار به موضوع گرد و غبار اشاره کرد وگفت:  این موضوعی است که تمام دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند البته قطعا نمی‌توان یک روزه به نتیجه رسید.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اظهارت عده‌ای که او را متهم به فرافکنی کرده بودند، گفت: من دیدم که عده‌ای می‌گویند خانم ابتکار فرافکنی می‌کند. این یعنی چه؟ این‌که ما بیاییم و بگوییم برابر تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های علمی منشأ گرد و غبار از عراق و عربستان به سمت کشور ماست، فرافکنی است. این‌که ما گفته‌ایم در کشورهای منطقه ناامنی وجود دارد فرافکنی است. اگر آن وضع در عراق نبود قطعا می‌شد برای مهار ریزگردها در آن کشور اقدامی انجام شود و اینها هیچ‌کدام فرافکنی نیست و ما باید واقع‌بین باشیم.


او با اشاره به وضع دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه نیز گفت:  بیش از ٩٠ سد روی دریاچه ارومیه زده شد و گفتند که علت آن برای توسعه کشاورزی است حالا کشاورزی توسعه پیدا کرد اما به چه قیمتی، به قیمت خشک شدن دریاچه ارومیه. از آن طرف آمدند و آن پل را روی دریاچه ساختند و این کار هم باعث شد تا گردش آب در دریاچه ارومیه به مخاطره بیفتد. بنابراین ما باید برای تمام اقدامات‌مان یک برنامه‌ریزی محیط‌زیستی نیز داشته باشیم.ابتکار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که دولت شورا را نه رقیب خود بلکه همراه خود می‌داند گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال کم کردن اختیارات شوراها و تضعیف آنها نیست. این دولت حامی شوراهاست چرا که شوراها نقش مهمی در مردم‌سالاری دینی و توانمندسازی جامعه دارند.


او با تأکید بر این‌که ٨‌سال بر اجرای استانداردهای زیست محیطی خودروسازی در دولت قبل مقاومت شده بود، گفت:  حتی خط تولید ٥ خودروی آلاینده متوقف شده بود. در‌ سال ٨٣ با کمک آقای جهانگیری که وزیر صنایع بودند خط تولید پیکان را متوقف کردیم، اما در ٨‌سال بعد آن را تحت عنوان وانت پیکان تولید کرده و تا پایان دولت پیشین نیز این روند ادامه داشت که ما آمدیم و دوباره جلوی تولید وانت پیکان را نیز گرفتیم.
ابتکار از شوراها خواست که به مسائل محیط زیستی ورود کنند و گفت: در این مورد تکلیف و وظیفه قانونی شوراست که وارد موضوع شده و وظایفشان را ایفا کنند. شوراها درخصوص آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ... نیز مسئولیت دارند.


او همچنین از مصوبه دولت درباره فضاهای سبز شهری خبر داد و گفت:  در این مصوبه ساز و کارهای حمایتی برای توسعه و تقویت فضاهای سبز و نیز استفاده بهینه از پسماند فاضلاب‌ها و غیره تصویب شد و ما تمام تلاش‌مان حمایت از مدیریت شهری و شوراهاست.
ابتکار به موضوع تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها و جاده‌ها اشاره کرد و گفت: نخاله‌های ساختمانی شهر و محیط‌زیست را نابود می‌کنند و من در سفری که چندی پیش با تعدادی از اعضای شورای شهر به نقاط حاشیه یکی از شهرها داشتم، دیدم که یکی از بهترین مناطق زیست‌محیطی به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی بدل شده بود که در این‌خصوص نیز شورای شهر می‌بایست نظارت کافی را داشته باشد و شهرداری نیز برای نخاله‌ها  برنامه‌ریزی کند.
او با بیان این‌که شهرداری موظف به حمایت از حریم پارک‌های ملی است گفت: درباره آلودگی‌های صوتی نیز شوراها و شهرداری نقش موثری بر
عهده دارند.
معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد در موضوع امواج و سیاست‌گذاری در این‌باره نیز شورای شهر باید ورود کرده و ببیند که در کدام بخش‌ها امکان نصب آنتن‌های بی‌ تی اس وجود دارد و همچنین این‌که شوراها می‌توانند بر امواج پارازیت‌هایی که بدون هیچ نظارتی در شهرها وجود دارد، ورود کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره کیفیت محصولات غذایی نیز گفت: شوراهای شهرها در این حوزه نیز مسئولیت دارند. او ادامه داد: موضوع دیگری که ما آن را تصویب کردیم این بود که پارک‌های سطح شهر تهران باید ١٠‌درصد از روشنایی خودشان را از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین کنند که در این خصوص نیز این موضوع اجرا شده و هر چند ممکن است موضوع ساده‌ای به نظر برسد، این یک موضوع ملی است و با این شیوه اگر خدایی نکرده بحرانی چون زلزله در شهری رخ دهد آنگاه تمام شهر در تاریکی مطلق فرو نخواهد رفت.


در این جلسه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و شورای عالی استان‌ها تفاهمنامه مشترک همکاری امضا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha