قائم مقام وزیر نیرو گفت: برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مورد نیاز برای تامین آب شهرهای درگیر با تنش آبی انجام شده است.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر نیرو گفت: برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مورد نیاز برای تامین آب شهرهای درگیر با تنش آبی انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، "ستار محمودی" در حاشیه ششمین نشست برنامه آسیایی مدیریت آب‌های زیرزمینی در مناطق نیمه‌خشک با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، اظهار داشت: افق این طرح 15 تا 20 سال دیده شده است که شامل طرح‌های یک ساله، دو ساله و چند ساله است و با اجرای صحیح آن، منابع آب زیرزمینی کشور تا 20 سال آینده به تعادل خواهد رسید.

وی افزود: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی، اضافه برداشت سالانه پنج میلیارد مترمکعب به صفر خواهد رسید و به نسبت نحوه پیشرفت طرح‌ها و انگیزه لازم برای اجرای آن بین 15 تا 20 سال به طول می‌انجامد.

محمودی حفاظت از منابع آب زیرزمینی را یکی از اولویت‌های نگاه کنونی مسئولان آب کشور دانست و افزود: امیدواریم زمینه مناسب ایجاد شود تا هم اضافه برداشت صورت نگیرد و هم منابع آب از دست رفته تامین شود.

محمودی پیشنهاد قطع آب مشترکان پرمصرف را در دست گروه‌های کارشناسی و زیر نظر دولت عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا اواسط تیرماه جاری این مصوبه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی بارش‌های کشور در مقایسه با دوره مشابه درازمدت 20 درصد کاهش و درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 14 درصد کاهش داشته است، گفت: اثر کاهش بارش‌ها در مناطق مختلف متفاوت بوده و در برخی از شهرها به لحاظ منابع سر به‌سر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 517 شهر دچار تنش آبی بوده‌اند، گفت: امسال چند شهر دیگر به شهرهای تنش آبی افزوده شده است و با مجموعه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم سال خوبی را از لحاظ منابع آبی پشت سر بگذاریم.

محمودی همکاری مردم، رعایت شیوه مصرف و جلوگیری از شیوه‌های پرمصرف را از جمله راهکارهای کمک مردم در کاهش تنش آبی دانست و افزود: در زمان کنونی وضعیت پنج شهر حادتر از باقی شهرها است و برنامه‌های ویژه‌ای برای سنندج، بندرعباس، کرمان و اصفهان در دست اجرا داریم.

وی گفت: منابع آبی تهران به‌ویژه در حوضه شرق تحت مراقبت ویژه‌ای است و برنامه‌هایی تدارک دیده شده است که تا واسط تیرماه به طور کامل اجرایی می‌شود، اما همه شهرها نیازمند حمایت شهروندان نیز هستند.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته شش هزار روستای کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شد، گفت: با برنامه‌های پیش‌بینی شده، امسال تعداد روستاهای آب‌رسانی با تانکر به پنج هزار و 300 روستا رسیده است، اما باز هم کار اصلی با مردم است تا با کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف تابستان سخت امسال را با کمترین مشکل به پایان رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha