دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 151481

اهدای خون اگر با رعایت توصیه های لازم انجام گیرد، نه تنها هیچ ضرری برای اهداکنندگان نخواهد داشت بلکه در حفظ سلامت عمومی آن ها نیز نقش موثری دارد . توصیه های اهدای خون به منظور ایمنی و سلامت اهداکنندگان تدوین شده است. این نکته را نیز بدانید که اهدای خون با رعایت توصیه های لازم، منافاتی با روزه داری ندارد.

آنچه باید درباره اهدای خون بدانیم

سلامت نیوز:اهدای خون اگر با رعایت توصیه های لازم انجام گیرد، نه تنها هیچ ضرری برای اهداکنندگان نخواهد داشت بلکه در حفظ سلامت عمومی آن ها نیز نقش موثری دارد . توصیه های اهدای خون به منظور ایمنی و سلامت اهداکنندگان تدوین شده است. این نکته را نیز بدانید که اهدای خون با رعایت توصیه های لازم، منافاتی با روزه داری ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در ماه مبارک رمضان نیز داوطلبان، پس از بررسی پزشکی و اطمینان از احراز شرایط مربوط می توانند خون اهدا کنند و پس از آن با مصرف بیشتر مایعات، حجم خون اهدایی سریع تر جایگزین خواهد شد.


توصیه های قبل از اهدای خون

1-قبل از اهدای خون آب بنوشید. با مصرف بیشتر مایعات در چند ساعت قبل از اهدای خون، احتمال بروز ضعف و افت فشار خون کمتر می شود. بهتر است قبل از اهدای خون از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه های کافئین دار که موجب تسریع دفع آب بدن می شوند، بپرهیزید.

2-خوردن غذای سبک را چند ساعت قبل از اهدای خون فراموش نکنید. این کار باعث می شود کاهش احتمالی و گذرای قند خون متعاقب اهدای خون رخ ندهد. از 24ساعت قبل از اهدای خون غذای چرب نخورید. وجود چربی بیش از حد در خون اهدایی ممکن است موجب اختلال در نتایج بررسی های آزمایشگاهی روی آن شود.

3-مصرف غذاهای سرشار از آهن در یکی دو هفته قبل از اهدای خون موجب، تسهیل جایگزینی خون اهدایی در بدن می شود.

4-ساعتی قبل از اهدای خون دخانیات مصرف نکنید . مصرف سیگار و قلیان قبل از اهدای خون موجب افزایش نسبی غلظت خون می شود و در نتیجه با ایجاد تغییرات فشار خون ممکن است باعث بروز سرگیجه دراهداکنندگان شود.
توصیه های حین اهدای خون

1-از همراهان بخواهید وارد اتاق معاینه پزشکی و سالن اهدای خون نشوند . به دلیل ضرورت رعایت اصل محرمانه بودن اطلاعات اهداکنندگان در سازمان انتقال خون، حضور هم زمان حتی نزدیک ترین افراد به داوطلبان در اتاق معاینه پزشکی ممنوع است.

2-تلفن همراه خود را خاموش کنید. با شنیدن زنگ تلفن همراه در حین اهدای خون، واکنش های ناخود آگاه ممکن است باعث صدمه به شما شود.

3-در حین اهدای خون برای تسهیل جریان خون و روند خون گیری، مشت دستی را که از آن خون گیری انجام می شود باز و بسته کنید.

4-در صورت احساس هر گونه ناراحتی، کارشناس مربوطه را مطلع کنید.


توصیه های پس از اهدای خون

1-پس از اهدای خون نباید به سرعت از جای خود بلند شوید، حداقل 15 دقیقه استراحت کنید. لازم است مدتی را در حالت خوابیده و سپس در حالت نشسته بر روی تخت خون گیری بمانید. این استراحت به بدن فرصت می دهد خود را با حجم خون اهدایی خارج شده تطبیق دهد.

2-پس از پایان خون گیری، در حالی که بازویی را که از آن خونگیری شده بالا نگه می دارید، تا چند دقیقه روی گاز استریلی که روی محل خون گیری قرار داده شده است با دست دیگر فشار وارد آورید.

3-برای بلند شدن از تخت، به دستی که از آن خون گیری شده، تکیه نکنید و تا چند ساعت به آن دست فشار وارد نکنید و با آن بار سنگین بلند نکنید.

4-مواد خوراکی بعد از اهدای خون را حتما میل کنید.

5-تا پایان روز ، ورزش و فعالیت های سنگین انجام ندهید و از رانندگی طولانی مدت بپرهیزید.

6-اگر پس از اهدای خون سرگیجه و بی حالی بروز کرد، روی زمین دراز بکشید، پاها را بالا قرار دهید، و یا بنشینید و سر را بین دو زانو قرار دهید.

7-لازم است اهداکننده پس از هر بار اهدای خون ، پیگیر دریافت کارت اهدای خون باشد و در صورتی که با گذشت یک ماه ، هنوز کارت خویش را دریافت نکرد، حتما مراتب را از طریق برگه ای که پس از اهدای خون به وی واگذار می شود پیگیری کند.


شرایط عمومی اهدای خون:

کل مراحل اهدای خون، حدود 45 دقیقه طول می کشد. 45 دقیقه ای که هر یک از ما با صرف آن، می توانیم جان 3 نفر را از مرگ نجات دهیم. همه افراد بالای 18 سال می توانند خون بدهند، به شرطی که شرایط عمومی که ذکر می شود را دارا باشند:

* سن 18 تا 60 سال (اهداکنندگان مستمر تا 65 سال)

*رعایت تعداد نوبت های مجاز اهدای خون. آقایان 4 نوبت در سال و بانوان 3 نوبت در سال مجاز به اهدای خون هستند.

* حداقل وزن فرد اهداکننده، 50 کیلوگرم باشد.

* فرد اهداکننده رفتارهای مخاطره آمیز و غیر بهداشتی نداشته باشد.

* اهداکننده لازم است از سلامت عمومی جسمانی و روانی برخوردار باشد و به بیماری های واگیردار مبتلا نباشد.

*اهداکننده باید حداقل فواصل اهدای خون به میزان 8 هفته را رعایت کند.

*به عنوان آخرین نکته، در زمان مراجعه به پایگاه های اهدای خون حتما کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.
فواید اهدای خون:

به دیگران کمک خواهد کرد تا زنده و سالم بمانند.

موجب کاهش بروز سکته های قلبی و تعدیل غلظت خون می شود.

فرصتی است تا مورد بررسی های پزشکی قرار گیرم.

به وقت سلامت ، وظیفه ای است که در قبال دیگرانی که بیمار هستند داریم.

تامین فرآورده های سالم خونی سهیم شدن در خود کفایی ملی است.

نشان مسئولیت پذیری ، همیاری ، توسعه و تعهد اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha