مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: نمونه‌برداری از بافت تخمدان،‌ انجماد و پیوند مجدد آن، امکان باروری برای مبتلایان به سرطان و زنان در سنین بالا امکان‌پذیر است.

سلامت نیوز: مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: نمونه‌برداری از بافت تخمدان،‌ انجماد و پیوند مجدد آن، امکان باروری برای مبتلایان به سرطان و زنان در سنین بالا امکان‌پذیر است.

ابوالفضل شیرازی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در زمینه ناباروری، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جدیدی که در پژوهشگاه ابن‌سینا اکنون در حال پیگیری است، نمونه‌برداری از تخمدان در افرادی است که در معرض خطر ناباروری هستند.

وی افزود: مبتلایان به سرطان، افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند یا برخی مشاغل کاری که در معرض ناباروری هستند با این روش می‌توانند دارای فرزند شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: در این روش احتمال نمونه‌برداری از بافت تخمدان و حفظ باروری از طریق نگهداری در شرایط انجماد و پیوند مجدد قطعات بافتی تخمدانی به سطوح تخمدانی بعد از شیمی درمانی در مورد مبتلایان به سرطان امکان‌پذیر است البته این روش بعد از حدود 3 سال از دوره شیمی درمانی قابل انجام است.

مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: همچنین این روش در برخی افراد که امکان انتقال بافت تخمدانی وجود ندارد کشت فولیکول‌ها، استحصال تخمک‌ها، انجام پروسه IVF، تشکیل جنین در شرایط آزمایشگاهی و انتقال آن به رحم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد که دارای مشاغلی هستند که با مواد آلاینده و سرطان‌زا مانند رنگ‌ها و مواد شیمیایی سر و کار دارند می‌توانند با این روش صاحب فرزند شوند.

شیرازی گفت: همچنین برخی زنان به دلیل ادامه تحصیل یا تغییر نگرش تصمیم به باروری در سنین بالا دارند که این روش می‌تواند شرایط ‌آبستنی آنها را در 40 سالگی نیز فراهم کند.

مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا خاطرنشان کرد: کشت قطعات بافتی تخمدانی و پیوند مجدد آن که در انسان تولد فرزند را به دنبال داشته اکنون قابل انجام است اما درصد موفق کشت فولیکول‌های تخمدانی، انجماد و پیوند مجدد آنها در دنیا پایین است اما به عنوان گزینه‌ای در حفظ باروری مطرح است و امیدواریم با این روش بتوانیم شانس فرزندآوری افرادی را که مبتلا به سرطان هستند، در معرض مواد آلوده قرار داشته یا تصمیم به باروری در سنین بالا دارند را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha