قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها در انتقال خون کشور تاکید کرد.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها در انتقال خون کشور تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمدهادی ایازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون، گفت: معتقدم سازمان انتقال خون سازمانی اجتماعی است؛ چرا که کارکرد آن مردم هستند و بدون مردم موضوعیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین لازم است سازمان انتقال خون به طور مستمر با مردم ارتباط داشته باشد. البته مردم ما نیز به فکر بیماران و نیازمند هستند و ایران جزو کشورهایی است که از این منظر وضعیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه هنوز هم جا دارد تا سازمان انتقال خون ارتباط گسترده‌تری با مردم داشته باشد، افزود: باید تلاش شود تا اهداکنندگان مستمر خون افزایش یابند؛ چرا که در این صورت نیازهای سازمان انتقال خون نیز بیش از گذشته برطرف خواهد شد. در این راستا می‌توانیم برای گروه‌های مختلف نظیر دانشجویان یا گروه‌های کارمندی، سازماندهی منظمی داشته باشیم تا این افراد بتوانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی راه‌اندازی کانون‌های اهداکنندگان خون در محلات تهران در زمان تصدی‌اش در شهرداری تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: واقعیت آن است که سازمان انتقال خون از جهت زیرساخت‌های فیزیکی برای اهداکنندگان خون به میزان لازم توسعه نیافته است. البته مشکلات این‌چنینی در شهرهای کوچک بیشتر است. بنابراین باید دست به دست یکدیگر داده و مشکلات زیرساخت‌های انتقال خون را برطرف کرد.

ایازی به محدودیت‌های اعتباری وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: 1000 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی وزارت بهداشت است؛ این در حالیست که جهت رفع نیازهای کشور به تخت‌های بیمارستانی با چنین اعتباری 40 سال زمان نیاز است. بنابراین باید خیرین در ساخت چنین مراکزی ورود کنند.

وی افزود: چه ایرادی دارد فردی که بیمارستانی می‌سازد، یک پایگاه انتقال خون بسازد یا اتوبوسی خریداری کند که داخل آن واحد سیار انتقال خون مستقر شده و به مناطق مختلف جهت دریافت خون‌های اهدایی مردم مراجعه کند. در چنین صورتی لازم نیست اهداکنندگان خون در صف اهدا بایستند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی ادامه داد: دغدغه جدی ما در سازمان انتقال خون، تقویت زیرساخت‌های انتقال خون است. تردید ندارم با حضور خیرین این تنگنا طی پنج یا شش سال برطرف خواهد شد. در این راستا باید فرهنگ‌سازی‌های لازم چه برای اهداکنندگان و چه برای خیرین سلامت صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha