شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 151307

یک متخصص تغذیه گفت: کمبود ویتامین دی منجر به بروز راشیتیسم، پوکی استخوان، چاقی، دیابت، فشارخون، افسردگی، مشکلات عصبی، و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: کمبود ویتامین دی منجر به بروز راشیتیسم، پوکی استخوان، چاقی، دیابت، فشارخون، افسردگی، مشکلات عصبی، و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
دکتر کوروش جعفریان در گفت‌و‌گو با سینا، کمبود ویتامین دی در بدن را مشکل و معضل جدی خواند و گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۳۰۰ روز آفتاب داریم و علی رقم این منبع غنی، متاسفانه حدود ۸۰ درصد افراد مشکل کمبود ویتامین دی دارند.

بیماری‌های حاصل از نبود ویتامین دی

وی با تاکید به مرتبط بودن سلامت با تقویت ویتامین دی ادامه داد: کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیمی با اختلال در ناحیه استخوان بدن دارد که در کودکان بیماری راشیتیسم و در بزرگسالان بیماری پوکی استخوان را به وجود می‌آورد.

این متخصص تغذیه کمبود با بیان این‌که کمبود ویتامین دی با بیماری‌های مزمن ارتباط دارد، افزود: بیماری چاقی، دیابت، فشارخون، افسردگی، مشکلات عصبی و سیستم ایمنی بدن از جمله این بیماری‌ها است.

ویتامین دی کجاست؟

جعفریان به برخی مواد غذایی حاوی ویتامین دی اشاره کرد و گفت: متاسفانه منابع ویتامین دی فقیر و نادر است و در غذا‌ها کمتر این ویتامین مشاهده می‌شود و فقط مقداری از منابع مثل زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات به خصوص کره، و برخی مواد دیگر حاوی این نوع ویتامین هستند که البته در لبنیات هم تعدادی محدود و نادر دارای این ویتامین هستند.

وی یادآور شد: در برخی کشور‌ها سیاست این است که مواد غذایی را آغشته به ویتامین دی می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه بحث غنی‌سازی این ویتامین ضعیف است و چنین فرآیندی به طور عملی اجرایی نشده است.

این متخصص تغذیه درباره راهکار‌های تقویت ویتامین دی گفت: یکی از راهکار‌های تقویت ویتامین در بدن تزریق یا مصرف قرص ویتامین دی است که در موارد وخیم از تزریق این ویتامین استفاده می‌شود.

جعفریان تیرگی پوست و ژنتیک را بی‌تاثیر از کمبود این ویتامین در بدن ندانست و اظهار کرد: طبق مطالعات کشوری که صورت گرفته است اعم از کودک ، جوان، بزرگسال و سالمند همگی مبتلا به کمبود ویتامین دی هستند که البته به‌نژاد ما ایرانیان که به طور معمول دارای پوستی تیره هستیم هم ارتباط دارد و نقش ژنتیک را هم نباید فراموش کرد.

وی افزود: کمبود ویتامین دی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و شاید به این دلیل باشد که نوع پوشش و مصرف بیش از حد از کرم ضد آفتاب در خانم‌ها بیشتر است، همچنین ژنتیک و فیزیولوژیک بدنی خانم‌ها را هم باید در نظر بگیریم که باعث شده حدود ۷۶ درصد دانش آموزان دختر با کمبود ویتامین دی مواجهه شوند.

جعفریان توصیه کرد: ما نمی‌گوییم که خانم‌ها از کرم ضد آفتاب استفاده نکنند اما برای اینکه از نعمت ویتامین دی هم برخوردار باشند توصیه می‌کنیم که روزی ۱۵ دقیقه در زیر نوز آفتاب قرار بگیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha