٤٠٠هزار کودک زیر شش سال دارای سوءتغذیه، در نوبت دریافت بسته غذایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند. این ٤٠٠ هزار کودک یک‌سالی است که در انتظار دریافت بسته غذایی ماهانه هستند و اغلب آنها ساکن شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده‌اند. در پایش سالانه وزارت بهداشت در خانه‌های بهداشت هرساله کودکان دارای سوءتغذیه براساس قد، وزن و... شناسایی و به کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی می‌شوند.

سلامت نیوز:  ٤٠٠هزار کودک زیر شش سال دارای سوءتغذیه، در نوبت دریافت بسته غذایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند. این ٤٠٠ هزار کودک یک‌سالی است که در انتظار دریافت بسته غذایی ماهانه هستند و اغلب آنها ساکن شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده‌اند. در پایش سالانه وزارت بهداشت در خانه‌های بهداشت هرساله کودکان دارای سوءتغذیه براساس قد، وزن و... شناسایی و به کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،کمیته امداد موظف است بسته ٧٠ هزار تومانی متشکل از گوشت، مرغ، لبنیات و... را ماهانه برای این کودکان تأمین کند. این رقم مبلغی بالغ بر ٢٨ میلیارد تومان در ماه و رقمی حدود ٣٣٠ میلیارد تومان در سال می‌شود. اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بودجه‌ای کمیته امداد، این نهاد توان تأمین این بودجه را ندارد. 

نرسیدن مواد غذایی کافی به کودکان زیر شش سال باعث ایجاد مشکل نارسایی مغزی در بزرگ‌سالی این کودکان می‌شود و این یعنی یک‌پنجم جمعیت کودکان کشور در آینده دچار مشکل نارسایی مغزی خواهند بود. از آنجا که ٩٠ درصد رشد مغزی طی سنین زیر سه سال صورت می‌گیرد، وجود هرگونه اختلال رشد یا سوءتغذیه در پایش رشد کودک می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری در رشد مغزی، ذهنی و IQ داشته باشد. عمده این کودکان در پنج استان کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان با «سوءتغذیه و ناامنی غذایی» مواجه هستند. سوءتغذیه در اثر مصرف نامتوازن و نامناسب مواد غذایی بروز می‌کند و معمولا علائم و نشانه‌های آن به‌صورت کم‌وزنی، کوتاه‌قدی و لاغری ظاهر می‌شود.  اینها در حالی است که چندی پیش یک مقام مسئول در وزارت بهداشت گفته بود: کمبود ریزمغذی‌ها، آهن و انواع ویتامین در کودکان، دانش‌آموزان و زنان باردار‌ رو به افزایش است.  دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان، گفته که مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد «کمبود ریزمغذی‌ها، آهن و انواع ویتامین به‌ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش‌آموزان و زنان باردار این استان‌ها‌ رو به افزایش است».

این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت سوءتغذیه تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما به‌گفته عبداللهی این استان‌ها «با توجه به شاخص‌های موردنظر جزء استان‌های بسیار ناامن غذایی هستند». در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کودکان و دانش‌آموزان کشور با مشکل کم‌خونی و کمبود انواع ویتامین‌ها مواجه بودند و اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته ولی در برخی شاخص‌ها هنوز با بحران مواجه هستیم.  به‌گفته عبداللهی، «میانگین کوتاهی قد در برخی از این استان‌ها بیش از دوبرابر شاخص کشوری است». شاخص کشوری کوتاه‌قدی شش‌درصد است، اما به‌عنوان نمونه کوتاه‌قدی در استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۲۱ درصدی؛ یعنی بیش از سه‌برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد دوبرابر؛ یعنی حدود ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است. عبداللهی گفته است: «در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کودکان و دانش‌آموزان کشور با مشکل کم‌خونی و کمبود انواع ویتامین‌ها مواجه بودند و اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته ولی در برخی شاخص‌ها هنوز با بحران مواجه هستیم».
چندی پیش هم قائم‌مقام وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ٢٣ درصد جمعیت کشور دچار سوءتغذیه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha