دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 151479

همه ما می دانیم که در سراسر دنیا مردم به علت تغییر ذائقه از خوردن نان سفید لذت می برند، اما امروز می خواهیم شما را با برخی واقعیت ها درباره این نان آشنا کنیم.

سلامت نیوز: همه ما می دانیم که در سراسر دنیا مردم به علت تغییر ذائقه از خوردن نان سفید لذت می برند، اما امروز می خواهیم شما را با برخی واقعیت ها درباره این نان آشنا کنیم.

ارزش غذایی نان سفید آن قدر پایین است که به نان مرده معروف است. به نقل از سایت «Prevention»، مصرف نان سفید می تواند برای سلامت شما خطر جدی محسوب شود. دولت سوئیس سال هاست که درباره خطر مصرف نان سفید اطلاع رسانی می کند و برای جلوگیری از مصرف آن توسط شهروندان برای خرید نان سفید، مالیات اعمال می کند و پول به دست آمده را به نانواها می دهد تا قیمت نان سبوس دار را پایین بیاورند. دولت کانادا قانونی تصویب کرده و غنی سازی نان سفید با ویتامین های مصنوعی را منع کرده است زیرا نان باید حاوی ویتامین های طبیعی موجود در غلات باشد. در واقع نان سفید، یک نان مرده است. اما واقعیت هایی درباره آن:

چرا رنگ این نان سفید است در حالی که آرد گندم سفید نیست؟

ج: زیرا آردی که برای پخت نان سفید استفاده می شود از طریق مواد شیمیایی سفید می شود. بنابراین با خوردن نان سفید، سفیدکننده شیمیایی می خورید.

درتمام دنیاکارخانه های آرد از مواد شیمیایی سفید کننده آرد از جمله اکسید نیتروژن، کلرین، کلرید، نیتروسیل و بنزویل پروکسید مخلوط با نمک های شیمیایی مختلف استفاده می کنند! عوامل سفید کننده نان یعنی اکسید کلرید ترکیب شده با پروتئین در آرد باقی می ماند و آلوکسن (alloxan) تولید می کند؛ آلوکسن نوعی سم است که برای ایجاد دیابت در حیوانات آزمایشگاهی استفاده می شود.

کلرین اکسید، روغن جوانه گندم را از بین می برد و عمر مفید آن را کوتاه می کند.

در پروسه سفید کردن آرد، نیمی از اسیدهای چرب غیراشباع که ارزش غذایی بالایی دارد و همچنین تقریبا تمامی ویتامین E از بین می رود. در نتیجه، باقی مانده آرد در نان سفید حاوی پروتئین هایی با کیفیت پایین و نشاسته چاق کننده است اما مواد مغذی دیگری که طی این پروسه از بین می رود:

۵۰ درصد کلسیم

۷۰ درصد فسفر

۸۰ درصد آهن

۹۸ درصد منیزیم

۷۵ درصد منگنز

۵۰ درصد پتاسیم

۶۵ درصد مس

۸۰ درصد تیامین

۶۰ درصد ریبوفلاوین

۷۵ درصد نیاسین

۵۰ درصد اسید پانتوتنیک و تقریبا ۵۰ درصد پیریدوکسین.

برخی از محققان معتقدند؛ نان چاودار سبوس دار، بهترین گزینه برای مصرف و حفظ سلامت است.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha