پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 15130

«زانو، مستعدترین مفصل در ابتلا به آرتروز است» شنیدن این هشدار از زبان متخصصان ارتوپدی در حالی است

به گفته كارشناسان ابتلا به بیماری‌های مفصلی اگرچه بعد از سن 56 سالگی در 60 درصد از مردان و 70 درصد زنان مشاهده می‌شود ولی تحقیقات نشان می‌دهد كه طی 20سال آینده شیوع آرتروز تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است كه هم اكنون اكثر جوانان تا سن 30 سالگی نیز به نوعی با این بیماری درگیر شده‌اند و كارشناسان معتقدند رعایت نكردن اصول ارگونومی، عادات و نحوه زندگی غلط، چاقی و كم‌تحركی از علل كاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

با این حال دكتر خسرو خادمی، متخصص ارتوپدی در این میان مفصل زانو را به‌دلیل تحمل فشارهای زیادی كه حین انجام فعالیت‌های روزمره و ورزشی به آن وارد می‌شود، مستعدترین مفصل در ابتلا به استئوآرتریت یا همان آرتروز می‌داند.

دكتر سید محمد جزایری، جراح استخوان و مفاصل و عضو هیأت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در گفت‌وگو با همشهری،  با اشاره به اینكه در ایران این بیماری طی سال‌های اخیر شیوع بالایی داشته است، می‌گوید: آرتروزیس یا همان استئو‌آرتریت كه به آن ساییدگی مفاصل هم می‌گویند، یك بیماری پیش‌رونده سطح غضروفی مفاصل است و در كشور ما كه جزء كشورهای شرقی است، به‌دلیل وضعیت خاص نشستن و برخاستن مردم و استفاده از توالت‌های ایرانی زودتر آن را تجربه می‌كنند.

انواع آرتروز

اما آرتروز به‌طور كلی  دو نوع است: آرتروز اولیه و ثانویه. به گفته كارشناسان در نوع اولیه آن هیچ بیماری خاصی در مفصل وجود ندارد و آرتروز روی زمینه مفصل سالم سوار می‌شود.

مثلا افراد چاق یا كسانی كه زیاد از مفاصل كار می‌كشند، به این نوع آرتروز مبتلا می‌شوند اما نوع ثانویه این بیماری در اثر سایر بیماری‌‌های مفصلی ایجاد می‌شود؛ مثل پارگی رباط كه باعث شل شدن مفاصل می‌شود و یا التهاب و عفونت مفاصل.

دكتر جزایری با بیان اینكه در نوجوانان و جوانان كشور ما اختلالی موسوم به نام «كندرومالاسی كشكك» شایع شده و تا سن ۳۰ سالگی در اغلب افراد دیده می‌شود، تاكید می‌كند: این اختلال زمینه آرتروز در بزرگسالی را تشدید می‌كند و مربوط به آرتروز نوع ثانویه است.

آرتروز یك بیماری شغلی است!

«برخی از انواع آرتروز دردناك هستند و فرد را ناچار به مراجعه به پزشك می‌كنند ولی برخی دیگر از انواع آرتروز به‌گونه‌ای است كه فرد اصلا متوجه آن نمی‌شود.»

در حالی كه كارشناسان رابطه آرتروز با مشاغل سنگین را یك رابطه غیرقابل انكار می‌دانند، دكتر ابراهیم انتظاری، فیزیوتراپیست و دبیر انجمن فیزیوتراپی با بیان این عبارات به همشهری می‌گوید: كسانی كه در مشاغل سنگین فعالیت می‌كنند، بیشتر مبتلا به آرتروز گردن و كمر هستند و در عین حال افرادی كه در نتیجه ورزش و راه رفتن و وزن زیاد، فشار زیادی به مفاصل‌شان می‌آورند، آرتروز زانو را بیشتر تجربه می‌كنند.

به گفته این متخصص علاوه بر افرادی كه نحوه زندگی نادرست و عادات غلط نشستن و برخاستن دارند، آرتروز در كسانی كه جراحی دیسك كرده و یا مبتلا به بیماری‌های استخوانی هستند هم دیده می‌شود.ولی به عقیده این متخصص توانبخشی به‌طور كلی بخش اعظم این بیماری مرتبط با سن افراد است.

با این حال دكتر خسرو خادمی با اشاره به راه‌های درمان این بیماری توضیح می‌دهد: درمان اولیه آرتروز زانو روی كنترل درد و بهبود عمل و كاهش ناتوانی فرد متمركز است و برای حصول به آن از روش‌های مختلفی همچون داروهای ضدالتهابی، درمان‌های فیزیوتراپی و تزریقات داخل مفصلی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha