دانشمندان ژاپنی، آنزیمی را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند سرطان سینه را سركوب كند.

این آنزیم می‌تواند سرطان سینه را متوقف كند و از این رو امیدی تازه برای كشف روشهای درمانی جدیدتر و كارآمدتر برای كنترل دومین سرطان شایع در جهان محسوب می‌شود.

محققان ژاپنی می‌گویند: آنزیم جدید CHIP نام دارد و می‌تواند با تخریب تعدادی از پروتئین‌های سرطان زا جلدی رشد این بیماری كشنده را بگیرد.

به گفته متخصصان، این آنزیم به طور طبیعی در بافت سینه انسان یافت می‌شود. نتایج این تحقیق در مجله «نیچرسل بیولوژی» منتشر شده است. دانشمندان توضیح دادند كه در این تحقیقات دو نوع از سلولهای سرطان سینه انسانی را به موشهای آزمایشگاهی تزریق كردند. یك گروه از این سلولها حامل آنزیم CHIP و گروهی دیگر فاقد این ماده شیمیایی بودند.

در ادامه معلوم شد: تومورهای گروه اول كه با آنزیم CHIP همراه بودند بسیار كوچكتر از تومورهای گروه سوم و بدون این آنزیم بوده است.

این پژوهش با همكاری محققان دانشكده علوم حیات و محیط زیستی دانشگاه تسوكوبا در ژاپن انجام گرفته است.

به گزارش ایسنا، این محققان خاطرنشان كردند: در یك آزمایش دیگر كه به موازات همین آزمایش انجام شده ما به نتایج مشابهی دست پیدا كردیم در آزمایش دوم از بافتهای وخیم‌تر سلولهای سرطان سینه انسانی استفاده شد. نتایج مطالعه ما در این آزمایش نیز تاكید كرد كه پروتئین CHIP از رشد و متاستاز تومورهای سرطانی جلوگیری می‌كند. متاستاز زمانی رخ می‌دهد كه سرطان از محل شروع خود به سایر نقاط بدن منتشر می‌شود. در این حالت اغلب پروسه درمان با چالش مواجه می‌شود و در نهایت به مرگ بیمار منجر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد كه سرطان سینه دومین سرطان شایع در جهان پس از سرطان ریه است. در سال 2005 حدود 502 هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha