یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران یک دهه زودتر از کشورهای توسعه است.

سلامت نیوز: یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران یک دهه زودتر از کشورهای توسعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترمهدیه دیانی در کنگره سرطان بیمارستان رضوی مشهد بیان کرد: به طور کلی در دنیا کل سرطان‌ها به علت افزایش جمعیت و افزایش سن امید به زندگی رو به افزایش است و در ایران نیز علاوه بر این دو عامل، سبک زندگی ماشینی نیز اثرگذاری زیادی در گسترش و شیوع سرطان‌ها داشته است.

وی افزود: متاسفانه در سطح کشور ما اقدامات کنترل و غربالگری مناسبی نداریم و فرهنگ‌سازی صورت نگرفته و دانش زنان ما در زمینه شناسایی این نوع سرطان‌ها کم است و به همین علت سرطان‌ پستان در ایران در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شوند.

وی یادآور شد: به علت تشخیص دیرهنگام سرطان پستان در کشور، مرگ و میر ناشی از این سرطان نیز در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته بالاست.

دیانی در پایان توصیه کرد: بر اساس استانداردها زنان بالای 40 سال حتما باید سالانه ماموگرافی انجام دهند، از اینرو توصیه می کنم که رسانه‌ها و جامعه پزشکی بیشتر در خصوص این موضوع اطلاع رسانی کنند.

افزایش مصرف فست‌فودها از عوامل مؤثر شیوع سرطان

همچنین متخصص و جراح کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تنها عاملی که به طول عمر بیماران سرطان‌های روده‌ی بزرگ کمک می‌کند، جراحی است و شیمی‌درمانی و رادیوتراپی به‌عنوان درمان‌های کمکی استفاده می‌شوند و تا به امروز جراحی نقش اول را داشته است.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم در کنار افزایش طول عمر بیمار، کیفیت زندگی بیمار را نیز بهبود ببخشیم که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و امروز تشخیص و درمان سرطان با دقت بیشتری صورت می‌گیرد تا بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

وی افزود: سرطان‌های روده‌ بزرگ جزو بیماری‌های دردناک محسوب می‌شوند؛ با این حال، درد زمانی آغاز می‌شود که بیماری پیشرفت کرده که در آن حالت، جراحی مثمرثمر نبوده و بیمار طول عمری نخواهد داشت ولی کار یک جراح این است که پیش از اینکه بیمار در چنین وضعیتی قرار بگیرد، بیماری را تشخیص داده و درمان درست را انجام دهد.

دکتر یوسف فام در خصوص بهترین زمان برای شناسایی سرطان روده‌ بزرگ گفت: درباره‌ شناسایی سرطان با دو مرحله‌ی شروع بیماری و شروع علایم مواجه هستیم. در مرحله‌ شروع بیماری، غده‌ سرطانی به شکل یک پلیپ بسیار کوچک در روده ایجاد می‌شود و 10 سال طول می‌کشد تا این پلیپ تبدیل به سرطان شود که در این مرحله، اگر پلیپ بیمار از طریق غربال‌گری تشخیص داده شود، به‌راحتی می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای درمان شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد بالای 50 سال به صورت مرتّب مورد بررسی سرطان روده قرار بگیرند.

وی ادامه داد: مرحله دوم شروع علائم بیماری است که در این مرحله نیز اگر تشخیص سریع صورت بگیرد، امکان درمان‌های مؤثر وجود دارد اما عموما برخی علائم سرطان روده مثل خون‌ریزی مقعدی با علایم بیماری‌هایی هم‌چون هموروئید اشتباه گرفته می‌شود و با انجام درمان‌های سطحی هموروئید، زمان مؤثر برای درمان سرطان از بین می‌رود.

دکتر حسین‌فام علت اصلی شیوع سرطان روده‌ بزرگ را تغییر سبک زندگی مردم دانست و افزود: کاهش فعالیت، کمبود ورزش در جامعه، کاهش مصرف فیبر غذایی و افزایش مصرف مواد سرطان‌زا مثل فست‌فودها و مواد حاوی نیترات، کاهش مصرف موادی حاوی آنتی اکسیدان مثل سبزیجات تازه و عوامل محیطی هم‌چون وجود اشعه‌های مضر و دود و سرب و مواد سرطان‌زای شیمیایی موجود در هوا همگی از جمله عوامل مؤثر برشیوع سرطان است.

در سال‌های آتی با افزایش سرطان‌های ریه و کولورکتال مواجه خواهیم بود ‌

یک فلوشیب جراحی کلورکتال و استادیار بخش جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کنگره گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و تبعیت از زندگی ماشینی، در آینده با افزایش بیشتر سرطان‌های ریه و کولورکتال روبرو خواهیم شد.

وی افزود: اگر چه سرطان معده هنوز هم در مردان ایرانی جزو شایع‌ترین سرطان‌هاست، اما با تغییر رویه و سبک زندگی مردم و به ویژه استفاده از غذاهای پرچرب و با پروتئین زیاد و همین‌طور روند زندگی ماشینی و آلودگی هوا سرطان‌های ریه، کولون و رکتوم رو به افزایش است.

این فلوشیب جراحی کلورکتال گفت: متاسفانه مردم ما نسبت به بیماری سرطان اطلاعات کافی ندارند در صورتی‌که در مورد سرطان‌هایی مثل سرطان کولون و رکتوم بیمار درد خاصی را احساس نخواهد کرد مگر این که سرطان خیلی پیشرفت کرده باشد و این در حالی است که اگر بیمار نسبت به اوضاع اجابت مزاج خود دقت کافی را داشته باشد، یا به وجود خون در مدفوع دقت کرده و سریع به پزشک گزارش دهد، ممکن است بتوان سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کرد و از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کرد.

سرطان آندومتر 6درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد

یک جراح انکولوژی زنان گفت: سرطان آندومتر (سرطان رحم) یکی از شایع‌ترین و مهمترین سرطان‌های سیستم زنانه است که حدود 6 درصد از کل سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: سرطان آندومتر بعد از سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی در زنان است که عمدتا در خانم‌های مسن و در محدوده سنی ۵۵ تا ۷۰ سال و به‌طور شایع در محدوده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال بروز می‌کند.

وی اظهار کرد: این سرطان رشد آهسته‌ای دارد و در صورت کشف زودرس معمولا قابل درمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرطان آندومتر در دوره‌ی تولید مثلی و یائسگی اتفاق می‌افتد و 5 درصد از بیماران کمتر از 40 سال سن دارند و 25 درصد از آنها قبل از یائسگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

حسن‌زاده مفرد افزود: اگرچه علت سرطان رحم ناشناخته است ولی برخی عوامل خطرساز شناخته‌ شده‌ای وجود دارند که عبارتند از چاقی، بیماری قند، ناباروری، یائسگی دیررس و شرایطی که باعث افزایش میزان استروژن خون شود مثل داروهای هورمونی که تنها شامل استروژن هستند.

وی خاطر نشان کرد: تقریبا کلیه قرص‌های پیشگیری از حاملگی جدید حاوی مخلوطی از استروژن و پروژسترون هستند که عملا میزان سرطان رحم را کاهش می‌دهند به همین دلیل میزان وقوع سرطان رحم در آمریکا در حال کاهش است.

این جراح انکولوژی زنان اظهار داشت: اگر سرطان رحم ثابت شد، معمولا رحم همراه با تخمدان‌ها و لوله‌های رحم برداشته می‌شوند و در برخی موارد پرتو درمانی یا شیمی‌درمانی نیز توصیه می‌شود.

یادآوری می‌شود کنگره سرطان بیمارستان رضوی با ارائه 28 مقاله و سخنرانی، 15 پوستر و پنج پنل علمی و حضور 300 متخصص و فوق تخصص در زمینه رادیوتراپی و انکولوژی، پاتولوژی، رادیولوژی و... 21 و 22 خردادماه 94 در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha