بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور روزانه ۱۶۰۰ پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می شود که این آمار به گفته کارشناسان دلایل اجتماعی و اقتصادی دارد اما باز هم نگران کننده است.

۷۰ درصد قتل ها جنون آنی است

سلامت نیوز: بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور روزانه ۱۶۰۰ پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می شود که این آمار به گفته کارشناسان دلایل اجتماعی و اقتصادی دارد اما باز هم نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نزاع و درگیری، واقعه یا رخداد و یا عکس العملی است که فرد در موقع عصبانیت از خود نشان می دهد و در بیشتر مواقع موجب ضرب و شتم و مصدومیت افراد می شود. برخی گرمای هوا، بیکاری، پرسه زدن های بی مورد، بیسوادی یا فرهنگ پایین را علت وقوع نزاع و درگیری می دانند اما کارشناسان می گویند که فشارهای اقتصادی و اجتماعی هم تاثیر زیادی در بروز این حوادث دارند.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور بطور میانگین روزانه ۱۶۰۰ شهروند به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده می دهند که در این میان تهران جلودار آمار هاست. یعنی هر ساعت حدود ۶۶ نفر با هم درگیر شده که این درگیری منجر به جرح می شود!

آمارهای پزشکی قانونی می گوید تنها در سال گذشته ۵۹۰ هزار شهروند به دلیل ضرب و جرح در نزاع راهی پزشکی قانونی شدند و این آمار بسیار نگران کننده است و باید برای پیشگیری از وقوع اینگونه جرایم اقدام صحیح انجام داد.

۷۰ درصد قتل ها ناشی از «جنون آنی» است

قاضی عزیزمحمدی رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) در مورد آمار نگران کننده نزاع و درگیری در کشور، اظهارداشت: این آمار باز هم واقعی نیست چرا که برخی از دعواها شاید به ضرب و جرح منجر نشود، با این حال وضعیت نگران کننده است.

وی در مورد اینکه پرونده های قتل قطعا از نزاع و درگیری نشات می گیرد، گفت: در این پرونده ها مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی، مالی و درگیری و دعوا دخیل است که اگر از زمان آغاز به کار دادسرای کیفری استان تهران یعنی سال ۸۱ تا ۹۴ آمار بگیرید این افزایش پرونده ها را مشاهده خواهید کرد.

این قاضی ویژه رسیدگی به پرونده های قتل گفت: نمی توان تنها فشار اجتماعی و یا کاهش قدرت تحمل را دلیل بروز نزاع و درگیری عنوان کرد چرا که فشارهای مالی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی هم تاثیر گذار است. با این حال وقتی به پرونده قتل ها رجوع می کنید می بینید که فرد قاتل خودش از اقدامی که انجام داده متحیر است و به نوعی در آن لحظه جنون آنی به وی دست داده که ۷۰ درصد این پرونده ها را همین جنون آنی تشکیل می دهند. البته برخی می گویند فصل یا ماه بر روی نزاع تاثیر گذار است که اینطور نیست چرا که نزاع منجر به قتل تنها در چند ثانیه رخ می دهد و این قتل های چند ثانیه ای هشداری است تا برای پیشگیری از آن اقدام کنیم.


جدول آمار تعداد تشکیل پرونده در پزشکی قانونی کشور با موضوع نزاع منجر به جرح

ردیف نام استان آمار سال ۱۳۹۲ آمار سال ۱۳۹۳ تعداد جمعیت
۱

چهارمحال و بختیاری

۱۰۳۴۰ ۹۸۷۳

۸۹۵۲۶۳

۲ سیستان و بلوچستان ۸۸۳۹ ۷۹۶۵ ۲۵۳۴۳۲۷
۳ هرمزگان ۶۴۷۸ ۶۳۶۲ ۱۵۷۸۱۸۳
۴ خراسان جنوبی ۳۱۷۱ ۳۰۹۸ ۶۶۲۵۳۴
۵ بوشهر ۵۴۳۲ ۵۱۷۹

۱۰۳۲۹۴۹

۶

خوزستان

۲۴۱۳۰ ۲۳۶۸۰ ۴۵۳۱۷۲۰
۷ فارس ۳۱۲۱۸ ۳۰۳۴۸ ۴۵۹۶۶۵۸
۸ یزد ۷۵۹۸ ۷۵۷۹ ۱۰۷۴۴۲۸
۹

ایلام

۴۲۵۸ ۳۸۸۶ ۵۵۷۵۹۹
۱۰ قم ۹۱۹۹ ۸۳۱۰ ۱۱۵۱۶۷۲
۱۱ کردستان ۱۰۱۸۱ ۱۰۳۹۷ ۱۴۹۳۶۴۵
۱۲

لرستان

۱۳۸۷۶ ۱۳۰۷۶

۱۷۵۴۲۴۳

۱۳ گلستان ۱۳۶۹۸ ۱۳۴۴۱ ۱۷۷۷۰۱۴
۱۴ سمنان ۴۷۳۷ ۴۷۰۳ ۶۳۱۲۱۸
۱۵

مازندران

۲۵۴۹۵ ۲۲۶۴۹ ۳۰۷۳۹۴۳
۱۶ مرکزی ۱۰۹۰۵ ۱۱۰۴۶ ۱۴۱۳۹۵۹
۱۷ قزوین ۱۰۸۸۲ ۹۷۶۰ ۱۲۰۱۵۶۵
۱۸

خراسان رضوی

۵۵۷۶۱ ۴۹۱۶۳

۵۹۹۴۴۰۲

۱۹

آذربایجان غربی

۲۵۴۱۳ ۲۵۱۷۱ ۳۰۸۰۵۷۶
۲۰ کرمان ۲۳۵۲۸ ۲۴۶۵۱ ۲۹۳۸۹۸۸
۲۱

خراسان شمالی

۷۵۲۸ ۷۱۸۲ ۸۶۷۷۲۷
۲۲ تهران ۱۰۶۹۵۰ ۱۰۷۱۷۷ ۱۲۴۲۵۰۰۰
۲۳ اصفهان ۴۳۸۶۷ ۴۱۴۸۹

۴۸۷۹۳۱۲

۲۴ همدان ۱۵۴۳۰ ۱۴۹۸۴ ۱۷۵۸۲۶۸
۲۵ کرمانشاه ۱۷۴۸۶ ۱۷۱۸۲ ۱۹۴۵۲۲۷
۲۶ گیلان ۲۳۷۹۱ ۲۲۳۹۷ ۲۴۸۰۸۷۴
۲۷

آذربایجان شرقی

۳۳۵۳۹ ۳۴۶۲۷ ۳۷۲۴۶۲۰
۲۸ زنجان ۹۴۰۹ ۹۵۷۵ ۱۰۱۵۷۳۴
۲۹ البرز ۲۴۳۵۴ ۲۴۰۲۸ ۲۴۱۲۵۱۳
۳۰

کهگیلویه و بویر احمد

۶۶۱۵ ۶۸۳۸ ۶۵۸۶۲۹
۳۱ اردبیل ۱۳۲۲۱ ۱۲۷۰۷ ۱۲۴۸۴۸۸
---- جمع کل ۶۰۷۳۴۹ ۵۸۹۶۰۲ ---------

 

فرهنگ عذرخواهی نداریم!

دکتر محمدحسین میرجلیلی یکی از مدیران پزشکی قانونی تهران نیز، گفت: فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌ قدم شوند آتش شعله ور شده طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند. بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید. گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آنها را زیر نظر بگیرند.

دکتر مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی تهران، اظهارداشت: افزایش یا کاهش پرخاشگری در سطح جامعه تعیین کننده آمار نزاع و درگیری است و عوامل متعددی بر کاهش یا افزایش درگیری نقش دارند. مشکلات اقتصادی، ضعف سیستم امنیتی، جمعیت، مهاجرت و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید و تداخل فرهنگ ها از عوامل مهم و موثر در افزایش نزاع در سطح جامعه است. همچنین سطح تحمل بین ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ مانند تهران کاهش یافته و کوچک ترین بی توجهی به حقوق یکدیگر باعث درگیری و نزاع می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در شهرهای بزرگ سرعت تردد بالاست یعنی افراد همیشه سعی می کنند در کمترین زمان ممکن به مقصد خود برسند تا با تاخیر روبرو نشوند. این موضوع در فرد ایجاد استرس می کند، حال این فرد در محیط کار با اتفاقات تنش زا روبرو می شود که این فشارهای روانی بیش از ظرفیت و توان روانی فرد است. بعد از یک روز پرتنش و خسته کننده، فرد مستعد درگیری است و با کوچک ترین برخوردی از خود واکنش نشان می دهد. در اخبار دیده اید فردی به دلیل این که چرا به او نگاه چپ شده، نزاعی مرگبار را رقم زده است. این نگاه شاید از نظر ما عادی بوده، اما از نظر متهم که وجودش پر از استرس و تنش است، عاملی برای تخلیه این انرژی منفی است.

این روانپزشک، رسیدگی سریع قضائی به پرونده های نزاع را یکی از عومل مهم در کاهش درگیری دانست و گفت: متاسفانه رسیدگی به پرونده های نزاع در دستگاه قضائی طولانی مدت است که این موضوع باعث می شود فرد خاطی به خوبی تنبیه نشود و گاهی شاکی با مشاهده این پروسه طولانی منصرف می شود. مجازات سریع مجرمان بیشترین تاثیر را در پیشگیری دارد. البته سیستم مدیریت شهری باید در جهت کاهش اضطراب و استرس بین شهروندان باشد و هرچه آرامش در فضای شهری بیشتر باشد، نزاع کاهش می یابد. ما همچنین می توانیم از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق بوده اند استفاده کنیم. حضور پلیس در شهر و افزایش احساس امنیت هم در کاهش نزاع به خصوص نزاع های مرگبار نقش دارد. در خیابان درگیری های بسیاری را دیده ایم که به دلیل حضور نداشتن پلیس تا ساعت ها ادامه پیدا کرده بود.

محمدی اصل جامعه‌شناس ، معتقد است: عواملی که در یک جامعه باعث خشونت می‌شود، این است که نظم جامعه زیر سئوال می‌رود. زمانی که فرد احساس نظم در جامعه خود نکند، ممکن است در احقاق حق خود دچار خشونت شود. به نظر من اولین قدم برای جلوگیری از خشونت، قانونگذاری و قانونمندی است. زیر پا گذاشتن قانون، خشونت را تشدید می‌کند و تشدید خشونت باعث بروز نزاع و درگیری می‌شود.

به گفته جوادی روانشناس، بیشترین موارد درگیری‌ بین افراد جوان است، چرا که جوانان و نوجوانان به دلیل ویژگی های سنی‌ که دارند، به نوعی هیجان طلب هستند و همین هیجان‌طلبی آنها باعث بروز برخی بزه‌ها از سوی آنها می‌شود. این افراد ویژگی هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند. تعیین اهداف و برنامه‌های زندگی، رعایت اصول تربیتی و آموزشی از دوران طفولیت و ادامه آن در مقاطع مختلف زندگی، شناخت عواملی است که سبب ایجاد تنگناهای مختلف در زندگی افراد شده و کوشش در جهت رفع آن از جمله عواملی است که از بروز این درگیری‌ها جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha