یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 151393

دکتر باوش بالار، آنکولوژیست و رییس کمیته سرطان بیمارستان نیوجرسی می‌گوید: اغلب از من پرسیده می‌شود که چرا این روزها بسیاری از مردم سرطان می‌گیرند.

سلامت نیوز: دکتر باوش بالار، آنکولوژیست و رییس کمیته سرطان بیمارستان نیوجرسی می‌گوید: اغلب از من پرسیده می‌شود که چرا این روزها بسیاری از مردم سرطان می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، به گفته این آنکولوژیست، سه دلیل اصلی ابتلا به سرطان طی دهه‌های اخیر شامل این موارد است:


-    افزایش سن: مانند بیماری‌های قلبی، سرطان نیز تا حد زیادی متأثر از سن جمعیت یک جامعه است. حدود 77 درصد تمام سرطان‌ها در افراد بالای 55 سال تشخیص داده می‌شود.


-    چاقی: عامل کلیدی دوم برای ابتلا به سرطان چاقی و عدم ادامه رژیم غذایی مناسب، ورزش و کنترل وزن است. انجمن سرطان شناسی بالینی آمریکا هشدار داده است که چاقی بعد از توتون و تنباکو دومین عامل خطر بروز سرطان خواهد بود. ضمن اینکه چاقی عامل خطر بسیاری از سرطان‌ها از قبیل سرطان پستان، روده بزرگ و رکتوم، مری، آندومتر، پانکراس، کلیه، تیروئید و کیسه صفرا است.


-    افزایش انواع سرطان‌های خاص: با وجود افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی، نرخ ابتلا به برخی از سرطان‌ها به دلایل مختلف در حال افزایش است.


ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان مثال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های منتقله است که 40 جهش مختلف دارد. بسیاری از افراد درگیر این ویروس هیچ نشانه‌ای ندارند. این ویروس سبب افزایش سرطان‌های سر و گردن می‌شود ضمن اینکه انواع پرخطر آن می‌تواند منجر به بروز سرطان‌های دهانه رحم، مهبل، فرج، مقعد و آلت تناسلی گردد. در حالت طبیعی بدن با ویروس پاپیلومای انسانی مبارزه می‌کند اما اگر قادر به این کار نباشد، تغییرات سلولی در نهایت منجر به بروز سرطان می‌شود.


علاوه بر این در میان سرطان‌های خاص، سرطان‌های دستگاه گوارش، آدنوکارسینوم مری و معده و سرطان پوست نیز در حال افزایش هستند.


با این حال به گفته این آنکولوژیست با توجه به تاخت و تاز بیماری سرطان از 50 سال گذشته تاکنون خبر خوب این است که در حال حاضر اگرچه نرخ ابتلا به سرطان بالا رفته، ولی پا به‌پای آن روش‌های تشخیص این بیماری نیز پیشرفت کرده و کیفیت زندگی بیماران را افزایش داده است. به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود نزدیک به 14 و نیم میلیون نفر در ایالات‌متحده از سرطان نجات‌یافته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha