یک فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه استفاده از آزبست در تولیدات صنعتی و ساختمانی ممنوع است، گفت: متاسفانه ما همچنان شاهد وجود این ماده خطرناک و سرطان‌زا در ریه ایرانیان هستیم.

آزبست هم‌چنان در ریه ایرانیان جولان می‌دهد

سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه استفاده از آزبست در تولیدات صنعتی و ساختمانی ممنوع است، گفت: متاسفانه ما همچنان شاهد وجود این ماده خطرناک و سرطان‌زا در ریه ایرانیان هستیم.

دکتر علیرضا اسلام‌نژاد در گفت‌و‌گو با آنا، آزبست را یک ماده شیمیایی و سرطان‌زا دانست و گفت: خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آزبست اثبات و منجر به تدوین مصوبه‌ای لازم الاجرا در سال 1379 به منظور حذف آزبست در تولیدات صنعتی و ساختمانی شد اما متاسفانه با این وجود ما هم‌چنان شاهد مراجعه بیماران به دلیل قرار گرفتن در معرض این ماده هستیم.

وی افزود: آزبست در تولیدات صنعتی و ساختمانی از قبیل تولید پشم شیشه به عنوان عایق، سرامیک سازی، اتومبیل سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و منجر به ابتلا افراد به سرطان ریه، سرطان پرده اطراف ریه، آزبستوز( فیبروز پارانشیم ریه) و آسم می‌شود که در اکثر موارد غیرقابل درمان است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه با تاکید براینکه مسئولان مربوطه باید نسبت به استفاده از این ماده شیمیایی در کارگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند، گفت: افرادی که در معرض این ماده خطرناک هستند باید سالانه مورد معاینه و بررسی سلامت ریه قرار بگیرند و تا حد امکان قوانین بهداشت محیط از قبیل سیستم تهویه، استفاده از ماسک و ... را به خوبی رعایت کنند.

اسلام‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه استفاده از آزبست بیشتر در کارگاه‌های شهرستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما همچنان شاهد مراجعه افرادی هستیم که در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha