معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش از چهار برابر شدن مصرف داروی بتافرون در کشور طی سه سال گذشته برای مبتلایان به بیماری ام.اس.خبر داد.

داروهای بتافرون، ربیف و آونکس که مشابه ایرانی آن سینووکس نام دارد از داروهای درمان برای مبتلایان به ام .اس. محسوب می شود.
دکتر رسول دیناروند روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: این در حالی است که تاثیر داروی بتافرون و ربیف برای درمان مبتلایان به ام .اس. با همدیگر 25 درصد و تاثیر آونکس که سینووکس مشابه داخلی آن است حدود 75 درصد است.
دکتر دیناروند اظهارداشت: به همین علت است که یک شرکت داروسازی ایرانی داروی سینووکس که داروی اصلی و مشابه داروی خارجی آونکس است را تولید کرد تا بیماران با سهولت بیشتری به داروی اصلی دسترسی داشته باشند .
وی گفت: در زمان حاضر هزینه سینووکس برای بیماران مبتلا به ام.اس. که بیمه باشند ماهانه 200 هزار ریال است اما هزینه ماهانه بتافرون با بیمه، 753 هزار ریال است.
وی گفت: متاسفانه برخی پزشکان در مورد تجویز داروی ام اس، اصول اخلاقی و حرفه ای را رعایت نکرده و داروی بتافرون که تاثیر آن همراه با ربیف برای بیمار حدود 25 درصد است را تجویز می کنند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود:‌ این در حالی است که داروی ایرانی به میزان کافی در بازار وجود دارد و قیمت آن یک ریال هم افزایش نیافته و اگر کسی از نظر هزینه مشکل دارد ، می تواند داروی ایرانی مصرف کند.
دکتر دیناروند در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ممکن است پزشکان به این نتیجه رسیده باشند که داروی بتافرون از اثر بخشی بیشتری در رابطه با داروهای دیگر برای مبتلایان به ام.اس برخوردار باشند، اظهارداشت:‌ در دنیا چنین موضوعی ثابت نشده است.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود :‌ اما ثابت شده که اثر بخشی داروی ایرانی فرقی با داروی وارداتی نمی کند و بدون شک وقتی در شرایطی که دارو با قیمت ارزان تر در بازار وجود دارد ، پزشک می تواند داروی ایرانی را تجویز کرده تا قیمت آن برای بیمار قابل تحمل تر باشد.
*** می توانستیم به داروی خارجی یارانه ندهیم
وی با اشاره به داروی سینووکس که مشابه آونکس وارداتی است، گفت: در عین حال کماکان به داروهای ام اس از جمله آونکس به رغم وجود مشابه داخلی آن یارانه پرداخت می کنیم.
دکتر دیناروند در اضافه کرد: این در حالی است که هیچ کشوری این کار را انجام نمی دهد و به داروی وارداتی که مشابه داخلی هم دارد ، یارانه پرداخت نمی کند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما هنوز برای داروهایی خارجی مثل ربیف ، بتافرون و آونکس نه تنها یارانه پرداخت می کنیم بلکه یارانه آنها از داروی ایرانی سینووکس نیز بیشتر است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha