رییس سازمان غذا و دارو گفت: باید عوامل توسعه بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو گفت: باید عوامل توسعه بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند با بیان این مطلب افزود: سازمان بهداشت جهانی در این خصوص حساسیت‌های ویژه‌ای دارد. اگر بر اسناد سلامت آنها و برخی کشورهای پیشرفته تمرکز شود، چند عامل تاثیرگذار برای توسعه بیماری‌ها مشاهده خواهد شد که الکل و دخانیات در سطر، عدم تحرک، شیوه نامناسب زندگی و تغذیه ناسالم در مراحل بعدی قرار دارند.

وی افزود: عوامل مذکور جزو عوامل خطر اصلی محسوب می‌شوند، البته در همین کشور خودمان عوامل دیگری مانند آلودگی هوا و استرس را می‌توان به لیست توسعه دهندگان بیماری‌ها اضافه کرد. بنابراین باید تلاش کنیم کشور به گونه‌ای مدیریت شود که استرس‌های موجود جای خود را به آرامش دهد و برنامه‌هایی داشته باشیم که اشاعه شادابی را داشته باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند با توضیح این نکته که ایجاد روحیه شادابی چندان به در آمد مالی ارتباطی ندارد، افزود: درکشوری مانند نپال با درآمد ناخالص ملی یک دهم ایران، آرامش بسیار زیادی وجود دارد و حتی کشور عمان در منطقه خودمان، با درآمد ناخالص ملی اندکی بیش از ایران، آرامش بی‌نظیری برای مردمانش ایجاد کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: در بین موارد مطروحه در توسعه بیماری‌های کشور ایران، خوشبختانه مصرف الکل اندک است، وضعیت دخانیات نیز همینطوراست مثلا سرانه مصرف دخانیات در ایران در حالی 12 درصد است که کشوری تقریبا مشابه ما مثل ترکیه 24 درصد می‌باشد.

وی ضمن انتقاد از عدم تحرک موجود در کشور گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا برنامه‌ریزی کرده‌ و میانگین عدم تحرک را کاهش داده‌اند، بنابراین باید در جهت اصلاح این مسئله جدی اقدام عاجل کنیم.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به شیوه زندگی و تغذیه ناسالم نیز اشاره کرد و گفت: باور همه این است و دریافته‌اند که چربی، اسید چرب ترانس، نمک و شکر بیش از حد مضر است. برنامه‌هایی نیز در صدد کاهش آنها از قبل آغاز شده و مصمم هستیم که سرعت آنرا افزایش دهیم.

دیناروند در تشریح رویکردهای موجود برای کاهش مواد آسیب‌رسان به سلامت در محصولات غذایی نیز تصریح کرد: اگر نخواهیم آزموده‌ها را دوباره بیازماییم در دنیا برای این مسائل چند راه حل در نظر گرفته‌اند که یکی از آنها ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت است و نه ممنوعیت تولید. روش دیگر تشویق محصولاتی است که توانسته‌اند خود را اصلاح و مصداق‌های سلامتی فراورده‌هایشان را افزایش دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو راه سوم این امر را افزایش مالیات بر کالاهایی دانست که تحت هر نامی، برند و عنوانی سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما حرف عجیب و غریبی نمی‌زنیم؛ اینها روش‌هایی است که تمام دنیا با آن سیاست ژ‌های خود را پیش می‌برند. اگرچه سیاست ما بیشتر به سمت تشویق است و آن را راه میانبری برای توسعه سلامت محوری محصولات برمی‌شماریم، اما مبنی بر همین مصداق‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنیم؛ لذا بجای اینکه برای محصولات آسیب‌رسان سلامت ممنوعیت لحاظ کنیم، برایشان محدودیت ایجاد می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش نیز در جهت تشویق کالاهای سلامت محور به صدا و سیما پیشنهاد کرد که مبلغی از درآمد کسب شده از حوزه تبلیغات این محصولات را به برنامه‌های اشاعه دهنده زندگی و تغذیه سالم یا آموزش و تشویق به تحرک اختصاص دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha