یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 151426

نكته كلیدی برای تضمین رشد مطلوب كودكان، برنامه غذایی متعادل و متنوع است. كودك در روز چهار وعده غذایی دارد كه باید لبنیات،‌ قندهای كند، پروتئین ها، آهن، سبزیجات، آب بر حسب ذائقه و میوه های تازه یا آبمیوه ها را در برگیرد.

سلامت نیوز: نكته كلیدی برای تضمین رشد مطلوب كودكان، برنامه غذایی متعادل و متنوع است. كودك در روز چهار وعده غذایی دارد كه باید لبنیات،‌ قندهای كند، پروتئین ها، آهن، سبزیجات، آب بر حسب ذائقه و میوه های تازه یا آبمیوه ها را در برگیرد.

برنج و ماكارونی

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازقدس آنلاین؛ برای اینكه كودك بتواند برای ناهار یا شام منتظر بماند لازم است تا قندهای كند در وعده صبحانه یا عصرانه گنجانده شود. این قندها به تدریج در بدن جذب می شوند و احساس سیری طولانی مدت را به همراه دارند. همچنین توصیه می شود نان سبوس دار، برنج، ماكارونی، عدس و دانه های جو دوسر در تغذیه كودك باشد.

بهتر است بدانید عملكرد سیری طولانی چنین خوراكی ها مانع از تمایل به ریزه خوری ما بین وعده های غذا می شود. ریزه خوری را باید یكی از مهم ترین عوامل چاقی كودكان دانست. مصرف شیرینی جات به جز در وعده های غذا نیز توصیه نمی شود.

شیر و لبنیات

مسلما شیر یكی از ضروری ترین مواد غذایی مورد نیاز كودك است. البته شیر فقط تا دوران شیرخوارگی مورد تایید نیست بلكه تا دوران نوجوانی ضامن رشد مطلوب كودك خواهد بود. دركنار شیر، لبنیات نیز همین تاثیر را دارد و حاوی كلسیم، آهن و پروتئین هستند.

سبزیجات و میوه ها

آهن ماده ای است كه اكسیژن خون را به سلول های بدن می رساند و فیبرها نیز ضامن عملكرد مطلوب سیستم گوارش هستند. علاوه بر دوران رشد، این مواد در تمام طول عمر برای تغذیه ماهیچه ها و مغز و محافظت از بدنی سالم ضروری هستند.

برای پیشگیری از كمبودها، برنامه غذایی كودك در همه فصول باید شامل خوراكی های سرشار از آهن مانند كلم بروكلی، اسفناج، نخود، عدس و نخود سبز باشد.

توصیه به مصرف 5 سهم میوه و سبزی در روز برای كودكان اهمیت بالاتری دارد. در این صورت نه تنها كودك عادت می كند كه از دوران طفولیت همه انواع خوراكی ها را میل كند بلكه ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد را نیز دریافت می كند.

میوه ها و آبمیوه ها نیز از دیگر خوراكی های بسیار مفید و ضروری برای رشد مطلوب كودكان هستند. البته میوه های تازه و آبمیوه طبیعی نسبت به آبمیوه های صنعتی ارجحیت دارند. توجه داشته باشید كه كودك روزانه یك سهم میوه بخورد كه سرشار از ویتامین C و مواد معدنی است.

گوشت و ماهی

با رسیدن به سن شش ماهگی، كوك به تدریج می تواند به مقدار مشخصی گوشت بخورد. البته دریافت پروتئین روزانه فقط به گوشت خلاصه نمی شود  و شیر، تخم مرغ و ماهی نیز منابع غنی پروتئین هستند. برای اطمینان ار عملكرد مؤثر پروتئین ها در بدن، مهم است تا كیفیت بیشتر از كیفیت مورد اهمیت باشد. پروتئین ها بر سلول های تشكیل دهنده پوست و ماهیچه ها، سیستم ایمنی و هورمون ها تاثیر می گذارند.

نان و غلات

مواد غذایی لازم و طعم خوشمزه باید در تغذیه كودك مورد توجه باشد. گرچه شكر نباید به طور كامل حذف شود اما باید به مقدار متناسبی استفاده شود. مصرف قندهای كند و پیچیده مانند نان سبوس دار یا 30 گرم غلات می تواند به منزله تكمیل وعده غذایی باشد و كودك تا وعده بعد احساس سیری كند. به علاوه نان و غلات حاوی انرژی هستند و به عملكرد مطلوب مغز كمك می كنند.

آب

گرچه شیر و آبمیوه سرشار از آب هستند اما تامین كافی و منظم آب بدن همواره باید از سن خیلی پایین مورد توجه باشد. كودك در طول روز مقدار زیادی از آب را از دست می دهد و باید مرتب آب بنوشد. كودك در سن 10 سال به طور متوسط 30 كیلوگرم وزن دارد. نیاز به آب در این سن روزانه 1 لیتر علاوه بر مواد غذایی است. انتخاب لیوان های طرح دار، نی، بطری های كوچك و همراهی در نوشیدن آب از جمله ترفندهای تشویق كودك به مصرف كافی مایعات است.

خوراكی هایی كه باید از آنها اجتناب كرد

مهم ترین توصیه در باب تغذیه كودكان عدم ریزه خوری و تنقلات در طول روز است. البته همچنین این كار چندان هم آسان نیست. برای پیشگیری از اضافه وزن لازم است تا كودك فعالیت ورزشی منظم داشته باشد و مصرف شیرینی جات محدود گردد.

شیرینی جات، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شكلاتی و معطر و خوراكی های خیلی چرب باید از برنامه غذایی كودكان حذف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha