معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت توقف سدسازی در کشور تاکید کرد.

سلامت نیوز: معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت توقف سدسازی در کشور تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا علیمراد اکبری شب شنبه در بجنورد اظهار داشت: سدسازی باید تنها به مواردی که برای مهار آب و سیلاب ضروری است محدود شود و در صورت نیاز به ساخت آن نیز باید به مسائل زیست محیطی آن ها توجه اساسی شود.

وی افزود: متاسفانه ما رفتار خوبی با رودخانه های خود نداشته ایم و صدمات زیادی از این ناحیه به منابع آبی خود وارد کرده ایم که این باعث شده رودخانه ها و تالاب های زیادی در کشور با مشکل و چالش روبه رو شوند.

وی گفت: کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک با میانگین بارندگی کمتر از 248 میلی متر قرار دارد و سطح آب های زیرزمینی ما بشدت افت پیدا کرده است که این وضعیت پیامدهای زیست محیطی ناخرسندی به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از جمله پیامدهای ناخوشایند این حوزه را تخریب آبخوان ها دانست و گفت: با این چالش ذخیره های آب زیرزمینی از بین خواهد رفت.

اکبری با بیان اینکه هم اکنون منابع دولت باید به سمت و سوی مدیریت مصرف آب برود افزود: منابع آب در دسترس نیز بشدت کاهش یافته است.

وی گفت: ما اکنون در مناطقی از جمله استانهای خراسان رضوی، جنوبی، همدان و کرمان به علت پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی به فاجعه نزدیک شده ایم که باید این وضعیت در این استان ها مدیریت شود.

* آب مصرفی بخش کشاورزی 92 درصد نیست

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی، تلقی عمومی در خصوص مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی را که بعضا از سوی مسوولان نیز بیان می شود را نادرست خواند و افزود: باید مطالعه دقیقی بر روی مصرف صورت گیرد تا میزان واقعی مصرف آب در بخش های مختلف مشخص و برای آن برنامه ریزی شود.

وی اظهار کرد: در سال 92، آب مصرفی بخش کشاورزی 72 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی بر مدیریت مصرف آب تاکید کرد و گفت: این بخش باید به نهادی واحد سپرده شود تا هماهنگی ها لازم را صورت دهد اما هم اکنون کار در این بخش به صورت پراکنده انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha