در حالی چهار روز از وزش طوفان شن با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت در سیستان می‌گذرد که هواشناسی دوباره در اطلاعیه‌ای به استانداری و مدیریت بحران هشدار داده که طوفان شن دیگری از امروز یکشنبه در این منطقه شروع می‌شود.

سلامت نیوز: در حالی چهار روز از وزش طوفان شن با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت در سیستان می‌گذرد که هواشناسی دوباره در اطلاعیه‌ای به استانداری و مدیریت بحران هشدار داده که طوفان شن دیگری از امروز یکشنبه در این منطقه شروع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، "محمدرضا امیرمرادی" مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای تازه به استانداری و مدیریت بحران این استان هشدار داده که در ادامه وزش بادهای 120 روزه سیستان، از اواخر وقت امشب و طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز وزش باد شدید و در برخی ساعت طوفان گرد و خاک و کاهش شدید دید رخ می‌دهد.

وی در ادامه این اطلاعیه آورده که وزش این طوفان سبب کاهش کاهش پنج تا هشت درجه‌ای دما در پنج شهرستان شمالی می‌شود.

امیر مرادی در بند دوم این اطلاعیه نیز از سرایت طوفان شن به شهرهای مرکزی و جنوبی استان خبر داده و نوشته است: طی این مدت در زاهدان، نصرت آباد، خاش، سراوان، بزمان، دلگان، فنوج و نیکشهر باد با شدت کمتر و افزایش غلظت غبار انتظار می‌رود.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه هفته گذشته سرعت طوفان شن در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان به 115 کیلومتر بر ساعت رسید و میزان غلظت ذرات معلق در هوا را تا 3924 میکرو گرم بر مترمکعب یعنی 25 برابر حد مجاز افزایش داد.

شدت این طوفان به حدی بود که علاوه بر گرد و خاکی شدن پنج شهرستان شمالی استان، طوفان شن به زاهدان، نصرت آباد، خاش و میرجاوه در مرکز استان و شهرستان‌های جنوبی استان سرایت کرده و میزان غلظت ذرات معلق در هوای مرکز استان را تا هشت برابر حد مجاز افزایش داد.

بر اساس اعلام مسئولان محلی وزش این طوفان شن 1160 نفر را به مراکز درمانی و بیمارستان‌های سیستان( پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون) کشاند و هلال احمر نیز بین 448 آسیب دیده از این طوفان سبد غذایی توزیع کرده است.

به گفته کارشناسان وزش بادهای 120 روزه در شمال سیستان و بلوچستان از اواخر فصل بهار شروع و تا پایان تابستان ادامه دارد، این بادها پیش از خشکی تالاب هامون عامل خنک شدن دمای هوای شهرستان‌های شمالی و مرکزی سیستان و بلوچستان بوده است اما حالا که تالاب خشک است سبب تولید و انتشار ریزگردها به تمام نقاط استان، و برخی استان‌های کشور و کشورهای همسایه شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha