با توجه به شیوع بیماری مرس در کره‌جنوبی و گزارش‌های حاکی از مرگ و میر بر اثر این بیماری، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تمهیدات بهداشتی ایران برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور را تشریح کرد.

تمهیدات بهداشتی ایران برای مقابله با«مِرس»

سلامت نیوز: با توجه به شیوع بیماری مرس در کره‌جنوبی و گزارش‌های حاکی از مرگ و میر بر اثر این بیماری، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تمهیدات بهداشتی ایران برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور را تشریح کرد.

دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با بیماری مرس با توجه به شیوع موارد این بیماری در کره‌جنوبی گفت: سال گذشته نیز ما 6 مورد از این بیماری را در کشور داشتیم و آمادگی‌های لازم برای مواجهه با این بیماری به طور کامل در کشور برقرار است.

وی گفت: ویژگی این بیماری آن است که در اصل از حیوان به انسان منتقل می‌شود و راه انتقال آن تماس نزدیک با حیوان آلوده و خوردن لبنیات حیوانی آلوده است، اما در شرایطی ممکن است راه انتقال این بیماری تغییر کرده و انسان را به شکل دیگری مبتلا کند مانند آنچه که اکنون در کره‌جنوبی اتفاق افتاده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: روند انتقال این بیماری در کره‌جنوبی به این شکل بوده که فردی این بیماری را با خود از کشور دیگری به کره‌جنوبی آورده است و در این کشور بیماری از حیوان به انسان منتقل نشده، بلکه انتقال بیمارستانی رخ داده است. حال مشاهده می‌کنید که تاخیر در شناسایی یک بیماری می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد. به طوری که تاکنون 128 مورد از این بیماری در کره‌جنوبی رخ داده و 11 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تقریبا اغلب این موارد نیز به صورت انتقال از داخل بیمارستان بوده است.

گویا افزود: بنابراین رعایت نکات بهداشتی در داخل بیمارستان حرف اول را می‌زند. البته هنوز راه‌های انتقال این بیماری به طور کامل شناخته نشده است،‌ اما مسلم آن است که نهایت دقت در برخورد با بیماران احتمالی باید به عمل آید، یعنی در صورت مسافرت به کشورهای در معرض خطر این بیماری، اگر فرد هنگام بازگشت به کشور دچار علائم بیماری بود، باید بررسی‌های لازم به دقت برای وی صورت گیرد و فرد در شرایط خاصی نگهداری شود تا تکلیف وی به لحاظ بیمار بودن یا نبودن مشخص شود.

وی اظهار کرد: اهمیت این موضوع از آنجاست که بیماری مرس درمان ندارد و کسی که مبتلا می‌شود تا 35 درصد ممکن است جان خود را از دست بدهد. در کره‌جنوبی نیز هنوز بررسی‌ها تکمیل نشده و سازمان جهانی بهداشت تیم کارشناسی قوی را به آنجا اعزام کرده تا موضوع به دقت بررسی شود. بررسی‌های اولیه در کره‌جنوبی نشان داده که مراقبت از بیماران در داخل بیمارستان‌ها باید به طور جدی مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تمهیدات بهداشتی ایران برای مقابله با این بیماری نیز گفت: نظام مراقبت بهداشتی در مرزها فعال است. مطابق مقررات این نظام مراقبت در تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی مستقر است و وظیفه دارد فردی که مستقیم و غیرمستقیم از کشورهای آلوده به ایران مراجعه می‌کند را مورد بررسی قرار بدهد و در صورت مشاهده علائم بیماری بررسی‌های لازم برای وی به عمل آید. چنانچه شکی به علائم بیماری وجود داشته باشد، فرد را تحت شرایط خاصی مورد آزمایش قرار می‌دهند.

گویا تاکید کرد: ما مسافرت مستقیم به کشور کره نداریم، اما به صورت غیرمستقیم مسافرانی وارد می‌شوند. ماموران بهداشتی در مرزها آمادگی اطلاع‌رسانی درباره این بیماری را دارند. همچنین بسته‌های آموزشی ویژه تهیه شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. در صورتی که مشکلی هم وجود داشته باشد، تمهیدات لازم اعمال می‌شود.

وی درباره علائم این بیماری به ایسنا گفت: این بیماری عمدتا با تب، سرفه و مشکلات تنفسی خود را نشان می‌دهد و به تدریج پیشرفت می‌کند. در صورت پیشرفت بیماری ممکن است علائم بیماری، نظیر اسهال و استفراغ نیز وجود داشته باشد. با پیشرفت مجدد بیماری فرد دچار نارسایی کلیه، شوک و حتی مرگ خواهد شد؛ البته برخی موارد بیماری با مراقبت‌های مناسب درمان می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره افراد در معرض خطر این بیماری نیز گفت: افراد سنین بالا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه بیماران قلبی، ریوی، نارسایی‌های کلیوی، نارسایی کبد، کسانی که تحت درمان سرطان قرار دارند، مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی بدن و دیابتی‌های پیشرفته در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

گویا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این بیماری ایران را نیز تهدید می‌کند یا خیر؟ گفت: مرس بیماری نیست که قابل پیش‌بینی باشد و بتوان با تمهیداتی نظیر واکسن جلوی آن را گرفت، بنابراین بیماری که شرایط انتقالش اینچنین است باید برای مقابله با آن آمادگی وجود داشته باشد البته خوشبختانه این بیماری به آسانی منتقل نمی‌شود، اما در هر صورت مراقبت‌های لازم برای این بیماری نیز به عمل می‌آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha