شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 151220

مواد‌غذایی حاوی کاروتنویید‌ها و از میان آنها بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین که رنگدانه‌های موجود در میوه و سبزی‌های زرد و نارنجی و قرمز هستند (مانند هویج) بهترین مواد غذایی‌اند که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

با هویج به جنگ آفتاب بروید!

سلامت نیوز:مواد‌غذایی حاوی کاروتنویید‌ها و از میان آنها بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین که رنگدانه‌های موجود در میوه و سبزی‌های زرد و نارنجی و قرمز هستند (مانند هویج) بهترین مواد غذایی‌اند که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

آیا کرم‌های آرایشی SPF دار مناسبند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، معمولا اندیس‌های استفاده شده در کرم‌های آرایشی بسیار پایین و حدود 5 تا 10 است. بهتر است هنگام خرید به SPF توجه داشته باشید. می‌توانید به‌جای خرید کرم پودرهای SPF دار از ضدآفتاب‌های رنگی استفاده کنید یا ابتدا ضدآفتاب بزنید و بعد از 20 دقیقه روی آن کرم‌پودر بزنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب یا پوشش مناسب برای زخم‌های تازه بهبودیافته نیز لازم است؟

بله، سلول‌هایی که ترمیم‌کننده زخم هستند به سرعت تکثیر می‌شوند و ملانین بیشتری تولید می‌کنند. این سلول‌ها در مواجهه با نور آفتاب ممکن است تیره‌تر شوند. گرچه تابیدن نور خورشید به زخم خطری برای سلامت ندارد اما باعث تیرگی جای زخم خواهد شد.

 ضدآفتاب‌ها را چه مدت می‌توان استفاده کرد؟

معمولا روی محصولات تاریخ انقضا دارد اما در صورتی که کرم در مواجهه با گرما باشد، اثر خود را از دست می‌دهد. در صورتی که رنگ و بافت کرم تغییر کرد، باید آن را عوض کنید.

نقش لباس در حفاظت از پوست در برابر آفتاب چیست؟

بافت جنس و حتی رنگ لباس اهمیت دارد. پارچه‌های نخی، پشمی و پلی‌استری با بافت فشرده اثر محافظت‌کنندگی بیشتری دارند. رنگ‌های تیره نیز در مقایسه با رنگ‌های روشن بیشتر از پوست محافظت می‌کنند.

 آیا با مصرف مواد‌غذایی هم می‌توان از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کرد؟

بله، مواد‌غذایی حاوی کاروتنویید‌ها و از میان آنها بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین که رنگدانه‌های موجود در میوه و سبزی‌های زرد و نارنجی و قرمز هستند (مانند هویج) بهترین مواد غذایی‌اند که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. برخی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها نظیر ویتامین A،C،E نیز این تاثیر را دارند اما مصرف تمام این مواد به تنهایی کافی نیست و باید رفتارها را در کنار آن اصلاح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha