معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی دستاوردهای معاونت پرستاری، توضیحاتی در خصوص روند برگزاری چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری ارائه کرد و از عدم کاندیداتوری خود در این دوره از انتخابات نظام پرستاری خبر داد.

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی دستاوردهای معاونت پرستاری، توضیحاتی در خصوص روند برگزاری چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری ارائه کرد و از عدم کاندیداتوری خود در این دوره از انتخابات نظام پرستاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی در نشستی که پیرامون مسائل انتخابات نظام پرستاری برگزار شد، با بیان اینکه در این دوره شاهد هجمه‌های زیاد و هدف‌گرفتن انتخابات نظام پرستاری هستیم، گفت: این در حالیست که در سال گذشته با چنین چیزی مواجه نبوده و اطمینان می‌دهم در سال‌های آینده نیز هیچ خبری به این حجم نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه خود من در این انتخابات کاندید نشدم و گزینه‌ای وجود ندارد که بخواهیم از او حمایت کنیم، افزود: شاید یکی از علل این هجمه‌ها این باشد که بگویند معاونت پرستاری کارایی نداشته در حالی که در طول مدت تشکیل معاونت به دستاوردهای مهمی رسیده‌ایم.

وی به برخی مشکلات حوزه پرستاری مانند کمبود نیرو، مشکل در نظام پرداخت و لزوم هماهنگی‌های بین بخشی اشاره و اظهار کرد: معاونت در سال گذشته 15 بخشنامه و دستورالعمل را با امضای وزیر یا معاونت‌های توسعه و درمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد. در زمینه کمبود نیرو نیز که باید ابتدا یک درمان مقطعی و سپس یک درمان اساسی انجام می‌دادیم، اقداماتی انجام شد که جایگزینی مرخصی زایمان، استفاده از نیروهای دانشجویی از ترم 6 به بعد در بالین و دستورالعمل استفاده از نیروهای طرحی در صورت درخواست برخی از آنهابود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به گرفتن مجوز 7000 نیروی استخدام برای بیمارستان‌های تازه تاسیس افزود: بحث مهم دیگر بازنگری در شکل محتوا و مزایای نیروهای شرکتی بود که در گذشته وجود داشت اما از آن استقبال نمی‌شد، چراکه گاهی شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کردند و ممکن بود در مواردی تخلف کرده و اجحاف زیادی به حوزه پرستاری روا شود. اقدام اساسی ما در این زمینه تشکیل یک شرکت متمرکز زیر نظر هیئت امنای ارزی بود. در حال حاضر این شرکت به طور متمرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه افتاده و با آنها قرارداد می‌بندد.

میرزابیگی درخصوص مزایایی که برای نیروهای شرکتی تعریف شده نیز گفت: مزایای این نیروها اگر از نیروهای مشابه با عنوان قراردادی و... بیشتر نباشد کمتر نیز نخواهد بود. این نیروها می‌توانند از قانون ارتقای بهره‌وری، حق مسکن، فوق‌العاده سختی کار و... استفاده کنند. از نظر دستمزد نیز در حال حاضر حقوق کارشناس پرستاری در این شرکت‌ها یک میلیون و 750 هزار تومان، کاردان اتاق عمل یا هوشبری یک میلیون و 500 هزار تومان و حقوق بهیار یک میلیون و 4000 هزار تومان است که این موارد به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و شرکت باید آنها را اجرا کند. شاید این کار بعد از استخدام دولتی بیشترین امنیت شغلی برای پرستاران ایجاد می‌کند.

تربیت نیروهای غیردانشگاهی هیچ تداخلی در وظایف پرستاران دانشگاهی ندارد

وی با بیان اینکه ما در گروه پرستاری کمبود نیرو داریم، گفت: اقدام خوبی که در زمینه رفع این کمبود انجام شد، این بود که سطح گروه‌های پرستاری دانشگاهی و غیردانشگاهی مشخص شود که برگزاری یک دوره بهیاری برای تربیت نیروهای مهارتی غیردانشگاهی به تعداد 10 هزار نفر در این راستا است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه این 10 هزار نفر نیروی مهارتی غیردانشگاهی نمی‌توانند جایگزین پرستاران شوند، ادامه داد: در حال حاضر نسبت پرستاران دانشگاهی با این 10 هزار نفر حدود یک به 18 است. در ضمن وظایف پرستاران دانشگاهی نیز از نیروهای غیردانشگاهی تفکیک شده است بنابراین پرستاران بدانند که از این نیروهای مهارتی به هیچ وجه به عنوان پرستار دانشگاهی استفاده نخواهد شد و آنها وظایف خاص خود را انجام می‌دهند.

880 میلیارد تومان از مطالبات پرستاران پرداخت شد

میرزابیگی در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه رفع مشکلات نظام پرداخت نیز گفت: در اسفندماه سال 92 میزان طلبکاری پرستاران برآورد شد که حدود 880 میلیارد تومان بود و این میزان تامین اعتبار و پرداخت شد. البته ادعا نمی‌کنیم که در حال حاضر میزان مطالبات پرستاران به صفر رسیده است اما مبنای مطالبات ما این است که این میزان را به صفر برسانیم. ممکن است پرستاران غیردانشگاهی یا پرستاران تامین اجتماعی بگویند که این ادعاها نادرست است؛ که در پاسخ باید گفت که این پرداخت در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه در نظام پرداخت نمی‌توان حقوق و دستمزدی را که دولت تعیین می‌کند دستکاری کنیم، گفت: کاری که انجام می‌دهیم در میزان کارانه است. به طوری که در شش ماهه اول سال 93 کارانه را با ضریب 1.7 در نظر گرفتیم و کارانه پرستاران افزایش خوبی یافت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به طرح مبتنی بر عملکرد پرستاران اظهار کرد: این طرح از سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شد و هنوز هم به صورت آزمایشی در هفت دانشگاه انجام گرفته است که بعد از بررسی نتایج آن به کل کشور تسری یابد.

میرزابیگی درباره مبنای پرداخت به غیرپزشکان نیز گفت: در گذشته درصدی که در بین غیرپزشکان توزیع می‌شد 20 تا 22.5 درصد بود، اما در حال حاضر این میزان به 27.5 درصد ارتقا یافته و 1.5 درصد هم در اورژانس افزایش یافته است و این مبنایی است که در فرمول عملکردی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین از امسال سابقه کار نیز با شیبی ملایم در سیستم عملکردی لحاظ می‌شود.

وی در مورد بحث نظارت و مدیریت با بیان اینکه جایگاه پرستاری با ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت ارتقا یافت، اظهار کرد: در این راستا یک هیئت نظارت و ارزیابی از سوی معاونت پرستاری برای پیگیری تحقق بخشنامه و دستورالعمل‌ها تشکیل شده تا اجرای برنامه‌ها را پیگیری کند که گزارشات هفتگی کشوری در این زمینه داریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از افزایش دو برابری شمار دانشکده‌های پرستاری خبر داد و افزود: در حال حاضر قریب به 200 هزار نفر کمبود پرستار داریم. در این راستا در نظر داریم تا نظام آموزشی پرستاری نیز به صورت بالینی‌تر مراحل خود را طی کند.

وی ادامه داد: برهمین اساس از مهرماه نظام آموزشی پرستاری به این صورت است که 2 سال اول تئوری، سال آخر عملی و چهار ماه آخر نیز گرایش باشد. در این زمینه بحث هیئت علمی بالینی نیز اتفاق خواهد افتاد.

میرزابیگی در زمینه تربیت نیروهای بهیار و کمک بهیار با بیان اینکه تاکید وزیر این است که این کار به صورت غیردولتی باشد، یکی از مزایای غیردولتی بودن را قبولاندن نظارت بر آنها دانست و گفت: در حال حاضر پنج مجموعه از گروه‌های مختلف و انجمن‌های علمی برای این کار آماده‌اند. هنوز هم کسانی که توانمندی آموزشی را داشته، می‌توانند درخواست داده و درخواست آنها در شورای تخصصی ارزیابی شده و در صورتی که شرایط نیروهای تربیتی را داشته باشند، با آنها تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha