مدیر موسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی استان اصفهان گفت: نخستین مرکز کشوری بهبود سبک زندگی از سوی موسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی با نام دهکده سلامت در شهرضا اصفهان تاسیس می شود.

 فرزاد گلی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار سلامت نیوز افزود: طرح دهکده سلامت از سال 76 به منظور پیگیری برای تغییر رفتار سلامت و به دنبال تجربه سی ساله در تمام دنیا که افراد نیاز دارند برای مدتی از چرخه معمول زندگی خود خارج شده و فرصتی برای سازماندهی مجدد به رفتارها و باورهای خود فارغ از اینکه بیمار یا سالم هستند در این مراکز به آن بازنگری دست پیدا کنند.
وی با اشاره به  اینکه مراکز مشابه در سطح جهان دوره های روتین یک الی سه روز در هفته یا به شکل دورهای طولانی تر در یک الی سه هفته برای افراد برگزار می کند بیان داشت: دراین مراکز مهارت های کافی علاوه برچرخه زمان بندی زندگی مشخص می شود و برکنترل نسبی روی رژیم غذایی ، آشنایی با جنبه های مختلف زندگی در جهت کسب مهارت های شناختی و رفتاری برای ایجاد تغییر رفتاری در سطوح جسمانی ، روانی، اجتماعی و معنوی تاکید می شود.
مدیر موسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی استان اصفهان  خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت از سه سال گذشته اصلاح سبک زندگی را در اولویت های اول برنامه پژوهشی خود قرار داد اما هنوز به دلیل نبود آموزش کادر پزشکان و مسایل متعدد به مرحله عملیاتی نرسیده است.
وی اظهارداشت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی و انستیتو ملی حداقل هفتاد و هشت در صد از بیماریها و ناتوانی ها به دلیل سبک زندگی غلط است و این درصورتی که با توجه به این بحران هیج اقدام سیستماتیک درایران انجام نشده است.
گلی از انجام اقدامات اولیه تاسیس مرکز بهبود سبک زندگی از دو سال گذشته در مشهد خبر داد و اضافه کرد: درحال حاضر کادری از پزشکان در مشهد آموزش های لازم را به منظور ایجاد روش های بهبود سبک زندگی دیده اند و زمینه ایجاد این مرکز در مشهد فراهم شده اما به شکل رسمی محقق نشده است .
وی از آموزش پزشکان و روان شناسان در اصفهان و آشنایی با اصول بهبود سبک زندگی ازسال هشتاد درقالب یک تیم سلامت خبر داد و گفت: درحال حاضر بیست و چهار نفر به صورت مدام و پیوسته در استان اصفهان آموزش دیده اند که در سال های آینده این برنامه در شهرها و استان های دیگر تعمیم داده می شود.
مدیر موسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی استان اصفهان تعلیم روان شناسی سلامت، آموزش تکنیک های ذهن- بدن، شیوه های تغییر رفتار سلامت، بهبود سبک زندگی به طور عامل و کل و کلیه روش های درمانی شناختی، رفتاری را از محورهای آموزش پزشکان و روان شناسان نام برد و ادامه داد:  استفاده از تکنیک های همچون آرامش، کنترل استرس، هیپنو تراپی، روان درمانی سیستمی و پزشکی مکمل نیز در بحث آموزش پزشکان و روان شناسان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه موازی پایه ریز ساختمانی دهکده سلامت، آموزش پزشکان را نیز به پایان می بریم گفت: با توجه به اینکه کشور آلمان از بیست و پنج سال گذشته وارد مبحث بیماریهای روان تنی و یا الگوی زیستی، اجتماعی ، روانی شده اند و تجربه های هنگفتی در این حوزه دارند بنابراین لازم دیدیم از گروه علمی دانشگاه فرایبورگ آلمان برای آموز ش کادر پزشکی و روان شناسان ایرانی استفاده کنیم.
گلی  با بیان اینکه طی بازدیدی که از مراکز علمی آلمان داشتیم متوجه شدیم که در بیست و پنج سال گذشته در آلمان تنها سه مرکز علمی اصلاح سبک زندگی وجود داشته که در این مدت به دوهزار مرکز ارتقاء یافته است اعلام کرد: با توجه به اینکه درمان بیماران روان تنی نیاز به تجهیزات بالایی ندارد و کاملا تخصصی و زمان بر است بنابراین سازمان های بیمه گر با تقبل این هزینه ها باعث کاهش شدید هزینه های درمان شدند.
 وی با ابراز امیدوار از تقبل سازمان های بیمه گر از این دسته بیمارانی که هزینه های جسمانی ،روانی و اقتصادی بالایی بر جامعه متحمل می کند گفت: هدف ما رفع اختلالات شبه بدنی یا روان تنی نیست بلکه رویکرد زیست روان اجتماعی به همه افراد ی که در طیف سلامت جا گرفته اند و رسیدن به سلامت برتر است .



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha