معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به سلب اختیار تعیین تعرفه از نظام پزشکی در قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: تعیین تعرفه حق قانونی سازمان نظام پزشکی بود.

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به سلب اختیار تعیین تعرفه از نظام پزشکی در قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: تعیین تعرفه حق قانونی سازمان نظام پزشکی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد جهانگیری در همایش پزشکان عمومی استان البرز اظهارکرد: دولت در سال 86 تعیین تعرفه‌ها از سوی نظام پزشکی را لغو کرد و دیوان عدالت اداری نیز به این دستور رای داد؛ در حالی که این حق قانونی سازمان نظام پزشکی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دهک جامعه پزشکی در دنیا هفت و هشت است، گفت: این دهک برای جامعه پزشکان ایران در شورای عالی بیمه، ۹ و ۱۰ ثبت شده است. بر اساس این دهک، درآمد خالص ماهانه یک پزشک عمومی طبق نظر بانک مرکزی شش میلیون تومان، میزان درآمد ماهانه یک متخصص ۹ میلیون تومان و برای یک پزشک فوق تخصص نیز ۱۲ میلیون تومان درآمد ماهانه تعیین شده است.

جهانگیری در ادامه از ضرورت اعتبار بخشی و استقلال پزشکان سخن به میان آورد و افزود: نیاز است تا نظام اجرایی به درستی پیگیری شود و اعتبار بخشی و استقلال پزشکان به طور کامل لحاظ شود و بر اساس آن بیماران ابتدا به پزشک عمومی ارجاع داده شوند.

جهانگیری ادامه داد: پزشکان عمومی نباید بیماران را با درصدی پایین‌تر از میانگین تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده، ویزیت کنند و نیاز است برای‌ دستیابی به استقلال، در فعالیت‌های پزشکی گروهی سهم و درصد خود را مشخص کنند.

در ادامه همایش حسن شاپوری، رییس انجمن پزشکان عمومی کرج اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش تدوین یک دستورالعمل برای به دست آوردن جایگاه مناسب پزشکان عمومی است.

شاپوری خاطرنشان کرد: نیاز است تا سیاست‌های مختلف ابلاغی در کشور بررسی شده و عملیات اجرایی در راستای این سیاست‌ها لحاظ شود.

وی افزود: پزشکان عمومی چیزی بالاتر از اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری که در اجرای نظام سلامت فرموده‌اند، نمی‌خواهند لذا امیدواریم در سال جاری سیاست‌ها با دقت، بینش و حساسیت بیشتری اجرا شود و سلیقه‌های شخصی بر مصوبات دخالت داده نشود.

شاپوری در پایان با اشاره به اینکه پدیده سلامت و امنیت استراتژیک است، گفت: در این رویداد مهم کلیات موضوع در دست دولت است، اما مجریان این پدیده جامعه پزشکان هستند و اگر حقوق آنها به درستی منظور نشود، این رویکرد مهم به نتیجه نمی‌رسد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha