شانس ابتلای افرادی که در معرض استفاده از الکل هستند نسبت به اطرافیان خود به بیماری‌های قلبی3 برابر است. یکی از علل شایع و شناخته شده در ابتلا به نارسایی قلبی مصرف الکل است. دربرخی مطالعات دیده شده که مصرف الکل موجب افزایش ریسک مرگ ناگهانی شده است. این افزایش ریسک با افزایش سن و افزایش مقدار مصرفی الکل افزایش می‌یابد. مصرف الکل می‌تواند منجر به آسیب به بخش‌های دیگر بدن نیز بشود که گاه جبران این عوارض غیر ممکن است بنابراین اگر افراد می‌خواهند زندگی سالم تر و طولانی‌تری داشته باشند باید از مصرف الکل خودداری کنند.

سلامت نیوز:شانس ابتلای افرادی که در معرض استفاده از الکل هستند نسبت به اطرافیان خود به بیماری‌های قلبی3 برابر است. یکی از علل شایع و شناخته شده در ابتلا به نارسایی قلبی مصرف الکل است. دربرخی مطالعات دیده شده که مصرف الکل موجب افزایش ریسک مرگ ناگهانی شده است. این افزایش ریسک با افزایش سن و افزایش مقدار مصرفی الکل افزایش می‌یابد. مصرف الکل می‌تواند منجر به آسیب به بخش‌های دیگر بدن نیز بشود که گاه جبران این عوارض غیر ممکن است بنابراین اگر افراد می‌خواهند زندگی سالم تر و طولانی‌تری داشته باشند باید از مصرف الکل خودداری کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،دکتر محمد جعفر محمودی متخصص قلب و عروق، می‌گوید: الکل دارای زیان‌های فراوان و فواید اندک است. تنها فایده‌ای که مصرف اندک الکل می‌تواند داشته باشد افزایش چربی مفید خون است اما همان مقدار کم نیز می‌تواند منجر به افزایش فعالیت سمپاتیک بدن و در نتیجه افزایش فشار خون شریانی و افزایش ضربان قلب شود. افرادی که الکل مصرف می‌کنند دچار آسیب‌های فراوانی می‌شوند. تخریب سلول‌های قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی از عوارضی است که الکل بر قلب وارد می‌کند.


به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمانی که افراد مصرف الکل را قطع می‌کنند نارسایی قلبی آنها بهبود می‌یابد. مصرف الکل به شکل مستمر یا حتی متاوب ، فرد را دچار مرگ‌های ناگهانی می‌کند . همچنین مصرف طولانی مدت و مداوم الکل موجب افزایش سوخت و ساز مواد قندی در بدن و در نتیجه مصرف بیش از حد مواد قندی و ویتامین خواهد شد. بنابراین این مسأله در نهایت منجر به کمبود ویتامین و ابتلا به بیماری مرطوب می‌شود و ابتلا به بیماری بری بری مرطوب می‌تواند منجر به اختلال در سیستم عصبی، افزایش کار قلب و نارسایی قلبی نیز شود.


دکتر محمودی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف الکل می‌تواند بر سیستم اعصاب و مغز نیز تأثیر گذار باشد، تصریح کرد: این مسأله می‌تواند منجر به کاهش اثر کنترلی بر سیستم عصبی و اختلال در فعالیت قشری مغزشود بنابراین در این صورت شاهد انجام اعمال غیر عادی و غیر عاقلانه توسط فرد مصرف کننده خواهیم بود. افرادی که به طور مداوم از الکل استفاده می‌کنند دچار کاردیومیوپاتی الکلی می‌شوند که این بیماری در نهایت به نارسایی شدید قلبی منجر می‌شود.


زمانی که افرادی با سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی مخصوصاً بیماری‌های انسدادی عروق الکل مصرف می‌کنند افزایش ضربان قلب و فشار خون شریانی در آنها افزایش می‌یابد و این مسأله منجر به تشدید بیماری قلبی و وقوع حوادث حاد ایسکیمیک قلبی یا کم خونی بافت‌های قلبی در آنها می‌شود. الکل می‌تواند موجب تخریب سلول‌های کبد و ابتلا به فیبروز وسیروز کبدی که سیروز الکلیک نام دارد، شود. این بیماری در کشور‌های قلبی شایع است و در نهایت منجر به مرگ می‌شود همچنین مصرف الکل می‌تواند منجر به کاهش حافظه و ابتلا به بیماری‌های پوکی استخوان نیز در افراد شود.


وی در خاتمه با اشاره به اینکه مصرف الکل می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را چندین برابر کند، می‌گوید: مصرف الکل می‌تواند منجر به آسیب به بخش‌های دیگر بدن مانند مغز، کبد، دستگاه گوارش، سیستم غدد درون ریز و متابولیسم نیز شود. براساس تحقیقاتی که تا به حال انجام شده آسیب هایی که الکل می‌تواند بر بدن انسان‌ها وارد کند شناخته شده و ثابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha